افغانستانتیتر یک

پاسخ دادگاه بین المللی به انتقادات در مورد بررسی جنایات جنگی در افغانستان

کریم خان یک دادستان دادگاه بین المللی جرایم به انتقادات مبنی بر اولویت جنایات جنگی طالبان و داعش در افغانستان، پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ خان گفته که برای اولویت دادن به بررسی جنایات جنگی طالبان و داعش در افغانستان به جای ادعای جنایات نیروهای امریکایی در این کشور، هیچ گونه فشار سیاسی را نپذیرفته است.

او در جریان گردهمایی سالانه کشورهای عضو دادگاه بین‌المللی جرایم به خبرنگاران گفت: “ما بر مبنای ترس از هیچ کسی تصمیم نمی‌گیریم.”

خان در ماه سپتامبر اعلام کرد که از قضات خواسته‌است زیر نظر او تحقیقات درباره جرایم جنگی در افغانستان را شروع کنند، اما تمرکز آن‌ها به جای جرایم ادعاشده نیروهای امریکایی و سربازان حکومت پیشین افغانستان، بر جنایات طالبان و شاخه خراسان داعش خواهد بود.

این تصمیم دادستان با انتقاد قربانیان و بعضی کارشناسان حقوق بین‌الملل رو برو شد.

منتقدان گفته اند که این دادگاه احتمالاً زیر فشار سیاسی بررسی جنایات طالبان و داعش را اولویت قرار داده اما جنایات ادعا شده نیروهای امریکایی را به حاشیه کشانده است.

اما آقای خان گفته: “وقتی به مقیاس و شدت جنایات نگاه می‌کنیم می‌بینیم که جنایات جدی‌تر و خشونت‌های دوامدار از سوی طالبان و داعش انجام شده، از تصمیمی که گرفته‌ام معذرت نمی‌خواهم.”

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن