اخبار کوتاهحوادث

بینی یک خانم از سوی شوهرش بریده شد

 

شوهرى، بینى خانمش را در یکى از قریه هاى ولسوالى غورماچ ولایت فاریاب بریده و اقارب خانم، خواستار دستگیرى و مجازات وى هستند.

ریزه گل ٢٠ساله که یک دختر دارد و شش سال ازعروسى اش میگذرد، قربانى این خشونت فجیع شده است.

این خانم جوان که درشفاخانۀ افغان-تُرک میمنه مرکزفاریاب بستر است، میگوید که شوهرش بعدازیکسال ازایران به تازگى به خانه برگشته وهمواره او را به بهانه هاى مختلف، لت وکوب وتوهین وتحقیر میکرد.

وى به آژانس خبرى پژواک گفت: “دیروزشوهرم میخواست که مره به تفنگچه بکشد، مگر فیر نشد؛ کارد را گرفت و بینى ام را برید.”

ریزه گل افزود که پارچۀ بینى اش برزمین افتاد وخون جارى شد، فریاد زد و اقاربش آمدند و وى را به شفاخانه آوردند.

داکترفوزیه سلیمى، سرطبیب شفاخانه افغان-تُرک گفت که خانم، شوک دیده و این کار اثرمنفى بر روانش گذاشته است.

سرطبیب درحالى که پارچۀ گوشت بینى ریزه گل راکه در یک پلاستیک گذاشته شده بود، به خبرنگارپژواک نشان میداد، افزود: “ما بینى ریزه گل راپانسمان کردیم که خونریزى نکند؛ اما امکان جورشدن وى در فاریاب وجود ندارد و میخواهیم که وى را به کابل روان کنیم.”

زرگل، مادر ریزه گل که درکنار دخترش درشفاخانه نشسته بود، گفت که علت لت و کوب دخترش رانمى داند، داماد او دستان دخترش رابسته میکرد، دریک اتاق مى انداخت وبه وى نان وآب نمى داد و هرظلمى که از دستش پوره بود، روا میداشت.

وى افزود: “کارى راکه دامادم کد، کفرهم نمى کنه؛ بایددستگیر شوه و به جزاى خود برسه.”

عبیدالله شوهرهمشیرۀ ریزه گل گفت که محمدخان ٢۵ساله شوهرریزه گل بعدازاین جنایت، ریش و بروت خود را تراشیده و فرار کرده است.

سیدحفیظ الله فطرت رییس ولایتى کمیسیون حقوق بشرفاریاب گفت که این نوع خشونت، در فاریاب بى سابقه است که بینى یک خانم بریده شده است.

وى این عمل را به شدت تقبیح نمود وخواست که عامل آن، هرچه زودتربه چنگ قانون سپرده شده و فرهنگ معافیت ازبین برده شود.

کمیسیون یادشده، درسال جارى بیش از٩٠مورد خشونت علیه زنان و دختران درفاریاب را ثبت نموده که ۱۱ مورد آن را، قتل و خودکشی تشکیل مى دهد.

قابل ذکراست که درماه قوس سال گذشته، بینى و لب هاى ستاره ٢٢ ساله در ولسوالی انجیل ولایت هرات نیز توسط شوهر معتادش با چاقو بریده شد.

همچنان درماه حمل همان سال، بینى یک خانم ٢۵ساله، توسط انباقش درشهر نیلی مرکز ولایت دایکندى بریده شد. این دو رویداد خشونتبار؛ مردم، نهادهاى مدنى و حقوق بشر را تکان داد وآنها خواهان مجازات عاملان آن گردیدند.  قطب الدین کوهى

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن