اجتماعیبرگزیده های سایت

تغییر مسیر برق ترکمنستان تبعیض آمیز است

شماری از نمایندگان مردم بامیان و مناطق مرکزی در شورای ملی، با ارسال نامه ای به رییس جمهور غنی، مخالفت در برابر انتقال پروژه برق توتاپ از مسیر بامیان ــ وردک را غیر مسئولانه عنوان می کنند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ این نمایندگان، با ارسال نامه ای به رییس جمهور غنی، تغییر مسیر برق ۵۰۰ کیلیوولت ترکمنستان را تبعیض آمیز و خلاف منافع ملی عنوان کرده و می گویند که مسیر بامیان- وردک برای انتقال برق، یک مسیر مطمئن، بی‌خطر و به نفع مردم افغانستان است.

به گفته ی این اعضای مجلس نمایندگان،‌ بر اساس تحقیقات شرکت آلمانی فیشنر که ماستر پلان برق افغانستان را آماده کرده است، برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان باید از بامیان- میدان وردک به کابل انتقال داده شود؛ اما شرکت برشنا با این مساله مخالفت کرده و می خواهد که این لین برق را از راه سالنگ به کابل انتقال دهند.

این نمایندگان مجلس می افزایند که انتقال لین برق از مسیر سالنگ، از مناطق مسکونی، مزروعی و راه مواصلاتی عبور می‌کند که برای مردم محل ضررهای جانبی دارد و رویدادهای طبیعی نیز احتمال قطع شدن لین های برق را از این مسیر بیشتر می‌ کند.

قابل یادآوری است که سال پار در نتیجه برف‌ کوچ، یکی از پایه های برق در سالنگ قطع شده بود و شهروندان کابل نیز زمستان را بدون برق سپری کردند.

در همین حال این نمایندگان مجلس تاکید می کنند که مسیر بامیان از هرنگاه برای انتقال برق صادراتی سه کشور ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان به ولایات شرقی و جنوبی مطمئن خواهد بود.

محمد اکبری نماینده مردم ولایت بامیان در مجلس تاکید کرد که اقدام شرکت برشنا جز تبعیض آشکار چیزی دیگری نیست، زیرا به گونه غیر مسوولانه پافشاری دارد که لین برق ترکمنستان از مسیر سالنگ عبور داده شود.

در نامه‌ی سرگشاده مردم بامیان به رییس جمهور،‌ چنین نگاشته شده است: جناب رییس جمهور! عبور خط ۵۰۰ کیلیوولت ترکمنستان از بامیان- میدان وردک، درخواست تقاضای مردم حد اقل شش ولایت مرکزی است، از آنجای که دولت مکلف است برای تمام ولایات برق رسانی کند.‌ جلالت مآب رییس جمهور! شما که وعده شکستن زندان طبیعی هزاره جات را داده بودید و در تمام منشور تیم شما در انتخابات ریاست جمهوری، عدالت و مشارکت در ماده های اول و دوم قرار داشت و با جدیت وعده داده بودید که عدالت اجتماعی و انکشاف متوازن را رعایت کرده و هرگز اجازه نمی دهید که بی عدالتی و تبعیض در تصمیمات دولت دخالت داده شود، امروز هم مکلف هستید مطابق آن اصول رفتار کنید.

علی اکبر جمشیدی سناتور پیشین ولایت دایکندی  گفت که تنها دلیل شرکت برشنا برای عدم انتقال لین برق از مسیر بامیان، این است که این مسیر ۲۸ میلیون دالر نسبت به مسیر سالنگ هزینه بالا دارد.

به گفته وی،‌ این دلیل به دو علت مردود است، یکی هزینه این پروژه از کمک های بلاعوض بانک انکشاف آسیایی تامین می شود و دوم اینکه انتقال برق از این مسیر خود سرمایه گذاری است.

محمد عرشیا گوهری/کابل

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن