افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

جهان نمی‌خواهد صلح در افغانستان تامین شود

اسماعیل قاسمیارمسوول روابط خارجی شورای عالی صلح که در اولین نشست تخصصی انستیتیوت صلح، رسانه، و حکومت داری خوب در کابل صحبت می‌کرد گفت: جهان نمی خواهد صلح در افغانستان تامین شود.
به گزارش خبرگزاری رشد؛ اسماعیل قاسمیار گفت: “فضای امنیت و صلح در افغانستان دچار سردی شده است که ابعاد گسترده دارد”.
وی افزود: نشست سه جانبه روسیه، پاکستان و چین در مسکو وضعیت را پیچیده تر ساخته است.
روسیه، چین و پاکستان به تاریخ ۲۶ دسمبر سال گذشته میلادی طی نشستی در مسکو هشدار داده‌ بودند که نفوذ گروه داعش در افغانستان روبه افزایش است و اوضاع امنیتی در این کشور نیز در حال وخیم‌ترشدن است.
نمایندگان روسیه، چین و پاکستان در نشستی سه‌جانبه در مسکو، اعلام کرده بود که برای رسیدن به صلح در افغانستان، باید بعضی از چهره‌های گروه طالبان از فهرست افراد تحریم خارج شوند.
مسوول روابط خارجی شورای عالی صلح افغانستان گفت: با داخل شدن روسیه در مساله صلح کشور، افغانستان به میدانی برای رقابت میان قدرت‌های بزرگ مبدل گردید.
قاسمیار گفت: کشورهای همسایه ما با مخالفین مسلح دولت افغانستان تماس داشته و نشست های پیدا و پنهان با آن‌ها دارند که پروسه صلح را مختل ساخته است.
به گفته قاسمیار کشورهای عضو ناتو یا نمی‌خواهند در افغانستان صلح تامین شود و یا هم نتوانسته‌اند صلح سراسری را در افغانستان تامین کنند.
قاسمیار گفت:” زیرکاسه نیمه کاسه است”.
وی افزود: «کشورهای دخیل در پروسه صلح افغانستان منافع خود شان را در کشور ما جستجو کرده و یک بازی بزرگی را در افغانستان راه انداخته اند که قربانی اصلی این بازی مردم مظلوم ما اند».
به گفته قاسمیار گروه طالبان از یک گروه چند صد نفری توسط حمایت کشورهای همسایه، امروز به یک گروه چند هزار نفری تبدیل شده است.
وی با انتقاد از دولت می گوید: دولت حق اولیه مردم را که همانا زندگی در فضای صلح و ثبات است، تا هنوز نتوانسته برآورده کند.
در همین حال سیده مژگان مصطفوی معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ با بیان اینکه صلح نیاز مبرم جامعه ما است گفت: رسانه ها می تواند نقش اساسی را برای تامین صلح در افغانستان بازی کند.
و افزود: امروز مردم به پیام‌های رسانه‌ها اعتماد پیدا کرده و باید رسانه‌ها از اعمال حکومت نظارت داشته باشند.
وی از رسانه ها خواست از کارشناسانی در میزگردها دعوت کنند که روحیه ملی داشته باشند.
از سوی هم حمید اکبر مسوول برنامه های انستیتیوت صلح، رسانه و حکومت داری خوب می گوید: ارتباط بین مسوولین رسانه و حکومت یک ارتباط ضعیف و مریض است.
وی افزود: “این رابطه مریض پروسه صلح را نیز مختل ساخته است”.
آقای حمید با انتقاد ازعدم حکومت داری خوب گفت: حکومت داری خوب فقط در روی کاغذ باقی مانده است.
محمد رقیب فیاض /کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن