برگزیده های سایتجهانچندرسانه ای

چرا اوباما نگران است؟

به‌دنبال کاهش قدرت مانور انگلیس در اتحادیه اروپا، قدرت آن در ناتو نیز کاهش خواهد یافت و این موضوع به سود منافع آمریکا نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا کماکان نگران خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست. مقامات آمریکایی در آستانه برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در اظهاراتی مداخله جویانه از شهروندان انگلیسی خواستند تا نسبت به بقای کشورشان در اروپای واحد رای دهند. با این حال در نهایت ۵۲ درصد از شهروندان انگلیسی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای دادند. هم اکنون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و جان کری وزیر امور خارجه این کشور به شدت نگران عواقب و تبعات رخدادهای جاری در انگلیس هستند. اوباما و جان کری به خوبی می دانند که برگشت به معادله قبلی( قبل از برگزیت) عملا امکان پذیر نیست. نگرانی و سردرگمی اوباما نسبت به آنچه در انگلیس می گذرد، در مواضع وی نمودی عینی دارد.

رئیس جمهور آمریکا اخیرا در مقاله ای در فایننشال تایمز نوشته است:”گرچه سخت خواهد بود ولی من اطمینان دارم که بریتانیا و اتحادیه اروپا قادر خواهند بود تا بر سر انتقال به یک رابطه جدید به توافق برسند. من  خواستار حفظ اتحاد ناتو در برابر چالش های جهانی هستم.  رابطه ویژه بین آمریکا و بریتانیا ادامه خواهد یافت. هیچ شکی ندارم که بریتانیا یکی از توانمندترین اعضای ناتو باقی خواهد ماند.اتحاد بین آمریکا و نزدیک ترین متحد خود در اروپا پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز ادامه خواهد یافت.”

نخستین نکته ای که در خصوص مواضع اخیر اوباما به ذهن خطور می کند، ارتباطی است که وی میان تحولات جاری در اتحادیه اروپا و ناتو برقرار کرده است. پیش فرض اوباما این است که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر قدرت این کشور در ناتو تاثیر مستقیم گذاشته و منجر به تضعیف آن می شود. به عبارت بهتر، متعاقب کاهش قدرت مانور انگلیس در اتحادیه اروپا، قدرت انگلیس در ناتو نیز کاهش خواهد یافت و این موضوع به سود منافع آمریکا نخواهد بود. عضویت اکثریت قریب به اتفاق اعضای اتحادیه اروپا در ناتو این نگرانی اوباما را تقویت کرده است.

اصرار ویژه اوباما نسبت به لزوم تقویت اتحاد ناتو در برهه فعلی، نشان دهنده نگرانی عمیق وی نسبت به تاثیرگذاری برگزیت بر معادلات داخلی ناتو است.اوباما این نکته را درک کرده است که عواقب و تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، صرفا محدود به مناسبات لندن و اروپای واحد نخواهد بود و معادلات داخلی ناتو را نیز تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. بنابراین اوباما خطر عدم انسجام ناتو و کاهش قدرت زوج “لندن-واشنگتن” در پیمان آتلانتیک شمالی را حس کرده است. از این رو جنس نگرانی اوباما در خصوص برگزیت، اروپایی نبوده و بیشتر آتلانتیکی است.

نکته دیگری که در اینجا باید مدنظر قرار داد، تاکید اوباما بر سخت بودن احیای روابط انگلیس و اروپاست. بدیهی است که متعاقب برگزاری برگزیت و هزینه هایی که این همه پرسی برای اروپای واحد و انسجام آن به همراه داشته، دارد و خواهد داشت، احیای روابط انگلیس و اروپا و بازتعریف آن بر مبنای الگویی جدید تقریبا امری دشوار است.این موضوع به اندازه ای دشوار است که تقریبا کمتر کسی در انگلیس از آن سخن به میان می آورد.

پس از برگزیت، کمتر مقام انگلیسی حاضر شده است در خصوص آینده خوب روابط انگلیس و اروپا سخن به میان آورد. در چنین شرایطی اوباما نیز ترجیح می دهد از مقامات انگلیسی تبعیت کند و از سخت و دشوار بودن احیای روابط لندن و اروپای واحد سخن به میان آورد.

در نهایت اینکه اوباما به شدت نسبت به تاثیرات و عواقب برگزیت در ناتو نگران است. این نگرانی به اندازه ای عمیق است که خود را در فاصله دو هفته ای از برگزاری همه پرسی سوم تیرماه نشان داده است.لازم به ذکر است که اوباما و جان کری رای منفی شهروندان انگلیسی نسبت به بقا در اروپا را به نوعی “نه” بزرگ انگلیسی ها نسبت به خواسته مستقیم ایالات متحده مبنی بر بقای انگلیس در اروپا می دانند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن