افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

کابل از شروط جامعۀ جهانی استقبال کرد

به گزارش خبرگزاری رشد، کابینۀ افغانستان بعد از مطالعه دقیق این شرط‌ها را برای رسیدن به صلح دایمی موثر خواند و آن هم‌سو با اهداف و اولویت‌های این کشور خوانده است.

وزارت خارجۀ با نشر اعلامیه‌ای از ده شرط حامیان بین‌المللی کشور برای تداوم کمک‌های پایدار به روند صلح و توسعهٔ افغانستان استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد، کابینۀ افغانستان بعد از مطالعه دقیق این شرط‌ها را برای رسیدن به صلح دایمی موثر خواند و آن هم‌سو با اهداف و اولویت‌های این کشور خوانده است.

شرط‌های جامعۀ جهانی برای تداوم کمک‌ها در آستانۀ برگزاری کنفرانس ژنیو قرار ذیل است:

حفظ و تقویت دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نزده سال گذشته؛

استقرار آتش‌بس فراگیر؛

تعهد دوامدار به دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر؛

تعهد به مذاکرات صلح و تطبیق مفاد آن؛

مبارزهٔ معنادار و عینی با فساد؛

احترام به تعهدات بین‌المللی و نهادهای دولتی افغانستان؛

پیروی از اهداف توسعهٔ پایدار ملل متحد؛

جلوگیری از استفادهٔ تروریستان از خاک افغانستان علیه سایر ملل؛

ادامهٔ چارچوب پاسخگویی متقابل میان دولت افغانستان و جامعهٔ جهانی؛

تسهیل فعالیت‌های توسعه‌ای و بشردوستانه به ‌شمول رفع موانع و مالیات غیرقانونی از راه فعالیت‌های کمک‌رسانی؛

وزارت خارجۀ امروز چهارشنبه ۱۸ نومبر (۲۸ عقرب) اعلام کرد: “برآورده‌شدن این موارد زمینه‌ساز بازسازی، امنیت و رفاه اقتصادی بوده، در بهبود شرایط زنده‌گی دشوار هموطنان بی‌بضاعت ما نقش مهم و اساسی دارد”.

این وزارت گفته است که حکومت افغانستان به تطبیق این موارد متعهد است و در کنفرانس ژنیو تعهد خود را تجدید خواهد کرد.

همچنان یک بار دیگر حکومت افغانستان برای تحقق این موارد، از طالبان خواسته که جنگ را ختم کنند و در فرصت کنونی برای تامین صلح پایدار در این کشور گام بردارند.

افغانستان در حالی از شرط‌های جامعۀ جهانی استقبال می‌کند که قرار است کشورهای کمک‌کننده در نشست ژنیو چگونگی ادامۀ حمایت مالی از افغانستان را مشخص کنند.

این نشست قرار است که در ۲۳ و ۲۴ نومبر با حضور بیش از ۷۰ کشور و سازمان بین‌المللی به میزبانی فنلند، ملل متحد و حکومت افغانستان در سویس برگزار شود.

پیکا هاویستو، وزیر خارجهٔ فنلند گفته است که یکی از تغییرات عمده، مرور کمک‌ها از چهار سال به یک سال خواهد بود و “شرایط سخت‌گیرانه‌ای” در جریان مرور کمک‌ها تطبیق خواهد شد تا به نگرانی‌های کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده در خصوص فساد در افغانستان پاسخ ارایه شود.

محمد حنیف اتمر،‌ سرپرست وزارت خارجهٔ افغانستان نیز روز دوشنبه ۱۷ نومبر(۲۶ عقرب) در ولسی جرگهٔ افغانستان گفت که خطر کاهش کمک‌های جامعهٔ جهانی به افغانستان وجود دارد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن