افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

آماده‌گی داشته باشید/ برگزاری انتخابات حتمی است

رهبران حکومت وحدت ملی در مراسم بیست‌وچهارمین سال‌یاد گرامی‌داشت از کشته شدن عبدالعلی مزاری، رهبر سابق حزب وحدت اسلامی‌، بر برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری تأکید و تعویق آن را به هربهانه‌ای غیر قابل قبول عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری رشد، این مراسم امروز چهارشنبه، بیست‌ودوم حوت، در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود. محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور، در سخنانی در این مراسم گفت: «برگزاری انتخابات براساس حکم قانون حتمی و ضروری است. تمام امکانات در بخش منابع مالی و تأمین امنیت بسیج شده است.

او افزود که با درس از گذشته، از تمام امکانات برای نظارت کار گرفته خواهد شد و از هرنوع مداخله در امور انتخابات ریاست جمهوری نیز جلوگیری می‌شود. او همچنان افزود: «رأی مردم در انتخابات ضامن مردم سالاری است و نقطه مهم برای تحکیم نظام به شمار می‌رود.»

رییس جمهور غنی، از مردم نیز خواست که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آماده‌گی داشته باشند و در آن به شکل گسترده شرکت کنند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز در این مراسم، گفت که اولویت قایل شدن به صلح، به معنای توقف و یا تعویق انتخابات نیست. او افزود که برگزاری انتخابات اصل مهم مردم‌سالاری است و به هیچ بهانه‌ای نباید در آن سکته‌گی به وجود بیاید. او از سیاست‌مداران کشور نیز خواست که از انتخابات عقب‌نشینی نکنند.

محمد‌سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، در این مراسم گفت که اگر انتخابات به بهانه صلح کنار گذاشته شود، روند دولت‌سازی متوقف خواهد شد و در این صورت نباید انتظار هیچ‌گونه ثبات و صلح‌ پایدار در کشور را کشید. او افزود: «کسانی که اکنون شعار می‌دهند که گویا دست‌یابی به صلح در اولویت قرار گیرد و این‌که برای تحقق صلح باید از انتخابات صرف نظر کرد، ولی این تفکر سطحی و ناشی از تخیلات زودگذر و یا منافع مقطعی برخی از سیاست‌گران است.»

معاون دوم ریاست جمهوری در ادامه تأکید کرد که انتخابات خواست مردم افغانستان است. او تصریح کرد:«هیچ مسأله‌ دیگری نباید مانع تحقق این خواست شود و گرنه با توقف روند انتخابات یک‌بار دیگر کشور ما به عقب خواهد رفت و دست‌آوردهای ۱۸ ساله‌ی مردم افغانستان را از دست خواهیم داد.»

این در حالی است که اخیراً یک تحقیق تازه از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان به نشر رسیده و در آن برای بیرون رفت از وضعیت کنونی و برقراری صلح در کشور، ایجاد حکومت موقت پیشنهاد شده‌ است. از جانب دیگر، شماری از چهره‌های سیاسی کشور نیز پیش‌تر خواهان ایجاد حکومت موقت شده بودند. این سیاست‌مدارن گفته بودند در صورتی که تعویق انتخابات منتج به برقراری صلح در کشور شود، از طرح تعویق انتخابات و ایجاد حکومت موقت استقبال می‌کنند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطال سال آینده برگزار شود. در این انتخابات ۱۸ نفر برای تصدی کرسی ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده‌اند.

صلح

رهبران حکومت وحدت ملی در مراسم گرامی‌داشت از بیست‌وچهارمین سال‌ کشته شدن عبدالعلی مزاری، بر برقراری صلح پایدار و عادلانه در کشور تأکید کردند.

رییس جمهور غنی در این مراسم گفت: «اکنون بعد از تلاش‌های زیاد، صلح از حاشیه به متن آمده است. در هر‌نشست و هر‌سفری که دارم، صدای صلح‌طلبی و حمایت مردم را از پروسه صلح می‌شنوم.» او افزود که صلح به گفتمان مسلط میان شهروندان کشور تبدیل شده است و صلح در کشور آمدنی است. او تصریح کرد که صلح باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها به پیش‌برده شود.

آقای غنی هم‌چنان با اشاره به برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح در  نهم ثور سال آینده، گفت که در این جرگه در مورد «حدود و چار‌چوب مذاکره و تعریف چگونگی صلح» مشوره و بحث خواهد شد.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور، بار دیگر گروه طالبان را به بهانه‌گیری در مورد آغاز گفت‌وگوهای رو‌در‌رو با حکومت متهم کرد. او افزود که نباید بهانه‌ای به دست این گروه داده شود و حکومت باید از هر‌فرصتی برای برقراری صلح استفاده کند.

رییس اجرایی با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر قطر گفت: « خبرهایی منتشر می‌شود که طالبان موافقه کرده است، با گروه‌های تروریستی به شمول شبکه القاعده مقاطعه کند و با آن‌ها مقابله نمایند.» او افزود که اگر این خبرها درست باشد، یک قسمت مشکل افغانستان حل می‌شود. آقای عبدالله با شک و تردید نسبت به موضع گروه طالبان گفت: «اگر چنان‌چه به خاطر تبلیغات این تعهد را داده باشند و مثل گذشته به آن عمل نکنند، راه به جایی نخواهد برد.»

از جانب دیگر، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، در این مراسم گفت که صلح نباید به معنای سلطه‌طلبی بر مردم افغانستان باشد. او افزود: «صلح نباید به یک نوع انحصار و برتری‌طلبی منجر شود و نباید کسانی به این اندیشه باشند که به نام صلح به عنوان یک قدرت مسلط بر سرنوشت همه مردم و اقوام کشور حاکم شوند.»

معاون دوم ریاست جمهوری تصریح کرد که با این تصورات هرگز صلح پایدار و مطمین در کشور نهادینه نخواهد شد و جنگ و خشونت به شکل دیگر ادامه خواهد یافت.

این سخنانی در حالی مطرح می‌شود که پنجمین و طولانی‌ترین دور دیدار رسمی نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر، روز گذشته پایان یافت. هر‌دو طرف اعلام کردند که در این دور از گفت‌وگوها به هیچ توافق نهایی دست نیافته‌اند، اما روی پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای در مورد «تضمین برای مبارزه با تروریسم و خروج سربازان امریکایی از افغانستان» توافق کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، که هیأت امریکایی را در مذاکرات قطر رهبری می‌کرد، گفته است که مذاکرات بین‌الافغانی پس از توافق ‌نهایی روی جدول زمان‌بندی خروج سربازان امریکایی از افغانستان، آغاز خواهد شد.

پنجمین دور گفت‌وگوهای نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان که در ششم حوت آغاز شده بود، برای شانزده روز پشت درهای بسته ادامه یافت. در این دور از گفت‌وگوها مانند دوره‌های گذشته، نماینده‌گان حکومت افغانستان حضور نداشتند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن