اجتماعیبرگزیده های سایتتیتر یک

توتاپ؛ برابری اجتماعی و انکشاف متوازن!

برابری ، یک حق انسانی است و هر انسانی حق دارد آن را مطالبه کند. همچنان نابرابری منبع تبعیض و بی عدالتی است و هر انسانی حق دارد در مقابل آن ایستادگی کند و آن را نپذیرد. تامین برابری اجتماعی فرصت های برابر در اختیار شهروندان قرار خواهد داد و باورمندی به برابری اجتماعی و سیاسی، انکشاف و توسعه ی متوازن را در برنامه های دولت در پی خواهد داشت. در افغانستان متاسفانه به دلیل سالها جنگ و خشونت، حقوق برابر انسانها همواره با خطر مواجه بوده است و در بسیاری موارد نیز نقض شده است. برابری اجتماعی نیز در افغانستان با چالش مواجه بوده است و تامین نشده است و در نتیجه انکشاف و توسعه بصورت متوازن صورت نگرفته است.

اما اکنون که ما در حال تجربه دموکراسی هستیم و می خواهیم حکومت و جامعه ی دموکراتیک مبتنی بر ارزشهای انسانی داشته باشیم؛ در گام نخست باید حق برابری انسانها را که سالها از ساکنان این سرزمین دریغ شده است، بطور جدی رعایت کنیم و با باورمندی به برابری اجتماعی، زمینه توسعه و انکشاف متوازن را نیز فراهم سازیم.

نابرابری اجتماعی  و توزیع نابرابر منابع و سرمایه های ملی در گذشته، باعث شده است که بین شهروندان افغانستان فاصله ایجاد شود و تضادهای سیاسی، اجتماعی، قومی و زبانی گسترش یابد، اما در یک و نیم دهه ی اخیر، مردم افغانستان تلاش کرده اند که نابرابری های اجتماعی را از بین ببرند و تضادهای و تنش های بوجود آمده از این ناحیه ها را نیز کاهش دهند و مسیر مدنیت و یک جامعه ی واحد را در پیش گیرند. اما متاسفانه از سوی حکومت اراده لازم برای تامین برابری اجتماعی و توزیع برابر سرمایه ها و منابع ملی وجود نداشته است.

مناطق مرکزی افغانستان به باور همه ی شهروندان کشور، یکی از محروم ترین مناطق افغانستان  است و سالها از عدم توزیع عادلانه و برابر سرمایه ها و منابع ملی رنج برده و کمترین توجه از این مناطق دریغ شده است. در یک و نیم دهه ی اخیر نیز انکشاف و توسعه آنگونه که لازم بود در این مناطق صورت نگرفته است و مردم این ولایات از برنامه های انکشافی و زیربنایی حکومت محروم بوده است.

اکنون، این مردم مطابق با حقوق شهروندی که در قانون اساسی و سایر قوانین کشور برای شان در نظر گرفته شده است و آنها را از حقوق برابر فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برخوردار می سازد، از حکومت می خواهند که پروژه برق توتاپ که یکی از بزرگترین پروژه های ملی است از مسیر بامیان و مناطق مرکزی بگذرد.

عبور این پروژه از مناطق مرکزی افغانستان، علاوه بر اینکه منافع ملی کشور را بهتر تامین می کند و از نگاه فنی نیز مسیر مناسب  و مصؤن برای عبور یک پروژه بزرگ ملی است، از اهمیت های ذیل نیز برخور دار است:

رعایت انکشاف متوازن

مناطق مرکزی افغانستان یکی از ناانکشاف یافته ترین مناطق افغانستان است و عدم رعایت انکشاف متوازن در برنامه های انکشافی حکومت، باعث شده است که این مناطق از انکشاف و توسعه باز بمانند. توسعه و انکشاف حق مردم این مناطق است و حکومت موظف است که این مناطق را نیز توسعه و انکشاف دهد.

عبور پروژه ی برق توتاپ از مسیر بامیان به انکشاف این مناطق کمک خواهد کرد و نشان خواهد داد که حکومت انکشاف متوازن را در برنامه هایش رعایت می کند و همه ی مردم افغانستان را مساویانه در برنامه های انکشافی اش سهم می دهد. از سوی دیگر، عبور این پروژه از مسیر سالنگ علاوه بر اینکه با مشکلات تخنیکی جدی مواجه است، بخش بزرگی از  محروم ترین مناطق کشور را نیز از توسعه و انکشاف باز می دارد و فرصت توسعه یافتن را از آنها می گیرد. عدم توجه به توسعه و انکشاف این مناطق باعث خواهد شد که مردم نسبت صداقت حکومت در طرح و اجرای پروژه های بزرگ انکشافی و اقتصادی شک کنند و این امر  فاصله میان مردم و حکومت را افزایش خواهد داد و پیامدهای آن در وضعیت شکننده کنونی، حکومت را با بحران مشروعیت دچار خواهد کرد.

رعایت انکشاف متوازن یکی از قراردادهای حکومت با مردم است و حکومت از این طریق مشروعیت اش را بدست آورده است، در صورتی که مردم احساس کنند که حکومت در اجراء این قرارداد عدالت و برابری را رعایت نمی کند، آنها نیز از حکومت سلب اعتماد خواهند کرد و مشروعیت را از حکومت خواهند گرفت.

به خودکفایی اقتصای کشور کمک می کند

یکی از مشکلات افغانستان عدم خود کفایی اقتصادی است. اقتصاد بی ثبات و شکننده باعث شده است که حکومت افغانستان حتی در اجرای معاش کارمندان خود با مشکل مواجه باشد و از جامعه جهانی کمک و همکاری بخواهد. عبور پروژه برق توتاپ از مسیر بامیان می تواند اقتصاد کشور را به سوی خودکفایی و ثبات سوق دهد؛ زیرا با عبور این پروژه از مسیر بامیان، استخراج دو معدن بزرگ کشور ممکن می گردد و سهولت های لازم برای استفاده از این دو معدن فراهم می گردد. معدن آهن حاجیگک ولایت بامیان و معدن مس عینک ولایت لوگر در این مسیر قرار دارد و حکومت افغانستان هنوز نتوانسته است از این دو معدن بزرگ برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده بکند.

یکی از دلایل عدم استفاده از این معادن، نبود انرژی لازم برای استخراج این معادن بوده است، با عبور پروژه ی برق توتاپ و برق رسانی در ولایت های بامیان و لوگر، انرژی لازم برای استخراج این معادن نیز فراهم خواهد شد و با بهره برداری از این دو معدن بزرگ، بخشی از مصارف مالی دولت تامین خواهد شد و کشور ما بسوی خودکفایی و اقتصادی گام خواهد گذاشت.

از سوی دیگر عبور این پروژه از مسیر بامیان باعث خواهد شد که اقتصاد مردم محلی نیز بهبود پیدا کند. مردم مناطق مرکزی افغانستان، همواره از فقر اقتصادی در رنج بوده اند و حکومت افغانستان هیچگاه نتوانسته زمینه رشد اقتصادی را برای مردم این مناطق فراهم سازد. با عبور این پروژه از مسیر بامیان و برق رسانی به مناطق مرکزی؛ مردم قادر خواهند بود تا کارگاههای کوچک و متوسط را راه اندازی بکنند و با کار و استفاده از این کارگاهها اقتصاد شان را بهبود ببخشند و از فقر اقتصادی نجات یابند.

برابری اجتماعی نهادینه می شود

برابری اجتماعی ضرورت جامعه کنونی افغانستان است، تمام چالش های اجتماعی که ما امروز پیش رو داریم از نابرابری های اجتماعی سرچشمه می گیرد. حکومت افغانستان همیشه تاکید کرده است که برابری اجتماعی را در برنامه هایش در نظر می گیرد، رئیس جمهور غنی در دوران انتخابات تاکید می کرد که هر افغان با هر افغان برابر است. اما برابری اجتماعی با حرف تامین نمی شود و در عمل باید نشان داده شود. عبور دادن پروژه ی برق توتاپ از مسیر بامیان به نهادینه شدن برابری اجتماعی در کشور کمک خواهد کرد و مردمی که سالها از نابرابری اجتماعی رنج برده است، از برابری اجتماعی برخوردار خواهند شد.

رئیس جمهور باید به وعده اش عمل کند

یکی از وعده های رئیس جمهور غنی به مردم مناطق مرکزی در زمان کمپاین های انتخاباتی این بود که مناطق مرکزی را از زندان جغرافیایی آزاد خواهد کرد. ما به این باور هستیم که رئیس جمهور غنی این سخنان را فقط بخاطر جلب توجه مردم و کسب رای نگفته است، بلکه عمق اندیشه و باور رئیس جمهور این است که مناطق مرکزی افغانستان در محرومیت تاریخی بسر برده است و باید این محرومیت پایان یابد و به انکشاف و توسعه این مناطق توجه جدی صورت گیرد. حالا ما از رئیس جمهور انتظار داریم که با عبور دادن پروژه ی برق توتاپ از مسیر بامیان، راه را برای شکستن زندان جغرافیایی مناطق مرکزی افغانستان هموار سازد و ثابت کند که شعارها و وعده های دوران انتخاباتی اش را فراموش نکرده است و این حرف ها ناشی از باور جناب رئیس جمهور به رعایت عدالت اجتماعی و انکشاف و توسعه متوازن، بوده است.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن