افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

بولتون: طالبان تمام تعهدات شانرا زیر پا کرده‌اند، نباید به رسمیت شناخته شوند

جان بولتون؛ مشاور پیشین امنیت ملی امریکا می‌گوید، طالبان تمام تعهدات شان را زیر پا کرده‌اند و نباید به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت شناخته شوند.

او در مصاحبه با صدای امریکا گفته‌است که هیچ دلیلی برای هیچ کشوری وجود ندارد که طالبان را به رسمیت بشناسد و این گروه شایسته شناسایی رسمی نیست.

بولتون بیان کرده‌است: «آنها از اول دروغ می‌گفتند. من فکر ‌کنم که آنها هرگز قصد تشکیل یک حکومت فراگیر را نداشته‌‌اند….در این مرحله مطلقاً هیچ دلیلی برای هیچ کشور وجود ندارد که طالبان را منحیث حکومت قانونی افغانستان به رسمیت بشناسد، آنها [طالبان] شایستگی آن پاداش را ندارند.»

این مقام پیشین امریکایی ابراز امیدواری کرده که امریکا و دیگر کشورها «خیلی بی سر و صدا با افرادی صحبت کنند که با اداره افغانستان توسط طالبان موافق نیستند».

او گفته است: «ما به دنبال مشکل ساختن زندگی برای شهروندان عادی افغانستان نیستیم. اما، آنچه که ما قطعاً نمی‌خواهیم انجام دهیم، تقویت کنترول طالبان است.»

در واکنش به این اظهارات آقای بولتون، ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان او را «شخص جنگ‌طلب» خوانده و گفته که جنگ دو دهه اخیر در افغانستان ثمره «مشوره و نظریات همچو اشخاص» بوده‌است.

مجاهد به صدای امریکا گفته‌است که قضاوت آقای بولتون درست نیست و طالبان آن را رد می‌کند.

به گفته مجاهد طالبان به تعهدات خود پابند بوده‌اند.

طالبان در توافق‌نامه‌ای که با امریکا در دوحه امضا کرده، متعهد به قطع رابطه با القاعده و گروه تروریستی شده‌اند برخی مقام‌های امریکایی اما طالبان را متهم به نقض این تعهد می‌کنند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن