افغانستانبرگزیده های سایت

کنسول‌گری افغانستان در پیشاور فعالیت‌اش را از سر گرفت

فعالیت کنسول‌گری افغانستان در پیشاور پاکستان دیروز جمعه، ششم جدی، از سر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، دولت افغانستان در نوزدهم ماه میزان در پی حمله شبانه پولیس پاکستان به «افغان مارکیت» و در اعتراض به پایین آوردن پرچم افغانستان از فراز این مارکیت، کنسولگری‌اش را در شهر پیشاور بست.

با این حال، رسانه‌های پاکستانی گزارش کرده‌اند که فعالیت کنسول‌گری افغانستان روز جمعه، ششم جدی، از سر گرفته شده است.

وزارت خارجه افغانستان نیز تأیید کرده است که فعالیت کنسول‌گری‌اش در پیشاور از سر گرفته شده است.

در همین حال، یک هیأت از وزارت  امور خارجه برای حل مسأله حقوقی «مارکیت افغان» به پاکستان رفته است.

دعوای حقوقی بر ملکیت افغان مارکیت میان دکانداران افغان و یک تبعه پاکستانی به نام شوکت کشمیری از گذشته‌ها به این سو جریان دارد، اما محکمه شهری پیشاور در هفدهم میزان دعوا را به نفع شوکت کشمیری، طرف دعوای افغانستان، فیصله کرد.

به دنبال این حکم، پولیس خیبر پشتون‌خواه عملیاتی را برای تصفیه ۱۸۰ دوکان این مارکیت اجرا و طی آن پرچم افغانستان را از فراز افغان مارکیت پایین آورد که با مخالفت سفارت افغانستان در پاکستان روبه‌رو شد و سبب شد تا فعالیت کنسول‌گری افغانستان برای دو ماه در پیشاور متوقف شود.

وزارت خارجه امور در آن زمان اعلام کرد که فیصله محکمه شهری پیشاور را قبول ندارد. این وزارت در اعلامیه‌ای نوشت: «به اسناد و دلایل حقوقی جانب افغانستان در جریان دعوای افغان مارکیت بنا بر انگیزه‌های سیاسی توجه نشده است. بنا فیصله محاکم موجب قناعت نهادهای عدلی افغانستان نمی‌باشد.»

گفتنی است که سفارت پاکستان در کابل نیز اعلام کرده است که کلیه فعالیت‌های کنسول‌گری‌اش را در افغانستان روز یک‌شنبه، هشتم جدی، از سر می‌گیرد.

این سفارت خدمات بخش کنسولی خود را در سیزدهم عقرب متوقف کرده بود. در آن زمان سفارت پاکستان «دلایل امنیتی» را عامل توقف خدمات کنسولی‌اش عنوان کرده بود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن