افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

حدود ۲۰ هزار افغان منتظر اند که به آلمان انتقال یابند

چهار و نیم ماه پس از سقوط کابل به دست طالبان حدود ۲۰ هزار شهروند افغان در انتظار به سر می‌برند تا به آلمان انتقال یابند. وزارت داخله فدرال آلمان به خبرگزاری آلمان گفته است، این رقم در نوسان است زیر کارمندان و کارگران محلی پیشین آلمان که احساس خطر می‌کنند، می‌توانند با مقام های آلمانی در تماس شوند و اقارب شان را ثبت نام کنند. افزون بر این، ممکن است که برخی از افغان های در معرض خطر در خارج از افغانستان باشند.

بر بنیاد معلومات وزارت داخله فدرال آلمان، کارمندان محلی افغان و اعضای خانواده های شان بیشترین گروه را در میان افرادی تشکیل می‌دهند که تا ۲۷ دسمبر امسال وارد آلمان شده اند.

از ۱۶ آگست به این سو، ۱۳۴۸ کارمند و کارگر محلی با اعضای خانواده شان وارد آلمان شده اند که رقم مجموعی آنان به ۵۴۳۷ نفر می‌رسد. کارمندان محلی برای کسانی گفته می‌شود که به گونه مثال با وزارت توسعه فدرال یا ارتش آلمان به عنوان ترجمان کار می‌کردند و حالا از تحت تعقیب قرار گرفتن از سوی گروه طالبان در هراس اند.

افزون بر این مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران و برخی افرادی که آنان را حکومت فدرال آلمان به عنوان افراد تحت خطر جدی در افغانستان طبقه بندی کرده است، هم در انتظار سفر به آلمان به سر می‌برند.

از جمع این افراد تا اواخر ماه دسمبر ۴۶۶ نفر به آلمان انتقال یافته اند که به شمول اعضای خانواده شان، شمار مجموعی آنها به ۱۴۶۲ تن می‌رسد.

گوکای اکبولوت، نماینده حزب سبزهای آلمان در پارلمان این کشور رقم افراد انتقال داده شده را “کاملا ناکافی” دانسته است. اکبولوت گفته است: «افراد آسیب پذیر در ترس و ناامنی شدید در افغانستان زندگی می‌کنند.»

او با اشاره به گزارش سازمان دیده بان حق بشر مبنی بر این که تنها در چهار ولایت افغانستان بیش از یک صد سرباز، پولیس و کارمندان استخبارات حکومت پیشین کشته یا ناپدید می‌باشند گفت: «این وظیفه وزیر خارجه جدید آلمان [انالینا بیربوک] است که برای آن ها به گونه فوری و ساده کمک فراهم کند.»

انالینا بیربوک، وزیر امور خارجه فدرال آلمان اعلام کرده است که حکومت تازه این کشور در نظر دارد روند انتقال شهروندان افغانستان را که در معرض خطر قرار دارند، تسریع کند.

وزارت خارجه آلمان تا حال ۶۷۰ نفر را در دو طیاره چارتر شده از میدان هوایی کابل بیرون کشیده است. این وزارت گفته است: «به دلیل مخالفت طالبان پروازهای بعدی مستقیم از کابل در حال حاضر امکان پذیر نیست. ما روی از سرگیری مجدد این پروازها به گونه جدی کار می‌کنیم.»

۴۳۰ نفر دیگر توانسته اند در پروازهای که از سوی قطر سازمندهی شده بود، از کابل بیرون شوند.

در بخشی از این معلومات وزارت خارجه آلمان آمده است: «در کنار آن، حکومت فدرال آلمان سفرهای را از افغانستان در پروازهای عادی تنظیم کرده است. افراد بیشتری توانسته اند که در یک پرواز سازمان غیردولتی سفر کنند.»

وزارت خارجه آلمان همچنان افزوده است که تا حال ۱۸ پرواز چارتر از شهر اسلام آباد در پاکستان به سوی آلمان انجام شده است که آخرین آن در روز پنجشنبه صورت گرفت.

از این طریق، حدود ۳۸۰۰ شهروند افغان توانسته اند که با دریافت برگه تایید پذیرش وارد آلمان شوند. کارمندان محلی، واجدین شرایط در فهرست حقوق بشر وزارت خارجه آلمان و اعضای خانواده های شان در میان این گروه بوده اند.

از ۱۵ آگست به این طرف که قدرت را طالبان در افغانستان به دست گرفتند، نمایندگی های سیاسی آلمان در منطقه بیش از ۵۹۰۰ ویزا را برای افغان ها صادر کرده اند.

حزب سوسیال دموکرات آلمان، سبزها و لیبرال دموکرات ها در توافقنامه تشکیل حکومت ائتلافی توافق کرده اند که روند پذیرش کارمندان محلی را تعدیل کنند تا بتوانند از این طریق کارمندان پیشین در معرض خطر جدی و نزدیک ترین اعضای خانواده های شان را به گونه غیر بروکراتیک به یک جای امن انتقال بدهند.

در این توافقنامه آمده است: «ما متحدان مان را به حال خودشان رها نخواهیم کرد. ما می خواهیم از آنانی که به عنوان شرکای خارج از کشور در کنار حکومت فدرال ایستادند و برای دموکراسی و توسعه اجتماعی مبارزه کردند، محافظت کنیم.»

گزارشگر:

محمدرضا حیدری
لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن