اجتماعیبرگزیده های سایتتحلیل

امسال ۱۹۰ قتل ناموسی در افغانستان

فرانز مایکل میلبن، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش موارد خشونت علیه زنان در این کشور می گوید که افغاستان یکی از بدترین کشورهای دنیا برای زنان است.

آقای میلبن در  مصاحبه ای ویژه با صدای امریکا به مناسبت «روز جهانی محو خشونت علیه زنان» که با ۲۵ ماه نومبر مصادف است  گفت افغانستان شاهد خشونت های شدید علیه زنان است. او افزود که باید این وضعیت تغییر کند.

آقای میلبن گفت “نیاز است که در موارد خشونت علیه زنان در افغانستان تمرکز بیشتر شود، حقیقت این است که با وجود پیشرفت های زیادی که صورت گرفته ، افغانستان هنوز هم یکی از بدترین کشورها در دنیا برای فرزندانی است که دختر به دنیا می آیند”.

آقای میلبن همچنان گفت اتحادیه اروپا برای بهبود زنده گی زنان در بخش های مختلف همکاری دارد.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا گفت که حمایت های سیاسی از طریق تقویت حقوق زنان که در قانون اساسی گنجانیده شده، بهبود و تقویت اقتصاد زنان از طریق فراهم کردن فرصت ها و دسترسی زنان به مارکیت شامل بخشی از کمک های اتحادیه اروپا برای زنان افغان است.

آقای میلبن گفت “بطور مثال، ما این کار را بصورت مستقیم از طریق سهیم ساختن زنان در برنامه های زراعتی خود انجام می دهیم، ما زارعین زن را در عرصه دسترسی به مارکیت بخاطر عرضه تولیدات شان کمک می کنیم، ما همچنان با آن زنانی که کوشش می کنند سنت های دست و پاگیر برای زنان را تغییر دهند یکجا کار می کنیم”.

این مقام اتحادیه اروپا در افغانستان همچنین با اشاره به موارد سنگسار زنان که در ماه های اخیر بصورت پی هم در افغانستان اتفاق افتاده گفت این وضعیت قابل قبول نیست.

آقای میلبن گفت که دولت افغانستان باید اطمینان دهد که مرتکبین این جنایات را مورد پیگرد قرار می دهد.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا گفت که مسوولین دولتی را تشویق می کند تا تلاش های شان به منظور توقف خشونت علیه زنان را افزایش دهند و افزود که باید قانون محو خشونت علیه زنان در این کشور جدی گرفته شود.

آقای میلبن همچنان گفت اقدماتی را که دولت افغانستان در راستای مجازات عاملین خشونت ها علیه زنان انجام می دهد و همچنان اقداماتی را که حکومت بخاطر محو خشونت علیه زنان به اجرا می گذارد از نزدیک تعقیب می کنند و افزود که قضیه سنگسار یک زن در ولایت غور را با جدیت دنبال می کنند و در این مورد با مسوولین حکومتی نیز صحبت کرده اند.

امسال ۱۰۱ قتل ناموسی

در همین حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان سال  ۱۳۹۴ را خونین ترین سال برای زنان می گوید.

لطیفه سلطانی، هم آهنگ کننده  بخش حقوق زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر به صدای امریکا گفت در شش ماه اول سال جاری، ۲۵۷۹ مورد خشونت علیه زنان را  ثبت کرده اند.

خانم سلطانی افزود “این رقم در سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۲۴۰۳ مورد بود که در سال ۱۳۹۴ نسبت به ۹۳ هفت اعشاریه ۳۲ مورد افزایش یافته است”. او گفت در این میان ۱۹۰ مورد قتل زنان به ثبت رسیده که در شش ماه اول امسال رخ داده است.

خانم سلطانی گفت “حادترین نوع خشونت که بصورت بسیار بی رحمانه بوقوع پیوسته است، از آغاز سال ۱۳۹۴ تا پایان سنبله همین سال به تعداد ۱۹۰ قضیه قتل زنان در کمیسسیون خبر آن رسیده و همکاران ما در سراسر افغانستان و دفاتر ساحوی کمیسیون بخاطر مستند ساختن آن اقدام کردند و قضایا تا جایی مستند شده است”.

هم آهنگ کننده بخش حقوق زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت از مجموع ۱۹۰ قضیه قتل زنان، ۱۰۱ قضیه آن قتل های ناموسی بوده و متباقی قتل های هدفمند گزارش شده است.

به اساس ارقامی که کمیسیون مستقل حقوق بشر ارایه کرد قضایای قتل زنان در اثر خشونت  در مقایسه به سال ۱۳۹۳ در سال جاری دو برابر افزایش داشته است.

امسال همچنان سه قضیه سنگسار زنان به ثبت رسیده است که در مناطق خارج از حاکمیت دولت رخ داده است.

به اساس گزارش ها  ادامه نا امنی ها، حضور زورمندان مسلح در ولایات و عدم مجازات عاملین خشونت ها علیه زنان از عوامل عمده افزایش خشونت ها علیه زنان در افغانستان می باشد و بیشترین موارد خشونت ها نیز در مناطقی به ثبت رسیده که از امنیت خوب برخوردار نیست.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن