اجتماعیبرگزیده های سایتتیتر یک

یک‎دانه تخم مرغ ۱۰۰ افغانی در قرارداد غذای شبانه‌‎روزی مرکزهای تداوی کرونا

درحالی‎که فهرست پروژه‌‎های کرونایی در دیتابیس اداره‎‌ی ملی تدارکات، وضعیت این قرارداد را «تحت‎کار» نشان داده؛ اما مسوولان در شفاخانه‌‎ی افغان-جاپان می‎گویند که این قرارداد در ماه میزان سال گذشته به‎‌دلیل کیفیت پایین و ناوقت رساندن غذا به شفاخانه، فسخ شده‌‎است.

تفاوت یک‎‌دانه تخم مرغ در قرارداد غذای شبانه‌‎روزی پرسونل و بیماران مرکزهای تداوی کرونا در کابل، ۱۰۰ افغانی است.

یافته‎‌های مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک نشان می‎‎دهد که در مینوی غذای پزشکان و بیماران مرکزهای تداوی کرونا، قیمت سه وقت نان پزشکان ۳۰۰ افغانی و از بیماران ۲۰۰ افغانی تعیین شده؛ اما تفاوت این ۱۰۰ افغانی در مینوی غذای (پزشک و بیمار) تنها یک‎دانه تخم مرغ است که بهایش در بازارهای سراسر کشور بیش‎تر از ۱۰ افغانی نیست.

این قرارداد به‌‎تاریخ ۹ جوزای ۱۳۹۹خ. میان وزارت صحت‎‌عامه و هوتل انترکانتیننتال به‎‌ارزش مجموعی بیش‎از ۲۷ میلیون افغانی برای یک سال مالی عقد شده‌‎است.

درحالی‎که فهرست پروژه‌‎های کرونایی در دیتابیس اداره‎‌ی ملی تدارکات، وضعیت این قرارداد را «تحت‎کار» نشان داده؛ اما مسوولان در شفاخانه‌‎ی افغان-جاپان می‎گویند که این قرارداد در ماه میزان سال گذشته به‎‌دلیل کیفیت پایین و ناوقت رساندن غذا به شفاخانه، فسخ شده‌‎است.

داکتر خادم‌‎علی عاطفی مسوول پروژه‌‎های افغان-جاپان در گفت‎وگو با خبرنگار پیک، از تفاوت ۱۰۰ افغانی به‌ای یک تخم مرغ در مینوی غذای قراردادشده چیزی نمی‎داند و می‎گوید:

« همین‎‌قدر گفته می‎توانم که کیفیت غذای هوتل کانتیننتال در مطابقت با قرارداد نبود، قرارداد فسخ شد و حالا غذای شبانه‌‎روزی پرسونل و بیماران شفاخانه را خودمان تهیه می‎کنیم.»

مسوولان بخش اطلاع‎رسانی این وزارت نیز در پاسخ به پرسش‌‎های خبرنگار پیک نوشته‌‎اند که این قرارداد با شفاخانه افغان-جاپان فسخ شده و با موسسه‌‎ی داخلی کف (مواظبت کننده‌‎ی خانواده‎‌های افغان) عقد شده‌‎است. اما در مورد چگونگی فسخ قرارداد با هوتل انترکانتیننتال و این‎که چرا در دیتابیس تدارکات، این قرارداد هنوز زیرکار است؟ پاسخ نمی‌‎دهند.

مسوولان هوتل انترکانتیننتال نیز، ضمن تماس‎‌های پی‎‌هم به پرسش‎‌های خبرنگار پیک پاسخ نداده‌‎اند.

درحالی‎که به‌‎گفته‌‎ی مسوولان وزارت صحت‌‎عامه، این قرارداد تنها با شفاخانه افغان-جاپان فسخ شده و با دیگر مرکزهای تداوی کوید۱۹ در کابل پابرجا بوده؛ اما نمی‎گویند که درصورت پایین بودن کیفیت و ناوقت رسیدن غذا، چرا با دیگر مراکز فسخ نشده و آیا شرایط قرارداد هم تطبیق شده یاخیر؟

چنان‎که در بند اول ماده ۲۷ شرایط عمومی قرارداد این وزارت با هوتل انترکانتیننتال، چنین آمده‌‎است:

« اندازه جریمه‌‎ی تاخیر حداقل ۰،۱ درصد قیمت مجموعی قرارداد در مقابل هر روز تاخیر و حداکثر ۱۰ درصد قیمت مجموعی قرارداد می‎باشد.»

رامین ایاز سخن‎گوی اداره‌‎ی ملی تدارکات می‎گوید که وظیفه‎‌ی نظارت از قراردادها بردوش خود نهادهای قرارداد کننده‌‎است و این‎که با گذشت چندین ماه از فسخ قرارداد چرا هنوز این قرارداد در دیتابیس تدارکات «تحت‎‌کار» است، مسوولان وزارت صحت‌‎عامه باید پاسخ بدهند.

اما وزارت صحت‎‌عامه به‎‌هیچ یک از پرسش‎‌های کلیدی خبرنگار پیک، پاسخ نداده‌‎است.

بااین‌‎حال داکتر یاربازخان حمیدی عضو کمیسیون صحت مجلس نمایندگان، به‌‎این باوراست که هیچ قراردادی خالی از فساد نیست. چنان‌‎که پیش ازاین هم بررسی‎‌های این کمیسیون نشان داده‌‎است که در قراردادهای غذای بیماران و پرسونل مرکزهای تداوی کوید۱۹ در چندین ولایت کشور نیز، متاسفانه قیمت‌‎ها خیلی گزاف و باورنکردنی بوده و تاهنوز معلوم نیست که آیا این قراردادها تاهنوز پابرجاست و یا این‎که فسخ شده‎‌اند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن