افغانستانتیتر یک

امریکا کمیسیونی را برای بررسی دلایل ناکامی خود در افغانستان ایجاد می‌کند

طبق گزارش رسانه‌ها، کنگره امریکا به تشکیل کمیسیونی برای ارزیابی ناکامی امریکا در جنگ ۲۰ ساله در افغانستان پس از تسلط طالبان بر کشور، رای داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کمیسیون بخشی از یک طرح دفاعی سالانه به ارزش ۷۶۸ میلیارد دالری بود که هفته گذشته با اکثریت قاطع در مجلس سنا تصویب شده بود. مجلس نماینده‌گان امریکا نیز این طرح را تصویب کرده است.

رییس جمهور بایدن به صورت مناقشه‌برانگیزی نیروهای امریکایی را در ماه اگوست از افغانستان خارج کرد و به این ترتیب به حضور ۲۰ ساله امریکا در افغانستان پایان داد، انتظار می‌رود طرح دفاع ملی را امضا کند.

کمیسیونی که شکل گرفته است، ۱۶ عضو خواهد داشت که مربوط به دو حزب اصلی امریکا است. به اعضای این کمیسیون مهلت داده شده است تا گزارش اولیه را ظرف یک سال پس از اولین نشست خود و گزارش‌های نهایی را ظرف سه سال ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در طرح آمده است: «کمیسیون باید ارزیابی جامعی از جنگ در افغانستان انجام دهد و توصیه‌هایی برای اطلاع‌رسانی عملیات‌های آینده با درس‌های تاکتیکی و استراتژیک، از جمله تأثیر افزایش و کاهش نیروها و ضرب‌الاجل‌های معین ارائه کند.»

خبرگزاری فرانسه نوشته است که رییس جمهور بارک اوبا در سال ۲۰۰۹ ده‌ها هزار سرباز را به افغانستان اعزام کرد، اما سپس آن‌ها را خارج کرد.

دولت جانشین او به رهبری دونالد ترمپ، توافق‌نامه‌ای را با طالبان امضا کرد که جدول زمانی ماه می ۲۰۲۱ را برای خروج نیروهای امریکایی تعیین کرد.

کمیسیونی که تشکیل شده است، هم‌چنان درباره آغاز جنگ افغانستان در دوران جورج دبلیو بوش، سیاست امریکا در قبال افغانستان پیش از ۲۰۰۱ میلادی و حملات ۱۱ سپتامبر که سبب حمله امریکا به افغانستان و سقوط نظام قبلی طالبان شد، بررسی می‌کند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن