اقتصادیبرگزیده های سایت

بررسی ۱۲ چالش عمده اقتصادی در افغانستان

بر اساس سندی که از سوی اداره حمایت از سرمایه گذاری های افغانستان یا (آیسا) تهیه شده است، ۱۲ چالش عمده فراراه سکتور اقتصادی کشور و روند سرمایه گذاری شناسایی شده و متخصصین این اداره راهکارهایی نیز برای آن ها پیدا کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ محمد قربان حقجو رئیس اداره حمایت از سرمایه گذاری های افغانستان یا (آیسا) امروز طی یک نشست خبری گفت: در همایشی که چندی قبل برگزار شده بود، روی ۱۱ سکتور اقتصادی بحث صورت گرفت و ۱۲ چالش فراراه اقتصاد و سرمایه گذاری در کشور شناسایی گردید.

وی افزود که ۱۲ راهکار برای حل این چالش ها از سوی متخصصین اداره آیسا تهیه شده است.

آقای حقجو تاکید کرد: “اگر حکومت این سند و پیشنهاداتی که از سوی اداره آیسا تهیه شده است را جدی نگیرد، روند سرمایه گذاری و وضعیت اقتصادی در افغانستان سیر نزولی داشته و بلاخره نظام اقتصادی در کشور با رکود مواجه خواهد شد”.

رئیس اداره آیسا تصریح کرد که از سال ۲۰۱۱ بدینسو روند سرمایه گذاری در افغانستان سیر نزولی داشته و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ این روند ۳۰ درصد کاهش یافته است.

آقای حقجو خاطرنشان ساخت: اگر این سند عملا تطبیق شود، تغییرات مثبتی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد.

قابل یاد آوری است که اداره آیسا چندی قبل همایشی تحت عنوان(نگاهی بر وضعیت سرمایه گذاری در افغانستان) برگزار کرده بود.

در این همایش چالش هایی همچون، نبود پلان مشخص برای سرمایه گذاری، نبود امنیت جانی سرمایه گذاران، نبود هماهنگی لازم برای ساختن یک پلان در این خصوص، نگرانی سرمایه گذاران نسبت به آینده سیاسی و اقتصادی کشور، موجودیت فساد اداری در ادارات دولتی، پچیده بودن سیستم عدلی و قضایی، پچیده بودن سیستم مالیات دهی، نبود رقابت سالم در تولیدات داخلی، موجودیت مشکلات ترازیتی و اخذ ویزه شناسایی شده بود.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن