افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

آیا برخورد حکومت با گروه طالبان تغییر نموده است؟

چندی پیش، انفجاری در کابل جان ده ‎ها تن از شهروندان کشور را گرفت و بیش از ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت. گروه طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. در ششم ثور، رئیس جمهور غنی در یک نشست فوق ‎العاده با نمایندگان مجلس صحبت نمود. رئیس جمهور غنی، در سخنرانی خود تعریف از دشمن ارائه نمود. با وجود آن که گروه طالبان مسئولیت خونین ‎ترین حمله در شهر کابل را به عهده گرفت اما، رئیس جمهور غنی برخی از گروه طالبان را دشمن مردم و حکومت افغانستان خواند. در پی آن فشارها بر رئیس جمهور افزایش یافت. شاید به خاطر فشارها حاضر شد چند تن از اعضای گروه طالبان را اعدام نماید. اعدام تعدادی از تروریستان واکنش ‎های مختلف را در پی داشت اما، آنچه برای ما اهمیت دارد نوع برخورد و رفتار حکومت با گروه طالبان می باشد. حکومت اگر از یک طرف قاطعیت خود را در مواجه با گروه طالبان نشان می دهد از طرف دیگر، موارد زیادی وجود دارد که نشان از رفتار ساده و تساهل ‎گرایانه حکومت با گروه طالبان است.

میرآدم، مسئول مالی گروه طالبان در ولسوالی پچیراکام ولایت ننگرهار با یک چک ده میلیون کلدار پاکستانی دستگیر شده است. براساس گفته های ولسوالی پچیراکام هفت روز پیش به مقامات حکومت وحدت ملی در کابل خواسته ‎اند تا چرخبالی به منظور انتقال میرآدم به این ولسوالی بفرستد اما، تا هنوز هیچ پاسخی از سوی مقامات حکومت وحدت ملی دریافت ننموده است. موفقیت مبارزه با تروریسم و دهشت ‎افکنی بستگی زیادی به کشف منابع مالی آن ‎ها دارد. اکنون مسئول مالی گروه طالبان دستگیر شده است اما، حکومت اراده کافی برای آوردن او به کابل ندارد. این نشان می دهد که حکومت وحدت ملی تمایل جدی برای مبارزه و پاسخ قاطع به حملات و دهشت ‎افکنی گروه طالبان ندارد. امیرآدم، مسئول مالی گروه طالبان می تواند یک منبع اطلاعاتی به شمار آید تا حکومت از منابع مالی گروه طالبان اطلاع حاصل نموده و برای قطع کمک های مالی این گروه اقدامات را روی دست گیرد.

چند روز بعد از سخنرانی رئیس جمهور غنی در پارلمان کشور هیئت از گروه طالبان وارد پاکستان شد. گروه طالبان این خبر را با انتشار اعلامیه ‎ای بیان نموده بود. آن ها گفته بود که این هیئت با مقامات پاکستانی در قبال مشکلات مشترک مذاکره می کند. مشکل مهاجرین یکی از موارد بود که گروه طالبان به آن اشاره نموده بود. این مسئله دو چیز را نمایان می سازد. اول؛ گروه طالبان به عنوان یک گروه شورشی و دهشت ‎افکن با فرستادن هیئت به منظور مذاکره بر سر مشکلات دو کشور در صدد ایجاد یک حکومت موازی است. قبل از این، این گروه خواهان گرفتن مالیات از شرکت ‎های مخابراتی بود. تحلیل ‎ها این بود که این گروه در صدد ایجاد یک حکومت موازی است. در همان زمان زمزمه های مربوط به انتقال شورای کویته به داخل خاک افغانستان نیز به گوش می رسید. اما به بنا به دلایلی این گروه موفق به انجام این کار نشد. در هر صورت، رفتارهای گروه طالبان نشان می دهد که آن ‎ها همچنان در صدد ایجاد یک حکومت موازی در افغانستان است. این تهدید جدی متوجه حکومت وحدت ملی است. این تلاش گروه طالبان تهدید برای حیات حکومت و قانون اساسی فعلی افغانستان به شمار می رود. دوم؛ ظاهرا این هیئت از سوی حکومت پاکستان پذیرفته شده است. اگر چه مقامات پاکستانی از اظهار نظر صریح در این مورد اجتناب نموده است اما، شواهد وجود دارد که این کشور هیئت گروه طالبان را پذیرفته بود.

انتظار می رفت که حکومت افغانستان با توجه به رویداد خونین کابل و رد کردن دعوت حکومت افغانستان از سوی گروه طالبان مبنی بر گفتگوی رو در رو واکنش جدی نشان دهد اما، حکومت در این مورد سکوت پیشه نمود.

از دیگر موارد اگر بگذریم نمی توانیم انکار نمایم که تأخیر در انتقال میرآدم، مسئول مالی گروه طالبان با یک چک ده میلیون کلداری پاکستان و عدم پاسخ به درخواست مقامات ولایت ننگرهار نشان روشن از سیاست تساهل ‎گرایانه حکومت در قبال گروه طالبان است. نخبگان سیاسی این مسئله را باید بپذیرد که جنگ با گروه طالبان وارد فاز جدید شده است و گروه طالبان جنگ را بر صلح ترجیح داده است. پاسخ ندادن به درخواست مقامات ننگرهار این فرصت را برای گروه طالبان فراهم می سازد تا با سازماندهی حملات مسئول مالی خود را آزاد نماید. در آن صورت، حکومت فرصت بزرگی را برای کشف و فهم منابع مالی گروه طالبان از دست داده است.

مسئله اما، به همین جا خلاصه نمی شود. رئیس جمهور غنی در سخنرانی خود اعلان نمود که برخی از گروه طالبان دشمن مردم افغانستان است. اما، در این مورد توضیح نداد که کدام شاخه گروه طالبان دشمن مردم افغانستان است. اما، به نظر می رسد که جریان اصلی گروه طالبان که در حملات خونین کابل دست داشته ‎اند دشمن مردم پنداشته نمی شود. زیرا، دفتر سیاسی این گروه همچنان در قطر فعال است و این گروه از این مجرا فعالیت گسترده برای جمع آوری کمک مالی می کند. اگر جریان اصلی گروه طالبان دشمن مردم افغانستان پنداشته می شد حکومت وحدت ملی از حکومت قطر می خواست تا دفتر این گروه را بسته نموده و فعالیت را متوقف سازد. حکومت تا هنوز چنین درخواستی از حکومت قطر ننموده است. بنابراین، این مسئله نیز گویایی آن است که حکومت همچنان با وجود حمله خونین این گروه در کابل چشم امیدی به گفتگوی صلح و آمدن گروه طالبان در پای میز مذاکره دارد. ‎

بعد از اعدام شش تن از تروریستان و اعضای گروه طالبان در کابل؛ گروه طالبان نسبت به آن واکنش نشان داد و بیان داشت که انتقام خون آن ‎ها را از حکومت وحدت می گیرد. این واکنش گروه طالبان بیانگر آن است که این گروه در هفته ‎ها و ماه ‎های پیش رو حملات بر کابل و ولایات دیگر سازماندهی خواهد نمود. این به معنی تشدید جنگ میان حکومت و گروه طالبان است. حکومت هر نوع سیاست را در پیش گیرد گروه طالبان از حملات دهشت ‎افکنانه و تروریستی خود دست نمی کشد.

در پایان این نوشتار یکبار دیگر باید متذکر شوم که مبارزه با گروه طالبان زمانی به پیروزی می رسد که منابع مالی این گروه قطع گردد. میرآدم، مسئول مالی این گروه اطلاعات زیادی را در دست دارد که به حکومت افغانستان کمک می کند که تا اقدامات را برای قطع منابع مالی این گروه روی دست گیرد. بعد از سخنرانی رئیس جمهور غنی در ششم ثور دگرگونی جدی در برخورد و مواجه حکومت با گروه طالبان به چشم نمی خورد. دفتر سیاسی این گروه در قطر همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. میرآدم منتظر حمله گروه طالبان است تا از چنگ حکومت رهایی یابد و برای گروه طالبان منابع مالی جدید پیدا کند. حکومت اما، نظاره ‎گر این رویداد هاست تا این گروه یکبار دیگر حمله خونین را سازماندهی نموده و جان تعداد زیادی از شهروندان کشور را بگیرد.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن