افغانستانتیتر یک

کمک ۴۷۴ میلیون دالری امریکا به افغانستان

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌های جهانی از بحران بشری در افغانستان، توماس وِست، نماینده‌ ویژه امریکا در امور صلح افغانستان اعلام کرده است که کشورش ۴۷۴ میلیون دالر امریکایی و یک میلیون دوز واکسین کرونا را به این کشور کمک می‌کند.

نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان روز سه‌شنبه، بیست‌وسوم قوس در رشته توییتی نگاشته است: «امریکا یک میلیون دوز اضافی واکسین کووید۱۹ خود را در چارچوب برنامه کواکس به مردم افغانستان داده است.»

او اطمینان داده است که ایالات متحده‌ی امریکا در کنار شهروندان افغانستان باقی می‌ماند.

امریکا در حالی ۴۷۴ میلیون دالر به شهروندان افغانستان کمک کرده که در هفته‌های اخیر ارزش دالر امریکایی در برابر پول افغانی به شدت افزایش یافته است. افزایش ارزش دالر در برابر پول افغانی، سبب کاهش قدرت خرید مردم شده است.

این همه در حالی است که اخیرا برنامه‌ی جهانی غذا، اعلام کرده که حدود ۹۸ درصد شهروندان افغانستان غذای کافی برای خوردن ندارند و اقتصاد این کشور زیر حاکمیت طالبان به سوی فاجعه در حرکت است.

بر اساس همه‌پرسی‌ای که از سوی برنامه‌ی جهانی غذا انجام شده، از هر ده خانواده، هفت خانواده‌ی آن مواد غذایی مورد نیاز شان را قرض می‌کنند.

طالبان حکومت پیشین، تحریم‌های امریکا و مسدودیت دارایی‌هایی افغانستان از سوی امریکا را عامل تشدید وضعیت بحرانی کنونی کشور می‌دانند. اما شماری باور دارند که عمل‌کرد طالبان نیز علت عمده وضعیت جاری است. حکومت طالبان تاکنون شناسایی بین‌المللی نشده است.

طالبان به تازه‌گی گفته‌اند که خواهان روابط نزدیک با امریکا است و این کشور باید سرمایه‌های افغانستان را آزاد کند، اما امریکا گفته است که طالبان به ۱۰ میلیون دالر از سرمایه‌های بانک مرکزی دست‌رسی نخواهند داشت.

این همه در حالی است که نهادهای مددرسان از وقوع فاجعه بشری هولناک در افغانستان که محصول مجموعه پیچیده‌ای از عوامل است، هشدار داده‌اند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن