اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایت

بالای سیستم ترانسپورت سرمایه گذاری شود

نماینده خاص رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، می گوید که نبود ترانسپورت منظم و معیاری، سبب شده تا اکثر کشورهای همسایه اموال صادراتی شان را از خاک افغانستان به سایر کشورها انتقال داده نتوانند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ احمد ضیا مسعود نماینده خاص رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، امروز در (کنفرانس ملی اصلاحات ترانسپورت)، طی سخنانی گفت: تا زمانیکه سیستم ترانسپورت و جاده های کشور معیاری نگردد، هیچ کشوری اموال تجاری اش را از طریق افغانستان به سایر کشورها انتقال نخواهد داد.

آقای مسعود با انتقاد از عدم داشتن یک سیستم ترانسپورتی معیاری در کشور، از تمامی ادارات دولتی و خصوصی خواست تا هر چه زودتر برای رشد زیربنای اقتصادی کشور بالای سیستم ترانسپورت سرمایه گذاری نمایند.

وی با بیان اینکه برای از میان برداشتن مشکلات در سکتور ترانسپورت، استراتیژی ملی ترانسپورت ترتیب گردیده است، گفت: “این استراتیژی تمام نیازمندی های بخش ترانسپورت را در بر می گیرد و با عملی شدن آن شاهد تغییر و تحول بنیادی در مسایل ترانسپورت خواهیم بود”.

نماینده خاص رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب گفت که ترانسپورت یکی از موضوعات بسیار مهم و یکی از فکتورهای اساسی در پیشرفت و انکشاف اقتصادی کشورها محسوب می شود و تا زمانیکه سیستم ترانسپورتی افغانستان بهبود نیابد، عملی سازی اهداف اقتصادی بزرگ دشوار است.

آقای مسعود تصریح کرد که ایجاد جاده ها و داشتن سیستم ترانسپورتی منظم، به عنوان شاهرگ های اقتصادی کشور محسوب می شود و به همین دلیل از کمیته ملی ترانسپورت می خواهیم تا در این راستا گام های عملی برداشته و طرح های شان را با ما شریک سازند.

وی تصریح کرد: “به حیث زیربنای اقتصادی بالای سیستم ترانسپورت توجه نماییم تا به اهداف اقتصادی دیگر خود برسیم و بر اساس استراتیژی ملی ترانسپورت تا ۱۰ سال دیگر تغییرات بنیادی درچهره  ترانسپورت به وجود خواهد آمد.”

همچنان وی به مسوولان وزارت ترانسپورت هدایت داد تا طرح تنظیم ترانسپورت شهری را با ادارات زیربط شریک ساخته و آن را مطابق پالیسی ملی ترانسپورت سبز شهری آماده نمایند.

نماینده فوق العاده رییس جمهور از ادارات عضو کمیته خواست تا کارهای اجرایی را روی دست گیرند و برنامه های جدید را برای تنظیم ترانسپورت شهری برای رفع مشکلات ترانسپورتی مردم تهیه نمایند.

به گفته وی، دفتر نماینده خاص رئیس جمهور و کمیته ملی ترانسپورت در جریان یک سال توانسته اند در بخش طرح نقشه های ترمینل شرق کابل، پلان ایستگاه های ملی بس، پیشنهاد نصب دروازه های الکترونیکی در دروازه های ورودی شهر کابل، طرح تنظیم ترانسپورت شهر کابل، امضای توافقنامه با نهادهای داخلی و خارجی، الکترونیک سازی و ساده سازی سیستم های ترانسپورتی که خود سبب بهبود عواید، کاهش فساد اداری خو خود کفایی می گردد، انجام دهند.

در همین حال وزیر فواید عامه از ایجاد یک تونل جدید ۱۲ کیلومتری در سالنگ، به منظور عبور و مرور بهتر وسایط نقلیه خبر می دهد.

محمود بلیغ، وزیر فواید عامه طی سخنانی گفت که موافقت ساخت ۱۲ کیلومتر تونل با بانک انکشاف آسیایی نهایی شده است.

آقای بلیغ علاوه کرد که در آینده ساخت این تونل اعلان بین المللی می شود تا شرکت های معتبر بین المللی برای ساخت شروع به کار کنند.

وزیر فواید عامه در این نشست تاکید کرد که افغانستان بدون نظام معیاری جاده ای (راه آهن و آسفالت) نمی تواند مرکز ترانزیت کشورهای همسایه باشد.

وزیر فواید عامه همچنین علاوه کرد که جاده هرات- کابل از مسیر بامیان در حال کار است و تا ماه آینده مسیر کابل تا بامیان به بهره برداری خواهد رسید و از سمت هرات نیز به طول ۱۵۰ کیلومتر کار تدارکاتی اش شروع شده است.

پیش از این رییس جمهور در نشست سران عضو ناتو و کشورهای کمک کننده گفته بود که یکی از راهکارهای دولت برای سرپا کردن اقتصاد، تبدیل کردن افغانستان به چهارراهی آسیا است.

به گفته وزیر فواید عامه، بیشتر بودجه حکومت وحدت ملی بعد از بخش امنیت به بخش ترانسپورت اختصاص داده شده است.

قرار است تا چند سال آینده افغانستان به عنوان چهارراهی آسیا معرفی شود.

آقای بلیغ در این نشست علاوه کرد که ریل گذاری خواف-هرات تا ماه آینده شروع می شود و راه آهن شمال کشور نیز تا اواخر ماه  آینده مطالعه اش تمام می شود.

هم اکنون راه آهن تورخم-جلال آباد و تورغندی-هرات نیز تحت مطالعه قرار دارد.

محمدالله بکتاش وزیر ترانسپورت و هوانوردی نیز در این نشست گفت که برای بهتر شدن وضعیت جاده ها و نگهداری آن قرار است که در مسیر راه ترازو، پارکینگ و ترمینال های باربری ساخته شود تا مانع بروز ترافیک و تخریب جاده ها گردد.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن