اجتماعیبرگزیده های سایتجهانچندرسانه ای

‘اگر مغز و احساسات سالم می‎‌خواهید، دروغ‌گویی نکنید’

تازه‌ترین پژوهش در کالج مغز و عصب‌شناسی لندن نشان می‌دهد که دروغ‌گویی به مغز صدمه می‌رساند و حتا آنرا تغییر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رشد، انسان به هر اندازه که دروغ بگوید، به همان اندازه دروغ‌گفتن برای ساده می‌شود و وقتی این کار برایش ساده شد، اثرات منفی بر مغز خواهد گذاشت.

پژوهش‌گران این کالج آزمایشی را بالای هشتاد نفر داوطلب انجام دادند؛ این افراد تشویق شدند که به تکرار دروغ بگویند و برابر با شدت دروغ، به آنان پاداش در نظر گرفته شد.

نتایج این تحقیقات خود پژوهش‌گران را متعجب کرد. نایل گریت، متخصص مغز و عصب در بخش روان شناسی تجربی در کالج دانشگاهی لندن گفت: “این تحقیق نخستین اثبات تجربی برای این است که رفتار نادرست و کاذب اگر تکرار شود، شدت می‌گیرد.”

در این آزمایش ۸۰فرد داوطلب به تصاویر گیلاس‌های شیشه‌یی که به اندازه‌های متفاوت سکه داخل آن‌ها وجود داشت، نگاه کردند. سپس آن‌ها توسط کمپیوتر هدایت شدند که به یک همکار یا شریک دیگری که برای شان آشنا نبود و دید واضح از این گیلاس‌ها نداشت، مشورت بدهند که چه تعداد سکه در داخل گیلاس است.

آزمایش در سه مرحله بالای این افراد انجام شد، در نخست به افرادی که راست گفتند پاداشت داده شد و سپس به افرادی که دروغ می‌گفتند نیز پاداش دادند تا شدت تاثیرات آنرا بسنجند.

گریت گفت: ” به آن‌ها گفته شد که به هر اندازه‌یی که شخص آزمایش شونده و یک همکارش، میزان سکه داخل گیلاس را دقیق تخمین بزند، به همان اندازه هر دوی آن‌ها پول بیشتر می‌گیرند.”

در آزمایش دوم، دروغ‌گویی عمدی هر دو مورد پاداش قرار گرفت. در آزمایش سوم به اشتراک کنندگان گفته شد که دروغ ‌‌آن‌ها به همکار یا پارتنر شان ضرر می‌رساند.

تالی شاروت، دیگر نویسنده این تحقیق جدید گفته است، افراد آزمایش شونده زمانی بیشترین دروغ را گفتند که تصور کردند از آن نفع می‌برند.

به باور او اگر این افراد می‌دانستند که از دروغ گفتن آنان به کسی دیگر آسیب می‌رسد، کمتر دروغ می‌گفتند.

احساسات انسان نیز توسط یک تومار به اسم “آمیگدالا” در مغز انسان سنجش می‌شود که وقتی افرادی بیشتر دروغ می‌گویند، این بخش آسیب می‌بینند و حالت احساسی افراد در برابر دروغ کاهش می‌یابد.

دروغ خوب و دروغ بد

نایل گریت، متخصص مغز و عصب در بخش روان شناسی تجربی در کالج دانشگاهی لندن می‌گوید، وقتی دروغ بدترین است که به کسی که دروغ گفته می‌شود، ضرر برسد، اما کشف شده افراد بدانند که از دروغ سود می‌برند، بیشتر دروغ می‌گویند.

به گفته‌ی او، افزایش یا شدت‌گیری دروغ گفتن در هر دو سناریو مشابه بوده است.

بیش از یک چهارم اشتراک کنندگان در جریان این آزمایش‌ها توسط معاینات “ام آر ای” زیر مراقبت قرار داشتند. آمیگدال، یعنی همان بخش مغز که احساسات را کنترول می‌کند، در زمان دروغ گفتن واکنش شدید نشان داده است.

واکنش آمیگدال دست کم در ابتدا چنین بوده است. همزمان با بزرگ و بی‌شرمانه شدن دروغ‌ها، واکنش آمیگدال نیز کم‌تر شده است؛ پروسه‌ای که دانشمندان از آن با عنوان “انطباق احساساتی” یاد می‌کنند.

دانشمندان کشف کرده‌اند که دروغ خوب و بد وجود ندارد و انسان‌ها تلاش کنند که کمتر دروغ بگویند یا اصلا خود را به این عادت آغشته نکنند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن