اجتماعیاخبار کوتاه

یک دختر جوان در جوزجان خودش را حلق آویز کرد

 

یک دختر ١٧ ساله در ولسوالی منگجک ولایت جوزجان، خود را حلق آویز نمود.

محمدرضا “غفوری” سخنگوی والی جوزجان، به پژواک گفت این دختر که چندی قبل، با پسری نامزد گردیده بود، شب گذشته پس از آنکه  همه به بستر خواب رفتند، داخل اتاق دیگر منزل شان شده و خود را حلق آویز کرده است.

به قول غفوری، مادر این دختر قبل از آنکه نیروهای امنیتی کشفی به محل رویداد برسند، گردن دخترش را از حلقه خطا داده است.

وی  افزود که تحقیقات روی این موضوع جریان دارد و تا کنون نیروهای کشفی- امنیتی، به  موضوعى دست نیافته اند تا برای خودکشی این دختر خانم، دلیل مشخصی را اثبات کند.

مغفرت “صمیمی” رییس سازمان حقوق بشر ولایت جوزجان، سرپل و فاریاب گفت که بدون شک، درعقب این قضیه حرف هایى وجود دارد.

او افزود: “شاید این دختر به جبر و اکراه با پسر نامزد شده باشد.”

وی علاوه کرد که دختران، بدون دلیل اقدام به خود کشی نمیکنند، درعقب این واقعه نیز خشونتی باید صورت گرفته باشد که او نا چار گردیده و متوسل به خودکشی شده است.

خانم صمیمی درادامه خاطرنشان کرد که این موضوع، به ارگان های امنیتی و کشفی مربوط میشود تا در مورد چنین رویدادها دقیق تحقیقات کنند و چگونگى قضیه را برملا سازند.

به قول رئیس سازمان حقوق بشر، تا زمانیکه برای خانواده ها پیرامون تامین حقوق زنان و دختران آگاهی های لازمه داده نشود، این پروسه همچنان ادامه خواهد داشت .

در این حال، محمد رسول آخنزاده عضو شبکه نهادهای جامعه مدنی به پژواک گفت مردم باید بدانند که در مورد تامین حقوق زنان و دختران، باید چه مسایلى را در محیط خانواده رعایت کنند.

او افزود: “در قرآنکریم، روی این اصل تاکید شده که از دختران، در مورد عقد نکاح شان با پسری، باید نظر شان پرسیده شود.”

وی با اظهارنگرانى گفت متاسفانه در برخى خانواده ها به این اصل ارزش قایل نمیشوند و دختر را با جبر و اکراه، به عقد نکاح کسی درمی آورند و یا نامزد میسازند، که نتایج آن، چنین واقعات را بار می آورد.

این فعال مدنى، از تمام مردم خواست تا با رعایت اصل احکام شرعی، در قسمت تامین حقوق و خواست زنان و دختران در محیط خانواده های شان، عمل کنند و دین انسانی شانرا در قبال اولادهای شان ادا نمایند.

این درحالیست که از آغاز سال روان تا کنون، در ولایت جوزجان ٩ تن از زنان و دختران، خودکشی کرده و هفت تن دیگر به قتل رسیده اند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن