اجتماعیبرگزیده های سایتچندرسانه ای

آیا نصف شب بیدار می‌شوید؟ دوباره خوابتان نمی‌برد؟؛ راه حل اینجاست

امروزه شمار قابل ملاحظه‌ای از آدم‌ها از این جهت ناراحت‌ هستند و نمی‌دانند که چه چیزی سبب می‌شود که پس از بیداری نصف شب دوباره خوابشان نمی‌برد.

متخصصان به این پی برده‌اند که خواب نبردن به کار‌هایی مربوط می‌شود که یک شخص پس از بیدار شدن نصف شب، آنها را انجام می‌دهد.

روزنامه‌ی اندپندنت به نقل از داکتر میشل بروس متخصص خواب، نوشته است که پس از بیدار شدن در نصف شب نباید دو کار را انجام بدهیم.

اول: به تشناب نروید، مگر اینکه شما نیاز جدی به رفتن داشته باشید؛ به دلیل اینکه برخاستن از تخت خواب سبب افزایش ضربان قلب می‌شود.

داکتر بروس در این مورد گفته است که ضربان قلب باید در یک میزان مشخص باشد تا انسان به گونه‌ای حس بیهوشی کند و به خواب برود. شمار ضربان قلب در هر انسان متفاوت است، اما به گونه‌ی معمول حدود ۶۰ضربان در دقیقه می‌باشد.

با برخاستن از تخت خواب ضربان قلب افزایش می‌یابد و قلب شروع به پمپ کردن می‌کند و این گونه دوباره خواب رفتن مشکل می‌شود.

دوم: راحت باشید و به خاطر اینکه بدانید چند ساعت خواب کرده‌اید، هرگز به ساعت نبینید.

به باور داکتر بروس، برخی از انسان‌ها ترس بی‌مورد به خاطر به خواب نرفتن دارند.

زمانی که شخصی نصف شب بیدار می‌شود و دوباره نمی‌تواند خواب کند، نخستین کاری که می‌کند به ساعت می‌بیند و با خود محاسبه می‌کند که چند ساعت خواب کرده است.

آقای بروس توصیه می‌کند که در این حالت به جای دیدن به ساعت، مغز باید راحت شود.

او همچنین گفته است که اگر کسی در این حالت مضطرب شود، کاملن طبیعی است که دوباره به خواب رفته نمی‌تواند، بنابرین مغز باید کاملن خالی از فکر‌های اضافی شود.

همچنین، یکی از روش‌های موثر این است که چشم‌ها بسته و در تاریکی کوشش شود که به یک نقطه تمرکز شود، این کار نیز سبب می‌شود که مغز راحت شود و آرام آرام انسان به خواب برود.

هرچند برخی از داکتران متخصص توصیه‌های دیگر چون خواندن عدد ۱ تا ۱۰۰ و دیگر روش‌ها را توصیه می‌کنند، اما این موضوع احتمالن سبب مشغول شدن مغز می‌شود و امکان دوباره خواب کردن را کاهش می‌دهد.

هرچند خواب کردن پس از بیداری نصف شب اندکی مشکل است، ولی با مورد‌های یادشده می‌تواند میزان خواب نرفتن را کم کرد. موردهای یادشده یک راه حل است، پس امتحان آن بی فایده نخواهد بود.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن