افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

جنرال رازق این بچه طالب دولتی

فرمانده پولیس قندهار با حمایت کورکورانه از کرزی همچنانکه با احترام از احمد شاه مسعود می گوید، ملاعمر را مجاهد خواند و از افتخارات خود از جنگ با طالبان گفت که نشان از حالت غیرطبیعی وی دارد

به گزارش خبرگزاری رشد؛ مراسم بزرگداشت پنجمین سال ترور رییس شورای عالی صلح و سخنرانی های مقامات حال و گذشته افغانستان جنجال برانگیز بوده است و بیش از همه سخنان کرزی باعث واکنش های گسترده در میان دولت، مردم و همچنین حمایت شدید رییس پولیس ولایت قندهار شد.

جنرال رازق که از وی به عنوان مخالف جدی در میدان جنگ با طالبان یاد می شود، پس از شعارهای علیه رییس جمهور پیشین چنان برافروخته شده است که ملاعمر و ملا دادالله را جهادی های پاک خواند و برخی از رهبران جهادی را خیانت کار دانست.

گفتنی است که کرزی همواره از طالبان حمایت کرده است و در مراسم بزرگداشت ربانی توانست به زیرکی تمام از مخالفت معترضان در جهت منافع و سیاست خود استفاده کند که یک پیروزی برای وی به حساب می آید.

اما سخنانی این چنین از سوی کسی که فرماندهی هزاران سرباز را برای دفاع از خاک افغانستان در برابر تهاجمات گروه طالبان به عهده دارد، نشان دهنده حالت غیر طبیعی وی است و همچنان که از احترام به احمد شاه مسعود می گوید، ملاعمر را جهادی می خواند و سپس از افتخارات خود در نبرد با طالبان می گوید.

این تندروی از سوی فردی نظامی در خصوص سیاست و مقامات بلند پایه کشور تنها احساسات قومی گرایی و ارادی خاص وی را به فرد سیاستمداری نشان می دهد که حق دخالت سیاسی در امور کشور را ندارد و وظیفه وی محافظت از جان و مال مردم افغانستان است.

جنرال رازق که سال ها در میدان های جنگ با طالبان حضور فعال و ماثری داشته است، اکنون به کسانی که مخالف رییس جمهور پیشین هستند هشدار داده است که با حرمت شکنی دیگر، فرمانده پولیس قندهار اقدام خواهد کرد.

نه در قانون اساسی و نه در عرف کشور است که یک فرد نظامی بخواهد از اختیارات خود در جهت موضع گیری از یک فرد سیاسی آن هم به عنوان تهدید عیله مردم استفاده کند و اینجاست که باید کرزی که دم از آزادی بیان و برادری سخن می راند به جای سکوت، حداقل واکنشی نشان دهد.

تاریخ کشور نشان داده است که دخالت های نظامیان و ژنرال ها با دو کودتای دهه پنجاه، افغانستان را به ورطه نابودی کشاند، میلیون ها کشته در پی داشت و ناامنی را میراثی برای مردم به جا گذاشت.

وزارت داخله و مقامات کشور باید در مقابل چنین تهدیدها و احضاراتی واکنش جدی صورت دهند تا دیگر شاهد دیگر مداخلات نظامیان در سیاست نباشیم زیرا کشوری که همواره در آستانه تهدید و نابودی است بستری مناسب برای جنگ های داخلی مانند دهه هفتاد می باشد.

فردی مانند کرزی که پست ریاست جمهوری داشته است، می تواند دست به انتقاد از مجاهدین و دیگر مقامات کشور بزند اما انتقادهای صریح یک ژنرال، قابل درک نیست.

منطقی بود که فرمانده پولیس قندهار قبل از بیان سخنانش، ابتدا مروری بر اقدامات نظامی خود و همرزمانش در افغانستان داشت و به این سوال پاسخ می داد که با چه گروهی و چرا در جنگ به سر می برد و اگر پاسخی داشت باز هم از فرمانده طالبان چنین حمایت می کرد؟

شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن