اجتماعیبرگزیده های سایتتیتر یک

افزایش موج سوم کرونا؛ نگرانی حکومت از نبود آکسیجن

مسوولان در این وزارت از افزایش ویروس کرونا هشدار می‌دهند و می‌گویند که اگر از شیوع این ویروس جلوگیری نشود، ممکن است که کشور با کمبود آکسیجن روبه‌رو شود.

آمارهای وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که میزان مبتلایان کرونا با گذشت هر روز افزایش می‌یابد. در جریان یک هفته اخیر، بیش از یک هزار و ۲۰۰ بیمار کرونایی شناسایی شده و ۵۰ تن دیگر جان باخته‌اند.

مسوولان در این وزارت از افزایش ویروس کرونا هشدار می‌دهند و می‌گویند که اگر از شیوع این ویروس جلوگیری نشود، ممکن است که کشور با کمبود آکسیجن روبه‌رو شود.

از سوی دیگر، این مسوولان تأکید دارند که برای مبارزه با موج سوم این ویروس آماده‌گی دارند و برای حل چالش کمبود آکسیجن برخی اقدامات را روی دست گرفته‌اند.

این در حالی است که محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور، نیز روز گذشته بر حل چالش کمبود آکسیجن تأکید کرد و گفت که در این زمینه باید با سکتور خصوصی هماهنگی صورت گیرد و روی یک برنامه به خاطر مدیریت چالش کمبود آکسیجن کار شود.

با آن‌که از زمان شیوع ویروس کرونا یک‌سال و دوماه می‌گذرد، میزان ابتلا به این ویروس تاکنون سه بار افزایش چشم‌گیری یافته است. مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که موج سوم ویروس کرونا از شرق به طرف غرب در حرکت است. این مسوولان تأکید دارند که میزان شیوع این ویروس نسبت به هفته گذشته، از چهار درصد به ده درصد افزایش یافته است.

براساس آمارهای وزارت صحت عامه، در جریان یک هفته اخیر یک هزار و ۲۷۳ بیمار کرونایی در کشور شناسایی و ۵۰ بیمار دیگر جان باخته‌اند. این در حالی است که یک هفته پیش یک هزار و ۱۱۷ بیمار شناسایی شده و ۴۷ بیماری دیگر جان باخته بودند. دستگیر نظری، سخنگوی این وزارت روز یک‌شنبه، دوازدهم ثور در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت که در حال حاضر تعداد واقعات مثبت این ویروس در حال افزایش است و وزارت صحت عامه در تلاش است تا با هماهنگی سکتورها تعداد واقعات مثبت را کنترل کند.

از جانب دیگر، سخنگوی وزارت صحت عامه خاطر نشان کرد که این وزارت به خاطر تولید و فراهم کردن آکسیجن به تمامی بستر‌هایی که در سطح شفاخانه‌های کشور موجود است، آماده‌گی دارد. دستگیر نظری افزود این بدان معنا است که اگر یک شفاخانه ۲۰۰ بستر داشته باشد، وزارت صحت عامه برای ۱۰۰ بستر آن آکسیجن در نظر گرفته است. با آن‌هم، او هشدار داد که اگر واقعات مثبت به یک‌باره‌گی بلند برود، کشور با کمبود آکسیجن روبه‌رو خواهد شد. آقای نظری تصریح کرد که این وزارت برای تولید آکسیجن در شفاخانه‌ها نیز یک سلسله اقدامات را انجام داده است. افزون بر این، او گفت: «در مجموع پلان‌های تولید آکسیجن را در یک تعداد شفاخانه‌ها فعال ساختیم. در تعدادی از شفاخانه‌ها کار جریان دارد و تولید آکسیجن فعال می‌شود. هماهنگی با سکتور خصوصی در قسمت استفاده و تولید آکسیجن جریان دارد. این سکتورها همکاری می‌کنند.»

با این حال، دستگیر نظری بیان کرد که این وزارت برای جلوگیری از شیوع موج سوم کرونا، برنامه‌های آگاهی‌دهی را روی دست گرفته است. او در حالی به برنامه آگاهی‌دهی اشاره می‌کند که از شیوع ویروس کرونا بیش‌تر از یک سال زمان گذشته است و شهروندان تاکنون این ویروس را جدی نگرفته‌اند. با وجودی‌که بارها وزارت صحت عامه از شهروندان خواسته است که برای جلوگیری از شیوع این ویروس، توصیه‌های صحی را در نظر بگیرند و از ماسک افتاده کنند، شهروندان اما نسبت به این خواست‌ها بی‌توجه بوده‌اند. از سوی دیگر، در جریان این روزها برخی شایعات به نشر رسیده بود که گویا قرار است برای کنترل موج سوم ویروس کرونا، مکاتب و دانشگاه‌ها تعطیل شود. وزارت صحت عامه اما اعمال قرنطین را رد کرد و گفت که در حال حاضر کشور در وضعیتی قرار نگرفته است که قرنطین اعمال شود. با این همه، او از شهروندان خواست که برای جلوگیری از موج سوم این ویروس، واکسین کرونا را دریافت کنند. هم‌اکنون روند تطبیق این واکسین بالای اقشار مختلف جامعه آغاز شده است و این وزارت در تمامی مراکز صحی افراد بالای ۱۸ سال را واکسین می‌کند.

این در حالی است که وزارت صحت عامه پیش‌تر اعلام کرده بود که کارمندان صحی، نیروهای امنیتی و کارمندان رسانه‌ها را در اولویت قرار داده است و این طیف را واکسین می‌زند. اکنون این روند عام شده است و واکسین بالای تمامی افراد جامعه، به ویژه کسانی که بیماری‌های مزمن مثل بیماری قلبی، شکر و تنفسی دارند، تطبیق می‌شود. در این میان اما تنها به زنان شیرده و حامله واکسین تطبیق نمی‌شود.

از سوی دیگر، روز گذشته نشست مشورتی به ریاست محمداشرف غنی برگزار شد. در این نشست گفته شده است که موج سوم ویروس کرونا از شرق به غرب در حرکت است و بیش‌ترین مورد آن در ولایت‌های ننگرهار، کنر، لغمان، قندهار و کابل به ثبت رسیده است. ارگ ریاست جمهوری گفته است که در این نشست رییس جمهور با شماری از متخصصان صحی افغان مقیم امریکا و اروپا مشورت کرده و بر علاوه روی هماهنگی بیش‌تر در راستای مبارزه با موج سوم کرونا، تطبیق واکسین، رساندن آکسیجن و تجهیز شفاخانه‌ها بحث شده است. رییس جمهور در این نشست بر حل چالش کمبود آکسیجن تأکید کرده و گفته است که در این زمینه باید همکاری سکتور خصوصی جلب و روی یک برنامه به خاطر مدیریت چالش کمبود آکسیجن کار شود. هم‌چنان آقای غنی تصریح کرده است که باید در تطبیق واکسین کرونا اولویت‌بندی صورت گیرد و بخش‌های آسیب‌پذیر در اولویت قرار بگیرند. این در حالی است که وزارت صحت عامه برخلاف سایر کشورها، واکسین را در نخست بالای کارمندان صحی، نیروهای امنیتی، آموزگاران و کارمندان رسانه‌ها تطبیق کرد. گفتنی است که تاکنون وزارت صحت عامه حدود ۴۰۰ هزار نفر را واکسین کرده است.

نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در پنجم حوت سال ۱۳۹۸ در ولایت هرات به ثبت رسید. پس از آن، این ویروس در کل ولایات گسترش یافت و تاکنون ۶۰ هزار و ۳۸۸ تن به این ویروس مبتلا شده‌اند. از این میان، دو هزار و ۶۴۲ تن جان باخته و ۵۳ هزار و ۳۹۱ تن دیگر بهبود یافته‌اند. در حال حاضر چهار هزار و ۲۵۵ مورد فعال در کشور وجود دارند. گفتنی است که نوع جهش یافته ویروس کرونا نیز در افغانستان در حال گردش است و سبب شده است که موارد مثبت این ویروس بیش‌تر شود.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن