افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

حکومت کرزى بهتراز حکومت غنى بود

انورالحق احدی؛ رییس “جبهه ملی نوین افغانستان”، کارکرد حکومت وحدت ملى را ناکام خوانده میگوید که امنیت، اقتصاد و حکومتدارى، دربدترین وضعیت قراردارد و یگانه راه حل همه چالش ها ترمیم حکومت کنونى نه، بلکه تغییر حکومت است.

به گزارش خبرگزاری رشد، انوارالحق احدى رییس این جبهه که یکى ازحامیان رییس جمهورغنى در دوره کمپاین هاى انتخاباتى بود، ازکارکردحکومت فعلى شدیداً انتقادنموده، درمصاحبه اختصاصى با آژانس خبرى پژواک گفت که کارکردحکومت وحدت ملى، به دلیل خراب شدن اقتصادوحکومت دارى، گسترش ناامنى، بیشتر شدن فاصله واعتمادمیان مردم وحکومت تاکنون کاملاً ناکام بوده است.

وى افزود که وضعیت کشور به حدى خراب شده که یگانه راه حل این چالش ها ترمیم حکومت نه، بلکه تغییر حکومت است.

احدى علاوه کرد: “ما میخواستیم که در حکومت وحدت ملى باشیم؛ اگر ما میبودیم دربهبود وضعیت بخصوص دربخش اقتصاد کمک کرده میتوانستیم؛ امابه هردلیلى که بود رییس جمهورغنى تصمیم گرفت که از وزراى سابق درکابینه جدیدحضور نداشته باشد؛ اما دراین حرف خود نیزصادق نبود، بعضى از وزراى سابق را شامل کابینه ساخت واین فقط یک بهانه بودبراى دورساختن بعضى افرادیکه درکمپاین همرایش همکارى کردند.”

رییس”جبهه ملی نوین افغانستان”، درپاسخ به سوالى که اگرحالاازوى خواسته شودکه در حکومت سهیم شودقبول خواهدکرد؟ گفت که شش، هفت ماه است که تصمیم گرفته است که دیگر درحکومت سهیم نشود وبه همین دلیل، جریانى تحت عنوان جبهه ملى نوین افغانستان را تشکیل داده و خواستار تغییر حکومت است.

وى علاوه کردکه بدیل حکومت وجود داردو اگر انتخابات برگزارشود، شخصیت هایى هستندکه وارد صحنه خواهند شد که میتوانندحکومت را بهتر از اکنون رهبرى نمایند.

احدى در مورد گفته هاى رهبران حکومت که بدیل نظام فعلى راداعش و طالب عنوان میکنند، گفت: “این کاملاً یک ادعاى غلط است، رهبران حکومت فقط بخاطراینکه مردم را بترسانند، چنین اظهاراتى میکنند و این تکتیک حکومت هاى فوق العاده ناکام میباشد، بدیل حکومت فعلى یک حکومت کارا بوده که مشروعیت داشته و مشکل کشور را حل نماید.”

حکومت کرزى بهتراز حکومت غنى بود

احدى که وزیرتجارت حکومت قبلى بود گفت که در حکومت حامدکرزى فساد ادارى و بى کفایتى ها وجود داشت؛ اما بصورت عموم وضعیت کشور بهتر از امروز بود. اقتصاد درحال رشد و بیکارى کمتر بود وحکومتدارى وضعیت خوبتر داشت.

رییس”جبهه ملی نوین افغانستان”، با بیان اینکه حکومت قبلى با همه مشکلات نسبت به نظام فعلى بهتر بود، گفت: “براى هرحکومت، از حکومت قبلى میراث مثبت و منفى میرسد؛ اما وظیفه حکومت است که آن را بهتر بسازد. توقع ما از رهبران حکومت فعلى این بودکه همینقدر مدیریت داشته باشندکه لااقل وضعیت خرابتر نشود؛ اما وضعیت بهترنشد، بلکه خرابتر شده وعدم مدیریت ضعیف عامل مشکلات کنونى است.”

برگزارى لویه جرگه قانون اساسی براى تغییر نظام

رییس “جبهه ملی نوین افغانستان” گفت که با گذشت هر روز، مشروعیت حکومت کمتر میشودو اگر تا ماه سنبله سال آینده لویه جرگه دایرنشود، حکومت مشروعیت خود را براساس توافقنامۀ سیاسى، ازدست میدهد که درچنین صورتى بحران مشروعیت حکومت به تمام دولت سرایت میکند.

برگزارى انتخابات زودهنگام

احدى گفت که یکى از خواستهاى جبهه ملى نوین افغانستان، برگزارى انتخابات زودهنگام ریاست جمهورى است که نیاز جدى به آن دیده میشود

.او افزودکه حکومت گفته است که در بین تابستان و خزان سال آینده، انتخابات ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى را برگزار میکند و کمیسیون انتخابات نیز اعلام کردکه در ٢۴میزان سال آینده انتخابات برگزارمیشود؛ اگرانتخابات به سطح ولسوالى ها وولایات برگزارشده میتواند، به سطح تمام کشور نیز شده میتواند و دراین زمینه به یک تصمیم سیاسى ضرورت است .

اصلاحات انتخاباتى

احدى گفت که اصلاحات انتخاباتى تنها تغییرپرسونل نیست که کمیشنران تبدیل شوند، ممکن ضرورت باشد که بعضى کمیشنران تبدیل شوند؛ اما چیزیکه مهم است اقداماتى است که مانع تقلب در راى گیرى و شمارش آرا گردد.

وى افزود: “اگر حکومت واقعاً مصمم باشد که شفافیت راتامین کند، فکرمیکنم که در ظرف دو یا سه هفته هم این کارشده میتواند، متاسفانه کمیسیون اصلاحات انتخاباتى روى موضوع دیگر تمرکز کرده که باید درانتخابات، احزاب نقش داشته باشند. ما آن را تائیدمیکنیم؛ اما مشکل انتخابات، تقلب و نبودشفافیت است که باید دراین قسمت اقدامات خود را ارایه میکرد.”

وضعیت اقتصادى

به گفته رییس جبهه نوین افغانستان، وضعیت اقتصاى موجود، شکننده و روبه خرابى است؛ براى نخستین بار در ١۴سال گذشته اقتصاد کشور رشد منفى کرده است، سطح بیکارى زیاد شده، افغانى ارزش خود را از دست داده و مغزها از کشور فرار کرده اند، که دلیل عمده تمام این نارسایى ها، مدیریت ضعیف حکومت بوده است.

وى از عملى شدن پروژه هاى اقتصادى (تاپى) و (کاسا یکهزار) ابراز خرسندى نمود؛ اما گفت که این امیدهاى کاذب است که به مردم داده میشود؛ بخاطریکه پروژه کاسا یکهزار، ده سال میشودکه در حال توسعه است؛ پروسه جدید نبوده و نمیتواند مشکل اقتصادى کشور را حل نماید و تاپى نیز چنین یک پروژه اى است .

احدى علاوه نمود که این پروژه ها نمیتوانند ناجى براى اقتصاد افغانستان شوند ویگانه عاملى که میتواند اقتصاد کشور را رشد دهد، این است که باید در پروژه هایى سرمایه گذارى شودکه تولید داشته باشندو ایجاب میکند که حکومت در سیاست اقتصادى خود تجدید نظر کند.

شایان ذکر است که جبهه ملی نوین افغانستان، به تازگى اعلام موجودیت کرده و دراین جریان سیاسی شماری از احزاب و اعضای شورای ملی، به رهبری احدی عضویت دارند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن