اجتماعیبرگزیده های سایت

اعمار ساختمان ۲۴ باب مکتب از سوی کوریای جنوبی

ساختمان ۲۴ مکتب با هزینۀ بیش از نُه میلیون دالر کمک کوریای جنوبی در ولایات پروان، کاپیسا و پنجشیر ساخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رشد، قرارداد ساخت این مکاتب، امروز در مراسمی از سوی وزیر معارف و نماینده مرکز توسعه زیرساخت‌ها و کمک‌های پروژه یی سازمان ملل متحد (مجری این پروژه ها) در کابل به امضا رسید.

اسد الله حنیف بلخی وزیر معارف، در سخنانی ضمن قدردانی از این کمک مالی گفت که این پروژه‌ها در دو سال آینده به اتمام خواهد رسید.

وی گفت که این قرارداد، به ارزش بیش از نُه میلیون و ۱۰۰ هزار دالر امضا شده است و بر اساس آن ۱۳ باب مکتب بشمول تعمیر ریاست معارف در پروان، هفت باب در کاپیسا و پنج باب در پنجشیر ساخته می‌شود.

وزیر افزود که این پروژه‌ها توسط مرکز توسعه زیرساخت‌ها و کمک‌های پروژه یی سازمان ملل متحد (UNOPS) ساخته می شود و مدیریت مالی آن، توسط حکومت کوریای جنوبی صورت می‌گیرد.

بلخی گفت که هرکدام از این مکاتب، با تسهیلات مورد نیاز از جمله میدان ورزشی، فضای سبز و آب آشامیدنی صحی مجهز خواهد شد.

افزون براین، وی خاطرنشان کرد که تعمیر ریاست معارف ولایت پروان نیز در این مدت از بودجه مذکور ساخته خواهد شد.

بر پایه معلومات وزیر معارف، با تکمیل و بهره برداری از این مکاتب، جای مناسب آموزشی برای بیش از ۲۴هزار دانش آموز که شامل ۱۴ هزار دختر و ۱۰ هزار پسر می‌شود، فراهم می‌گردد.

قرارداد امضاى ساخت ۲۴ باب مکتب درسه ولایت، در حالی صورت می گیرد که وزیرمعارف، امروز اظهارنگرانى کرد که هنوز هم حدود ۵٠ درصد از شاگردان مکاتب درسطح کشور، درساختمان های کرایى، مخروبه، خیمه و یا فضای آزاد تدریس میشوند .

میکو لنیجوکی( Mikko Lainejoki)، رئیس دفتر نمایندگی مرکز توسعه زیرساخت‌ها و کمک‌های پروژه یی سازمان ملل متحد در افغانستان، گفت که این مکاتب مطابق با استندرد بین المللی ساخته می‌شود و تمام امکانات مورد نیاز را خواهد داشت.

وی گفت که این اداره، از نزدیک بخاطر اجرای درست این پروژه‌ها با وزارت معارف همکاری خواهد کرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن