افغانستانبرگزیده های سایتتحلیل

بین روسیه و آمریکا ما برباد می شویم

افغانستان هنوز تصمیم نگرفته است که در نشست مسکو اشتراک کند یا نکند؟ سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید که سران حکومت چگونگی این نشست را بررسی می کند. و پس از آن تصمیمش را اعلام می کند. در همین حال آمریکا دراین نشست شرکت نمی کند. نشست مسکو درباره صلح افغانستان قرار است در ماه آینده میلادی در روسیه برگزار شود. نقش روسیه در برگزاری صلح افغانستان چه می تواند باشد؟

داوود راوش، استاد دانشگاه در برنامه «محور» در اینباره می گوید: اول، باید یک بررسی تاریخی تر، درمورد مساله داشته باشیم، که چطور شد روسیه خواست در مساله افغانستان پا درمیانی کند، آن هم به این صورت که چند کشور را با خود همسو بسازد و یک نیروی جنگنده را که در داخل افغانستان عملا در حال جنگ است، با خود همسو بسازد و چطور آن را از دست رقیبان خود بگیرد و بقاپد و بچاپد.

وی، در خصوص نتیجه دخالت روس ها و برگزاری این نشست ها در باره افغانستان بیان داشت: همه اینها در طی یک سیاست بسیار فعالی که استخباراتی کار کرده اند صورت گرفت و نیروهایی که با دولت روسیه در ارتباط شدند اگر از جنگ دست بکشند و منافع ملی مردم افغانستان را زیر پا نکنند و اگر مذاکرات صلح را ایجاد کنند، می تواند یک نویدی برای مردم افغانستان باشد، اما تاجایی که برای ما مشخص است و ما حدس می زنیم و می بینیم، افغانستان یک میدان رقابت بزرگ در سطح جهان و در سطح منطقه است. در سطح منطقه هند و پاکستان است که رقابت می کنند. آنها یک دیگر را انفجار می دهند و در این میان ملت افغانستان تباه می شوند.

به نقل از شبکه اطلاع رسانی افغانستان، راوش ادامه داد: در سطح جهانی هم آمریکا و روسیه با هم روبرو هستند. وقتی می بینیم که روسیه یک برنامه را روی دست می گیرد آمریکایی ها آن را تحریم می کنند و وقتی که آمریکا آن را روی دست می گیرد و روس ها آن را تحریم می کنند. در نتیجه ملت ما است که تباه می شود و ما بر باد می شویم.

استاد دانشگاه، معتقد است، افغانستان باید کوشش کند که از این مذاکرات به نحوی استفاده بهینه کند. اما متاسفانه دولت افغانستان تا هنوز تصمیم هم نگرفته است که در این نشست شرکت کند یا نه. برای دولت افغانستان یک چیز مشهود است که پادرمیانی روس ها برای مذاکره صلح آمیز با طالبان صورت بگیرد. ممکن است دولت افغانستان بگوید که ما می توانیم با طالبان افغانی در هر جای دنیا مذاکره کنیم بدون اینکه هیچ پیش فرضی داشته باشیم. اما اینطور که بدون مصلحت دولت افغانستان کنفرانس شش جانبه در ماه آپریل در مسکو برگزار می شود و نماینده های طالبان هم در آن شرکت می کنند بدون اینکه با افغانستان هماهنگ شده باشد برای دولت افغانستان به عنوان یک دولت مستقل، آزاد و دولتی که دارای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است و دمشن تعریف شده دارد، مضر است و افغانستان باید واکنش جدی در برابر اینگونه مسایل نشان دهد. چرا که طالبان کسانی هستند که عملاً دشمن جدی محسوب می شوند، در مواضعی مکتب ها را می سوزانند و راه ها را می بندند یا مردم را آزار و اذیت می کنند. در این جدال ها پولیس ما کشته می شود و سرباز ما کشته می شود بالاخره وطن ما بر باد می شود و افغانستانی ها قربانی می شوند.

راوش، شرکت در اینگونه نشست ها را با حفظ منافع ملی، مفید می داند و می گوید: ما خود باید تعادل را در منطقه حفظ کنیم و به یک رابطه نیک و صلح آمیز پشت پا نزنیم، ما در یک موقعیتی نیستیم که با کشورهای ابرقدرتی ما نند چین و هند و روس، انگلیس و کانادا و اتحادیه اروپا به آمریکا مصاف بدهیم. ما خط منافع ملی خود را داریم و با حفظ هویت ملی خود، سر میز مذاکره با هر کس می نشینیم. در صورتی که چیزی که بر منافع ملی ما ضربه وارد نکند.

وی، شرکت در نشست هایی که درباره افغانستان است، را با حضور دیپلمات های قوی ضروری می داند و می گوید: ما باید ظرفیت های خود را بالا ببریم. ما نمی توانیم بادیپلمات های ضعیف و دیپلمات هایی که در باره سیاست و موقعیت های افغانستان چیزی نمی دانند، تعریف روابط خوب و دیپلماتیک را کنیم. این امکان ندارد. بنابراین سیاست نباید به دست کسانی بیفتد که سطحی نگرانه برخورد می کنند و فهم مساله را ندارند. متاسفانه تابحال ما همیشه در سیاست و دیپلماسی کسانی را گماشته ایم که نه تجربه ای داشته اند و نه از فهم سیاسی بالایی برخوردار بوده اند وهمین امر موجب ضعف ما بوده است. همچنین برخوردهای تعصب آمیز از سوی این مقام ها باعث خرابی کشور ما شده است. با مشوره با کشورهایی که افغانستان با آنها در مناسبات بسیار تنگانگ قرار دارد منافع ملی افغانستان باید حفظ شود و کشور ما باید در مورد نشست هایی که برگزار می شود دیپلماسی فعال داشته باشد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن