اجتماعیبرگزیده های سایتحوادث

اگر به بحران آب در کابل توجه نشود، بزودی این شهر به بیابان مبدل خواهد شد

سیمنارعلمی تحت عنوان “بررسی بحران منابع آب کابل، چالش‌ها و راهکارها” از سوی نهادی موسوم به “مجمع علمی فرهنگی اجتماعی راه‌ نو” امروز در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ حسن غلامی مشاور اداره محیط زیست گفت: نبود زیر بنای ذخیره آب و تخریب منابع آبی در افغانستان نگران کننده است.

وی مصرف بیش از حد آب را در زراعت و نبود میکانیزه آبی برای زراعت در افغانستان را از دیگر مشکلات بحران آب کشور عنوان نمود.

غلامی هشدار می‌دهد: اگر دولت برای تغذیه منابع آبی شهر کابل توجه نکند، در آینده نزدیک، شهر کابل به بیابان مبدل خواهد شد.

در همین حال عبدالحلیم زریاب استاد دانشگاه پولی تخنیک می گوید: در طول چهل سال گذشته در شهر کابل عمق آب ۲۲ متر پایین رفته است که رقم پایین رفتن آب در این شهر هر روز در حال افزایش است.

آقای زریاب، بی توجه‌ای به ساخت تغذیه آب‌های زیرزمین، از بین رفتن آب‌های چمن زارها، افزایش نفوس، خشک سالی متواتر و عدم صرفه جویی در آب را از عوامل کاهش آب در شهر کابل می داند.

وی می گوید: ۳۵ میلیون متر مکعب آب‌های زیر زمین شهر کابل تخمین شده است که برای هر شهروند کابل در ۲۴ ساعت ۲۰ لیتر آب می رسد.

زریاب در ادامه گفت: ۲۰ لیتر آب برای یک فرد در ۲۴ ساعت کافی نیست و ۲۰ لیتر آب در حالت اضطراری می تواند استفاده شود.

زریاب گفت: در۲۴ ساعت برای هرفرد ۱۵۰ لیتر آب نیاز است که باید استفاده شود، در این صورت آب کابل برای شهروندان این شهر کافی نیست در حالیکه آب هم هر روز در حال کاهش است.

انجینر جان محمد عسکری عضو مجمع علمی، فرهنگی و اجتماعی راه نو، گفت: بحران آبی در شهر کابل زمانی حل می شود که فراخوان عمومی متخصصین محیط زیست از سوی دولت اعلام شود.

وی ایجاد کانالیزاسیون و حمایت دولت را از دیگر راهکار برای جلوگیری از بحران آب می داند.

انجینر ریحان رئیس مجمع علمی، فرهنگی و اجتماعی راه نو گفت: تراکم نفوس، بی توجه ای دولت به مشکلات اجتماعی از جمله کاهش منابع آبی و آلوده شدن منابع آبی سخت نگران کننده است.

محمد رقیب فیاض /کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن