افغانستانبرگزیده های سایت

پشیمانی برخی امضا کننده‌گان تفاهمنامه‌ی دندغوری؛ خاطیان محاکمه شوند

برخی از امضا کننده‌گان تفاهمنامه‌ی منطقه دندغوری پلخمری می‌پذیرند که این تفاهمنامه زمینه ساز رشد ونفوذ مخالفان مسلح دولت در این بخش شده است.

شماری از اعضای شورای ولایتی بغلان می‌گویند که با این تفاهمنامه؛ دندغوری بگونه‌ی رسمی از اداره دولت بیرون کشیده شد وعاملان این کار باید به دادگاه کشانده شوند.

ظاهرا پس از امضای این تفاهمنامه خشونت‌ها در بغلان گسترش یافته و فعالیت‌های مخالفان مسلح دولت افزایش یافت.

صفدر محسنی یکی از امضا کننده‌گان تفاهمنامه‌ی دندغوری اظهارداشت: “ما به این فکر بودیم که اینان دست از خشونت بر می‌دارند؛ ولی از این فرصت کوتاه هم استفاده کردند”.

مخالفان مسلح دولت رفته رفته در دیگر بخش‌های بغلان رخنه کردند و حتی در ولایت‌هایی در شمال و شمال شرقی کشور مشکل آفرین شدند.

محمد حنیف عضو شورای ولایتی بغلان می‌گوید: “این تفاهمنامه زهری بود و برای دشمن روحیه بخشید و وجود دشمن در بغلان شناخته شد.”

محمد ظریف عضو شورای ولایتی بغلان تصریح کرد: “حکومت باید این را پیگیری کند و هر کس که در امضای این تفاهمنامه دست داشته به پنجه‌ی قانون سپرده شود.”

هیأتی که در ماه سنبله امسال برای بررسی اوضاع امنیتی دندغوری مأمور شده بود برخلاف حکم رئیس جمهورعمل کرد. این هیأت به رهبری گلاب منگل وزیر اقوام و قبایل تفاهمنامه‌ی دندغوری را امضا کرد که بربنیاد آن نیروهای دولتی نمی‌توانند در این منطقه عملیاتی به راه بیندازند یا جنگجویی را بازداشت کنند.

محی‌الدین مهدی نماینده مردم بغلان در مجلس نماینده‌گان افزود: “دشمن در اینجا سربازگیری کرد و آموزش دید. طالبان از دندغوری به کندز و دیگر بخش‌ها رفتند”.

با این حال در اوج ناآرامی‌ها و گسترش فعالیت‌های هراس افگنان در بغلان نیروهای مسلح کشور چند روزی می‌شود که عملیاتی را در این ولایت آغاز کرده‌اند. پاکسازی دندغوری و دند شهاب الدین از وجود هراس افگنان بخش مهمی از مأموریت نظامیان کشور در بغلان است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امورداخله گفت: “تنها در دندغوری نه؛ در هرجایی که دشمن باشد در دندغوری و دندشهاب الدین نیروهای امنیتی برضدشان عملیات را متوقف نخواهد ساخت.”

پیش از این نیز در بخش‌هایی از کشور چون ولسوالی موسی قلعه هلمند چنین شده بود. چیزی که پسانتر برای نیروهای مسلح کشور بسیار خطر آفرین شد. حالا هراس‌ آن می‌رود که حضور هراس‌افگنان در دندغوری این گروه را به شاهرگ شمالی افغانستان راه خواهد داد که این خطرناک خواهد بود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن