افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

حمله به دانشگاه کابل؛ نیت طالبان صلح نیست

در حمله موتربمب روز گذشته در ورودی دانشگاه کابل ۸ نفر کشته شدند و ۳۴ نفر زخم برداشتند. طالبان گفته‌اند که این حمله ربطی به این گروه ندارد. حکومت اما می‌گوید که این حمله کار گروه طالبان بود. یوناما، حمله موتربمب روز جمعه را «جنایت جنگی» خوانده است. طبق یافته‌های ابتدایی این سازمان، هدف این حمله، دانشگاه کابل بوده است.

حمله موتربمب بامداد روز جمعه بیست‌وهشتم سرطان در ورودی دانشگاه کابل در حالی رخ داد که هزاران متقاضی آزمون «استاژ قضایی» رهسپار این دانشگاه بودند. پولیس می‌گوید که قربانیان این حمله افراد ملکی هستند. تنها یک پولیس ترافیک مشمول کشته‌‌گان این حمله است.

شماری از متقاضیان آزمون استاژ قضایی نیز در این رویداد زخم برداشته‌اند. از جمله بست‌گان دو زخمی در شفاخانه علی‌آباد شهر کابل تأیید کرده‌اند که این زخمیان برای شرکت در این آزمون از شهر تالقان، مرکز ولایت تخار، به کابل آمده بودند.

با این حال، آزمون استاژ قضایی با کمی تأخیر، ساعاتی پس از حمله، برگزار شده است. گفته شده که ۱۰ هزار نفر برای شرکت در این آزمون نام‌نویسی کرده بودند.

از نزدیک محل حمله دو ماین جاسازی شده نیز کشف و خنثا شده است. پولیس می‌گوید که «تروریستان» قصد داشتند با انفجار این ماین‌ها تلفات بیش‌تر به مردم ملکی وارد کنند.

هدف حمله دانشگاه بود

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در واکنش به حمله روز جمعه در شهر کابل، این حمله را «جنایت جنگی» خوانده است. به گفته این سازمان، هدف این حمله دانشگاه کابل بوده است.

وزارت امور داخله نیز تأیید می‌کند که هدف حمله بیست‌وهشتم سرطان، دانشگاه کابل و داوطلبان آزمون «استاژ قضایی» در این دانشگاه بوده است. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله، در صحبت با روزنامه ۸صبح، جابه‌جایی دو ماین در محل انفجار را نشانه‌ای از این عزم «تروریستان» برای هدف قرار دادن داوطلبان آزمون «استاژ قضایی» در دانشگاه کابل خواند.

وزارت تحصیلات عالی در اعلامیه‌ای گفته است که حمله موتربمب در مقابل دروازه جنوبی دانشگاه کابل زمانی رخ داد که شماری از جوانان برای شرکت در آزمون «استاژ قضایی و شورای طبی» در حال ورود به دانشگاه بودند. این وزارت اما مشخص نکرده است که چه تعداد از قربانیان این حمله موتربمب، شامل داوطلبان این آزمون می‌شوند. وزارت تحصیلات عالی افزوده که هدف قرار دادن مراکز علمی و افراد جویای علم که هیچ ارتباطی با مسایل سیاسی و نظامی ندارند، یک عمل غیرانسانی و خلاف ارزش‌های بشری است. این وزارت از تمامی گروه‌های مسلح خواسته است که به بی‌طرفی نهادهای آموزشی احترام بگذارند و این نهادها را میدان جنگ و سیاست خود قرار ندهند.

حمله به دانشگاه کابل درست یازده روز پس از آن انجام می‌شود که طالبان در نشست بین‌الافغانی قطر تعهد کردند که تلفات غیرنظامیان را به «صفر» می‌رسانند. این نشست برای دو روز به تاریخ شانزدهم و هفدهم ماه جاری با میزبانی مشترک قطر و آلمان برگزار شده بود. این گروه در این نشست هم‌چنان تعهد کرد که به تأسیسات عام‌المنفعه به شمول مکاتب، دانشگاه‌ها و شفاخانه‌ها حمله نخواهد کرد. هرچند مسوولیت حمله به دانشگاه کابل را گروه طالبان برعهده نگرفته است، اما پولیس می‌گوید در این‌که حمله توسط این گروه انجام شده است، تردیدی نیست.

طالبان به صلح بارو ندارند

حمله موتربمب به دانشگاه کابل یک روز پس از حمله گروهی طالبان بر فرماندهی پولیس قندهار اتفاق افتاد. طبق اعلام وزارت امور داخله، در حمله به فرماندهی پولیس قندهار، هفت فرد ملکی و سه پولیس کشته شدند و ۵۹ فرد ملکی و ۲۷ پولیس دیگر زخم برداشتند. پولیس قندهار گفته است که زنان و کودکان نیز مشمول قربانیان این حمله هستند. طبق معلومات امنیت ملی، حمله به فرماندهی پولیس قندهار در آن سوی مرز در پاکستان طرح و مدیریت شده است.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در واکنش به این حملات گفته است که گروه طالبان «باوری به صلح ندارد.» به گفته عبدالله، در حملات موتربمب طالبان در کابل و قندهار، افراد ملکی آسیب دیده‌اند. او افزوده است: «این حملات بزدلانه نشان می‌دهد که برخلاف ادعاهای واهی، هیچ تغییری در تفکر تروریستی و خشونت‌باورانه طالبان به میان نیامده است.» به گفته رییس اجرایی، به رغم شناخت کافی از اهداف و برنامه گروه‌های جنگ‌طلب، انتظار می‌رفت پس از چند دور نشست و گفت‌وگو درباره صلح، تغییری در رفتار و اعمال طالبان به میان آید، اما این گروه با ادامه خشونت‌ها نشان داد که هیچ باوری به صلح و آینده عاری از خشونت ندارد.

شورای امنیت ملی کشور در واکنش به این حملات، گفته است که گروه طالبان در جنگ «نامشروع» خود با بی‌رحمی تمام به کشتار مردم بی‌گناه ادامه می‌دهد و حمله به دانشجویانی که برای شرکت در یک آزمون رهسپار دانشگاه بودند، ثبوت آشکار این وحشت است. این شورا افزوده که «ما این حمله زبون و بی‌رحم را شدیداً نکوهش می‌کنیم و آن را یک عمل خلاف اصول اسلامی، انسانی و بین‌المللی می‌دانیم.» شورای امنیت در ادامه گفته است در حالی که تمام مردم نسبت به روند گفت‌وگوهای صلح خوش‌بین هستند، این نوع حملات، آرزوی مردم را مخدوش و روند صلح را مورد شک قرار می‌دهد.

نیکلاس کی، نماینده ملکی ناتو در افغانستان، حملات طالبان در قندهار و کابل را محکوم کرده است. کی روز پنج‌شنبه در نشستی در کابل گفت که طالبان ضمن آن‌که از گفت‌وگو با دولت سر باز می‌زنند، غیرنظامیان را نیز هدف حمله قرار می‌دهند. او افزود که گروه طالبان بزرگ‌ترین مانع صلح در افغانستان است.

محمداشرف غنی، رییس جمهور، در واکنش به حمله قندهار گفته است که طالبان با انجام این حمله نشان دادند که نیت آن‌ها تداوم جنگ، خشونت و کشتار افراد ملکی است. به گفته او، این حمله در حالی انجام شده که حکومت مطابق فیصله لویه‌جرگه مشورتی صلح، در حال پیش‌برد برنامه صلح در کشور است.

در جریان هفته گذشته، شمار تلفات نیروهای دولتی نیز بلند گزارش شده است. در حمله روز سه‌شنبه گروه طالبان در ولسوالی آب‌کمری در بادغیس، بیش از ۳۰ نیروی کماندو کشته شدند. در همین روز جنگ‌جویان طالبان با حمله به یک معدن لاجورد در بدخشان حدود ۲۰ نیروی امنیتی را به اسارت بردند. یک روز پس از آن، یک نفوذی این گروه فرمانده لوای سوم قول اردوی ۲۰۳ تندر را در ولسوالی قره‌باغ در غزنی به گلوله بست و کشت. این وضعیت حاکی از آن است که گروه طالبان حملات خود در تمام بخش‌ها را تشدید کرده است.

نویسنده: خلیل اسیر

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن