اجتماعیبرگزیده های سایت

هشدار ها از احتمال سرازیر شدن برف کوچ در بخش های از کشور

وزیر دولت در امور رسیدگی به رویداد‌های طبیعی از احتمال سرازیر شدن برف کوچ در بخش‌های از کشور هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، نجیب آقا فهیم، وزیر دولت در امور رسیدگی به رویداد‌های طبیعی افغانستان می‌پذیرد که برف باری‌های اخیر عمدتاً برای باشنده‌های مناطق دور افتاده مشکل آفریده است.

آقای فهیم می گوید که برنامۀ بازگشایی راه‌های مسدود شده امروز سه‌شنبه از سر گرفته می‌شود: “راه‌های برخی مناطق دور افتاده در ولایت‌های غور، بامیان و دایکندی مسدود شده اند.

هوا به روز‌های سه‌شنبه، چهارشنبه، و پنجشنبه در اکثر مناطق افغانستان آفتابی خواهد بود و فرصت خوبی است برای واحد‌های عملیاتی که برای بازنگهداشتن راه‌های مواصلاتی توظیف هستند که فعالیت خود را آغاز کنند تا موانع را از سر راه‌ها در مناطق دور افتاده بر طرف سازند.”

وزیر دولت در امور رسیدگی به رویداد‌های طبیعی افغانستان افزود، از وقوع رویداد‌های طبیعی بزرگ مانند برف کوچ که منجر به تلفات و خساره‌ها شده باشد، به آن‌ها گزارش نرسیده است.

اما آقای فهیم تاکید کرد که باید محتاط بود، زیرا به گفته‌اش در شاهراه سالنگ و نیز مسیر ولایت بدخشان خطر سرازیر شدن برف کوچ در روز‌های آینده وجود دارد:” خطر برف کوچ در شاهراه سالنگ و در بخش‌های از ولایت بدخشان وجود دارد. موتر‌های خود را با وسایل زمستانی تجهیز کنند. به اخبار و اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در مورد وضعیت جوی توجه کنند.”

آقای فهیم گفت، شاهراه‌های عمومی که کابل پایتخت افغانستان را به دیگر بخش‌های کشور وصل می‌کنند، عمدتاً باز اند.

در این حال رئیس شورای ولایتی دایکندی می‌گوید، راه‌های اکثریت روستاهای این ولایت در اثر برفباری از پنجشنبه به این سو بسته اند.

شیما رستمیان گفت، کمبود مواد اولیه و نبود کارمندان صحی در روستا‌ها از مشکلاتیست که به خاطرش مردم به تنگ آمده اند.

به گفته او، اگر حکومت برای بازگشایی راه‌ها به موقع اقدام نکند، دامنۀ مشکلات کنونی گسترده تر خواهد شد: “قریه‌های کوچک حتی با ولسوالی‌ها وصل نیستند. این جا که شهر نیست، دره‌های عجیب و غریب و راه‌های صعب العبور (دشوار گذر) وجود دارد. مردم به تنگ آمده اند. متأسفانه که حکومت تنها کوتل‌ها را در نظر گرفته است. حتی مسیر ولسوالی تا کوتل قناغ را در نظر نگرفته که برای دو روز بسته بود. دیروز یک زن حامله را سر شانه تا سرک عمومی انتقال دادند.”

نرسیدن به موقع کمک‌های اولیه به نیازمندان در سرمای زمستان، انتقادی است که در سال‌های گذشته نیز از اداره‌های مسئول حکومت افغانستان صورت گرفته است.

اما وزیر دولت در امور رسیدگی به رویداد‌های طبیعی افغانستان می‌گوید، امسال کمک‌های لازم پیش از فرا رسیدن زمستان به مرکز‌های ولایت‌ها منتقل شده است.

ادارۀ هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد “اوچا” سال روان میلادی را سال دشواری برای افراد فقیر و تنگ دست در افغانستان پیش‌بینی کرده است.

این اداره به تازگی گفته است، نُه میلیون و چهارصد هزار تن را در افغانستان شناسایی کرده که امسال بنابر جنگ و رویداد‌های طبیعی، به کمک‌های بشری نیازمند خواهند بود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن