اجتماعیبرگزیده های سایتتیتر یکمصاحبه

برای استخدام معلمین نیز فیلتر های خاصی در سال ۹۵ در نظر گرفته شده بود

بخش معارف در هر کشوری از عوامل عمده در پیشرفت و ترقی آن کشور محسوب می شود و به هر اندازه که سیستم آموزشی یک کشور به ویژه در سطوح پایه از نظر کمی و کیفی از وضعیت مناسب تری برخوردار باشد به همان اندازه نیروی انسانی مسلکی تر و با تجربه تر برای تصدی پست های مختلف در بخش های گوناگون کشور تولید می شود.

معارف افغانستان اگرچه پس از سال ۲۰۰۱ میلادی و با روی کار آمدن نظام سیاسی جدید و سرازیر شدن کمک های مالی خارجی شاهد پیشرفت کمی و کیفی بوده اما هنوز با مشکلات عدیده ای دست و پنچه نرم می کند. به اذعان کارشناسان سیستم آموزشی افغانستان یک سیستم مکانیکی محور است که در آن تعدد موضوعات درسی و کار خانگی های بیش از حد به شاگردان اجازه بروز خلاقیت را نمی دهد.

مشکل دیگر حیف و میل کمک های سرشار خارجی در سکتور معارف کشور است: براساس گزارشات میلیون ها دالر طی سالهای گذشته به دلیل فساد موجود در وزارت معارف بدون نتیجه ملموسی گم شد.

اینک در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید یک بار دیگر اما و اگر های موجود پیرامون سکتور معارف در کشور مطرح و نگرانی ها تکرار می شود.

دکتر محمد سعید منصور، رئیس معارف شهر کابل، در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری رشد در کابل در مورد مشکلات فرا روی معارف پایتخت می گوید کمبود معلمین مسلکی و نبود تعمیر مناسب از مشکلات عمده معارف کابل می باشد.

وی می افزاید در ۱۶ حوزه مختلف معارف کابل به ۵۰۰۰ معلم نیاز است: برای جبران این کمبود و نیز رفع مشکل به صورت موقت مجبوریم معلمین را به صورت حق الزحمه و خلاف زمان درسی شان استخدام کنیم.

نبود تعمیر مناسب از دیگر مشکلاتی است که رئیس معارف کابل به آن اشاره می کند: در کابل ۱۴۰ باب تعمیر از سوی وزارت معارف به کرایه گرفته شده است. این ساختمانها اما فضای آموزشی ندارند و بیشتر برای اهداف رهایشی و تجاری ساخته شده اند.

دستاورد های معارف کابل در سال ۱۳۹۵

دکتر محمد سعید منصور، رئیس معارف کابل، در ادامه و در بخش دستاوردهای این ریاست در سال ۱۳۹۵ هجری شمسی می گوید:”ایجاد یک مکانیزم خاص برای ارتقای کیفیت، بلند بردن و ایجاد ظرفیت، شفافیت در استخدام معلمین و ایجاد سهولت برای مراجعین از دستاوردهای مهم معارف کابل در سال ۹۵ می باشد.”

وی می افزاید در سال ۹۵ که روزهای پایانی آن را سپری می کنیم در حدود ۹ برنامه تهیه و اجرا شد: نمایشگاه های علمی، ستاره معارف، مسابقات علمی و هنری بین مکاتب، پروژه های علمی، نمایشگاه های فرهنگی مبتنی بر مضامین علوم اجتماعی و برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی شاگردان، ستاره قرآن و ستاره سیرت در ماه مبارک رمضان، ستاره ریاضی و ستاره معارف و برگزاری مسابقات مقاله نویسی و فن سخنرانی بخشی از این برنامه ها به شمار می رود.

در سال ۹۵ در کنار برنامه های درسی روزانه، در هر ماه یک برنامه جدید با هدف تبدیل مکاتب به یک محیط سالم تعلیمی و در نهایت افزایش کیفیت برای شاگردان در نظر گرفته شده بود.

به گفته ریاست معارف کابل تمامی این برنامه ها با یک کیفیت و کمیت بهتر قرار است در سال ۹۶ نیز تطبیق شود.

دکتر محمد سعید منصور در ادامه تاکید می کند که برای استخدام معلمین نیز فیلتر های خاصی در سال ۹۵ در نظر گرفته شده بود تا افراد شایسته و لایق بتوانند فرصت خدمت به اولاد وطن را در چهارچوب معارف پیدا کنند. برای افزایش کیفیت در سال ۹۵ در حدود بیست مکتب را به صورت کامل به مکاتب نمونه مبدل ساختیم: مدارسی که از نظر کیفی بهترین شرایط را داشتند. در سال ۹۶ نیز قصد داریم بیست مکتب دیگر را به حد مکاتب برتر برسانیم. تجهیز این مکاتب و ارتقاء آنها به مکاتب نمونه از محل کمک های مردمی و بدون هزینه حتی یک افغانی از بودجه دولتی انجام شد.

اتصال ۱۶ مکتب به مکاتب جهان از دیگر دستاوردهای معارف است که داکتر منصور به آن اشاره می کند.

وی می گوید فعالیت های این مکاتب با شاگردان در کشورهایی مانند هند و سریلانکا و انگلستان که دارای معارف پیشرفته می باشند از طریق اینترنت شریک می شود و آنها نیز فعالیت های خود را با شاگردان افغانی در میان می گذارند. این اقدام سبب ایجاد یک محیط بین المللی برای کار کردن روی پروژه های مشترک برای رسیدن به دستاوردهای علمی، می شود.

در این میان چهار مکتب افغانی در سال گذشته موفق به کسب جایزه جهانی شدند: شاگردان این مکاتب روی پروژه هایی کار کرده بودند که در دیگر کشورها تازه به نظر می رسید.

رئیس معارف کابل تاکید می کند ساخت سایه بان و نصب چوکی برای مراجعین از دیگر اقدامات ریاست معارف در سال گذشته بود: اینک دیگر مراجعین در آب و هوای بارانی و نیز گرم مجبور نیستند رنج بکشند.

وی می افزاید در سال ۹۵ بیش از ۶۵۰۰ معلم خواهان تبدیل خود از ولایات به کابل شده اند، از این تعداد ۱۲۰۰ معلم در آزمون رقابتی شرکت و موفق شده اند.

در مجموع در حدود ۸۰۰۰ معلم متقاضی تبدیل و تعیین و تقرر در سال ۹۵ می باشند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن