افغانستانتیتر یک

نگرانی سازمان ملل از ناپدید شدن دو فعال زن در کابل

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، ضمن ابراز نگرانی نسبت به ناپدید شدن دو فعال حقوق زنان، از طالبان خواسته تا در مورد محل نگهداری آنها، معلومات ارائه کند.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز (شنبه) با انتشار بیانیه ای گفته که در مورد ناپدید شدن دو فعال زن، تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم خیل که به اساس گزارش ها، چهارشنبه شب از خانه هایشان ربوده شدند، ابراز نگرانی می نماید.

این نهاد، از طالبان خواسته که تا در مورد محل آنها معلومات ارائه نمایند و از حقوق همه شهروندان افغانستان حفاظت کنند.

این در حالی است که وزارت داخله طالبان خبر بازداشت تمنا زریاب پریانی، فعال حقوق زن، توسط ماموران این وزارت‌خانه را رد کرده‌است.

پیش از این نیز ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان با رد خبر بازداشت تمنا زریاب پریانی ویدیوی او را «ساختگی» و به منظور «کیس‌‌سازی» پناهندگی در خارج توصیف کرد.

در ویدیویی از خانم زریاب که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، او هراسان و وحشت‌زده معلوم می‌شود و فریاد می‌زند که افراد طالبان برای بازداشتش آمده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک شاهد عینی گفته که افراد طالبان چهارشنبه شب به خانه تمنا زریاب پریانی هجوم بردند، دروازهٔ خانه‌اش را شکستند، او و سه خواهرش را با خود بردند.

تمنا زریاب پریانی، یکی از بیش از ۲۰ زنی بود که روز یکشنبه گذشته در تظاهرات در اعتراض به اعمال حجاب اجباری از سوی طالبان، شرکت کرده بود.

فردی که شاهد بازداشت تمنا زریاب پریانی بوده می‌گوید که حدود ده نفر که خود را از استخبارات طالبان معرفی کردند، حوالی ۸ شب چهارشنبه هفته گذشته به خانه این زن معترض حمله کردند.

به گفته این شاهد عینی که نخواسته نامش فاش شود، افراد طالبان به درِ آپارتمان خانم پریانی می‌کوبیدند که دروازه را باز کنید. وقتی دروازه باز نشد، با لگد چندین بار به در زدند تا این‌که باز شد: «هر چهار زن را، که همه خواهر بودند،‌ با خود بردند.»

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن