اجتماعیتیتر یک

اگر کرونا بگیریم چه کار کنیم؟

برای هر نوع علایم نمی‌توان در بیمارستان بستری شد، اما اگر سن افراد بلند باشد و سیستم دفاعی‌شان ضعیف و مشکلات تنفسی داشته باشند، باید بستری شوند.

نشانه های بیماری کرونا یا ویروس COVID-19 خیلی شبیه “ریزشک” فصلی و آنفولانزا است. شباهت علایم این دو بیماری باهم سبب  می‌شود که بیش‌تر اوقات فرد مبتلا به کرونا آن را با سرماخورده‌گی فصلی به اشتباه بگیرد. پزشکان این علایم – تب، سرفه، مشکلات تنفسی و التهاب – را در ریه‌ها نشانه‌های مصاب شدن فرد به کرونا گزارش کرده‌اند.

 به گزارش خبرگزاری رشد، در ابتدا باورها بر این بود که کودکان از این ویروس در امان اند، اما با گذشت زمان ثابت شد که کودکان نیز همانند بزرگ‌سالان در معرض خطر این ویروس قرار داررند، با اندکی تفاوت در علایم و شدت بیماری. در کودکان علایم این ویروس خفیف است. تب بالای ۳۹ درجه، درد عضله و سردردی را که بزرگ سالان تجربه می‌کنند، کودکان نمی‌کنند. غده‌های لمفاوی کودکان نیز بزرگ نمی‌شود. اسهال و جاری شدن آب بینی از علایم بارز این بیماری در کودکان است. میزان دیده شدن این بیماری در کودکان نسبت به بزرگ‌سالان اندک است، اما احتمال می‌رود پس از بهبودیافتن، کودکان برای بار دوم و سوم به این ویروس مبتلا شوند.

تمام مبتلایان ویروس کرونا از خود علایم این بیماری را تبارز نمی‌دهند، در شماری از مبتلایان علایم خیلی سطحی و ساده دیده می‌شود. در اکثر موارد نمونه‌های گرفته شده برای معاینات از بینی پس از دو هفته منفی ثابت شده‌ است، اما نمونه‌های برداشته شده از مقعد پس از ۴ هفته مثبت نتیجه داده است. دانش‌مندان هنوز هم مطمئین نیستند که این بیماری از طریق مدفوع انتقال می‌یابد یا خیر.

به گفتۀ دکتر سیمر گپتا، متخصص امراض تنفسی، ۸۰ درصد بیماران از خود علایم جدی را نشان نمی‌دهند و این بیماری در آن‌ها خیلی خفیف می‌باشد.
تنها راه تشخیص این بیماری تست لابراتوری گفته شده است. معمولاً علایم این بیماری بین ۲ تا ۱۴ روز نمایان می‌شود.

واکسین آنفولنزا نمی‌تواند افراد را از این ویروس محافظت کند و تا هنوز واکسینی برای این ویروس ساخته نشده است.
دکتر اندریو موریس، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان مونت سینای تورنتو می‌گوید، راه جلوگیری از این بیماری قرنطینه شدن است. افراد مسن نسبت به جوان‌ها و نوجوان‌ها در معرض تهدید این ویروس قرار دارد.

برای هر نوع علایم نمی‌توان در بیمارستان بستری شد، اما اگر سن افراد بلند باشد و سیستم دفاعی‌شان ضعیف و مشکلات تنفسی داشته باشند، باید بستری شوند.
برای مبتلایان این بیماری توصیه می‌شود که هنگام ملاقات با پژشک موارد ذیل را یادآور شوند:

علایم مشاهده شده، محل زنده‌گی، سفر به خارج از کشور، ارتباط مستقیم و یا غیر مستقیم با حیوانات و

افراد بالای ۶۵ سال، دارای سیستم ایمنی ضعیف اند و بیش‌تر از دیگر رده‌های سنی آسیب‌پذیراند.

چه‌گونه باید از شیوع این بیماری پیشگیری کرد؟

قرنطینه کردن در خانه بهترین شیوه جهت پیش‌گیری از مبتلا شدن به این ویروس گفته شده است. در برخی از موارد حتی توصیه می‌شود که از خانواده نیز دوری شود. دکتر سمیر گوپتا می‌گوید، بهترین راه‌حل، داشتن اتاق خواب جداگانه و دست‌شویی‌های جداگانه در داخل منزل می‌باشد. فاصله بین افراد باید حداقل ۱.۸ متر باشد.

شستن دست‌ها با صابون به مدت ۲۰ ثانیه یا استفاده از سنتایزرهای که حاوی ۶۰ درصد الکول باشد، از کارسازترین شیوه‌ها جهت پیش‌گیری از این ویروس می‌باشد.
توصیه می‌شود با دستان ناشسته به دهن، بینی و چشم‌تان دست نزنید، از تماس نزدیک با افراد بیمار و مشکوک خودداری کنید.
آیا ماسک برای جلوگیری از شیوع این ویروس موثر است؟

شواهد معتبر مبنی بر موثر بودن ماسک‌های (ان ۹۵) برای جلوگیری از این ویروس وجود ندارد. این نوع ماسک تنها ذرات کوچک‌تر از یک مایکرون را تجزیه می‌کند. دکتر تیرسا تام، مدیر ارشد بهداشت عمومی کانادا نیز گفته است که پوشیدن ماسک برای افراد سالم نمی‌تواند موثر واقع شود.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن