اجتماعیبرگزیده های سایتچندرسانه ای

آیا می‌دانید چرا موهای شما در جوانی سفید می‌شود؟

سفید شدن موی سر در جوانی یکی از دغدغه‌هایی است که عده‌ی زیادی از جوانان امروزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. سفید پیش از وقت موها علت‌هایی دارد که با دانستن آن می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

در گزارش صحی ویب‌ سایت پریوینشن آمده که دلیل اصلی سفید شدن موی انسان، کاهش تولید ماده‌ی “میلانین” است. این ماده که به موی انسان رنگ می‌دهد، با افزایش سن تولید آن در بدن کاهش می‌یابد و حتا تولید آن کاملن متوقف می‌شود.

کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی، عامل‌های ژنتیکی، تغذیه‌ی نامناسب، تغییرهایهورمونی (بیشتر در زنان)، فشار روحی، استفاده از مواد نامناسب برای مو و مشکل‌های مانند پرکاری و یا کم‌کاری غده‌ی تیرویید نیز می‌توانند از عامل‌‎های سفیدی زودرس مو باشد.

در این مقاله‌ عمده‌ترین عامل‌های آن را کمی وضاحت می‌دهیم و در اخیر توصیه‌های غذایی برای شما ارایه شده است که می‌تواند در سیاه شدن مو خیلی موثر باشد.

عامل‌های ژنتیکی

عامل‌های نژادی در سفیدی زودرس مو نقش عمده‌ای دارد. به طور نمونه، این پدیده در سفید پوستان از حدود ۳۵ سالگی شروع می‌شود؛ در حالی که در سیاه پوستان این حالت پس از ۴۳ سالگی اتفاق می‌افتد.

تغذیه‌ی نامناسب

دلیل تغذیه‌ای و کمبود بعضی از ویتامین‌ها مانند ویتامین بی ۱۲ و اسید فولیک یا کمبود آهن در سفید شدن موها بسیار موثر است. با مصرف کردن غذاهایی که حاوی ویتامین بی ۱۲ است، می‌توان مشکل سفیدی زودرس را برطرف کرد.

کمبود آهن عامل مهمی در سفید شدن موها به شمار نمی‌ رود و در حقیقت منجر به اختلال در پروتین کراتین می‌شود و نقش مهمی در فعالیت حجره‌‌های رنگدانه‌ی مو دارد؛ همچنین کمبود مس در بدن انسان سبب سبب تغییر در رنگ مو و شکنندگی آن می‌شود.

شکر سبب می‌شود که مقدار ویتامین “ای” در بدن کم شود و در این صورت سلامت و رویش مو در خطر می‌افتد، پس باید در مصرف آن تا حد ممکن اجتناب کنیم. شکر همچنین باعث می‌شود که خاصیت ارتجاعی مو کاهش یابد.

فشار روحی

داشتن فشار روانی در حد عادی طبیعی است، اما داشتن بیش از حد آن بدن را پیر می‌کند و منجر به سفید شدن مو می‌شود.

هنوز دانشمندان رابطه میان فشار روحی و سفیدی زودرس مو را اثبات نکرده‌اند، اما واضح است که پیر شدن بدن می‌تواند منجر به سفیدی زودرس مو نیز شود؛ بنابراین با مدیتیشن یا ورزش‌های راحت بخش عصب و یوگا، فشار روانی را از خود دور کنیم.

خوراکی‌هایی که می‌تواند در سیاه شدن دوباره‌ی مو کمک کند

نخود، سمارق، میوه‌های خشک، لوبیا، عدس، کاهو، بادنجان رومی، کیله، آلو، سویا و کچالو از جمله‌ خوراکی‌هایی است که مقدار قابل توجه‌ای مس دارد و می‌تواند در سیاه شدن دوباره‌ی مو مفید واقع شود.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن