افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

انفجار در ورودی دانشگاه کابل و بی باوری طالبان به صلح

در حالی که هر روز نسبت به قبل، امیدواری‌ها به تحقق صلح نزدیک و نزدیکتر می‌شود، گروه طالبان با خلق وحشت و انفجارات پی‌هم، پیش‌رفت این پروسه را با چالش مواجه می سازند.

در سومین دور نشست‌های بین الافغانی، بنا بر تفاهم دو جانبه در یکی از مواد قطعنامه که از سوی هیأت اعزامی مردم افغانستان و گروه طالبان صادر شده بود، اعلان آتش بس و تقلیل تلفات غیر نظامیان مورد تأکید گرفته بود و طالبان نیز در مورد دوم، مبنی بر اینکه تلفات غیر نظامیان به صفر برسد توافق کرده بودند؛ اما چنانچه از رفتار این گروه پیدا است باور به صلح در نهاد آنان قریب به صفر است و تعهد شان در امر کاهش تلفات غیر نظامیان نیز مورد سئوال و ملاحظات جدی قرار دارد.

این انفجار در موقعی صورت گرفت که متقاضیان اشتراک در امتحان استاژ قضایی به سمت دانشگاه کابل در حرکت بودند و تعدادی از آنان نیز زخمی شده اند، واضح است که در برابر درب ورودی این دانشگاه، کدام مرکز فرماندهی پولیس و یا ارگان¬های دولتی موجود نیست تا توجیه گر این حمله با هدف نظامی و دولتی بوده باشد از نزدیک محل حمله دو ماین جاسازی شده نیز کشف و خنثی شده است.

پولیس می‌گوید که «تروریستان» قصد داشتند با انفجار این ماین‌ها تلفات بیش‌تر به مردم ملکی وارد کنند. دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در واکنش به حمله روز جمعه در شهر کابل، این حمله را «جنایت جنگی» خوانده است. به گفته این سازمان، هدف این حمله دانشگاه کابل بوده است.

مقام‌های امنیتی، گفته‌اند که این رویداد هنگامی رخ داد که ماین مقناطیسی جاسازی شده در یک موتر انفجار کرد.

وزارت صحت عامه گفته هشت تن در این رویداد جان باختند و ۳۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.

اما پولیس کابل، گفته‌است که در این انفجار چهار تن به شمول سه غیرنظامی جان باختند و چهار تن دیگر زخم برداشته‌اند.

گواهان رویداد می‌گویند که در این انفجار چندین موتر آتش گرفته‌اند.

هرچند وزارت داخله گفته‌است که این انفجار از سوی طالبان انجام شده‌است، اما گروه طالبان مسؤولیت این رویداد را به عهده نگرفته‌اند.

شورای امنیت ملی کشور در واکنش به این حملات، گفته است که گروه طالبان در جنگ «نامشروع» خود با بی‌رحمی تمام به کشتار مردم بی‌گناه ادامه می‌دهد و حمله به دانشجویانی که برای شرکت در یک آزمون رهسپار دانشگاه بودند، ثبوت آشکار این وحشت است.

این شورا افزوده که «ما این حمله زبون و بی‌رحم را شدیداً نکوهش می‌کنیم و آن را یک عمل خلاف اصول اسلامی، انسانی و بین‌المللی می‌دانیم.» شورای امنیت در ادامه گفته است در حالی که تمام مردم نسبت به روند گفت‌وگوهای صلح خوش‌بین هستند، این نوع حملات، آرزوی مردم را مخدوش و روند صلح را مورد شک قرار می‌دهد.

نیکلاس کی، نماینده ملکی ناتو در افغانستان، حملات طالبان در قندهار و کابل را محکوم کرده است. کی روز پنج‌شنبه در نشستی در کابل گفت که طالبان ضمن آن‌که از گفت‌وگو با دولت سر باز می‌زنند، غیرنظامیان را نیز هدف حمله قرار می‌دهند. او افزود که گروه طالبان بزرگ‌ترین مانع صلح در افغانستان است.

محمداشرف غنی، رییس جمهور، در واکنش به حمله قندهار گفته است که طالبان با انجام این حمله نشان دادند که نیت آن‌ها تداوم جنگ، خشونت و کشتار افراد ملکی است. به گفته او، این حمله در حالی انجام شده که حکومت مطابق فیصله لویه‌جرگه مشورتی صلح، در حال پیش‌برد برنامه صلح در کشور است.

آنچه در نا امنی‌های افغانستان بیشتر دخیل اند دو گروه طالبان و داعش می‌باشند که حملات انتحاری را در نقاط مختلف کشور سازماندهی می‌کنند، طالبان این حمله را در حالی به عهده نگرفتند که گروه داعش نیز از ارتکاب آن چشم پوشی کرده اند؛ اما از واکنش‌های یوناما و مقامات برجسته دولت، چنین پنداشته می‌شود که گروه طالبان مسئول این حمله بوده است.

در جریان هفته گذشته، شمار تلفات نیروهای دولتی نیز بلند گزارش شده است. در حمله روز سه‌شنبه گروه طالبان در ولسوالی آب‌کمری در بادغیس، بیش از ۳۰ نیروی کماندو کشته شدند.

در همین روز جنگ‌جویان طالبان با حمله به یک معدن لاجورد در بدخشان حدود ۲۰ نیروی امنیتی را به اسارت بردند. یک روز پس از آن، یک نفوذی این گروه فرمانده لوای سوم قول اردوی ۲۰۳ تندر را در ولسوالی قره‌باغ در غزنی به گلوله بست و کشت. این وضعیت حاکی از آن است که گروه طالبان حملات خود در تمام بخش‌ها را تشدید کرده است.

عبدالباری خلیلی/ رشد

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن