افغانستانبرگزیده های سایت

۲۰۰ افغانی دستمزد کارگری

شماری از کارگران در کارخانه‌های پارک‌های صنعتی پایتخت گفته‌اند که آنان با حقوق کمتر از ۵ هزار افغانی در ماه، روزانه ۱۲ ساعت کار می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری رشد؛ این کارمندان همچنان تأکید کرده‎اند که به علت نبود کار ناگزیر اند با این حقوق ناچیز کارهای شاقه انجام دهند.
به نقل از طلوع نیوز، از سویی هم، شماری ازکارخانه داران می‎گویند که به علت افزایش بیکاری در کشور، شماری از کارخانه داران، کارگران را با حقوق اندک به کار می‌گارند.
عبدالرحمان، یک جوانی که به گفتۀ خودش با یک خانواده ۱۳ نفری به تازه‌گی از پاکستان برگشته است، اکنون در یکی از کارخانه‌های پارک‌های صنعتی پلچرخی با مزد ماهانه ۵۵۰۰ افغانی ماهانه، ۱۲ ساعت در روز کار می‎کند.
وی می‎گوید که درحال حاضر در یکی از خانه‌های نزدیکانش زنده‌گی می‌کند و ناگزیراست که با همین حقوق ماهانۀ ناچیز بسازد.
وی می افزاید: «من در خانواده‌ام یگانه فردی هستم که کار می‌کنم، توان کرایۀ خانه را نداشتیم، اما یکی از نزدیکانم برای ما کمک کرد و درخانۀ خود برای ما جا داد.»
شیرزاد یوسفزی، مسؤول مالی یکی از کارخانه‌های ذوب آهن در پارک‌های صنعتی پلچرخی، گفت: «هستند شماری از کارخانه داران که برای افراد بی‌کار به مشکل کار می‌دهند و به همین علت است که شماری از افراد با حقوق بسیار کم استخدام می‌‎شوند،همین اکنون دریک هفته برای ما تا ۱۵ نفر مراجعه می‎کنند، اما ما نمی‌توانیم که به همۀ آنها کار بدهیم.»
ضیاء‎الله که یک کارگر کار خانۀ ذوب آهن، گفت: «من از ننگرهار در جستجوی کار به اینجا آمده‌ام و اکنون ناگزیر با این حقوق کم بسازم و کارهای شاقه انجام دهم، من اکنون روزانه ۱۲ ساعت کار می‌کنم و شب روز در اینجا هستم.»
این درحالی‌ست که اتحادیۀ کارگران کشور با نگرانی ازعملی نشدن قانون کار، کارکردهای وزارت کار و امور اجتماعی راسخت انتقاد می‎کنند.
این اتحادیه می‌افزاید که شماری از کار فرما یان، به علت بی‌پروایی وزارت کار و امور اجتماعی، از ناگزیری‌های کارگران در کشوراستفاده سو می‌‎کنند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن