اجتماعیبرگزیده های سایت

خوش بودگرمحک تجربه آید به میان… (شاخصه هایی که وزیر جوان را محبوبیت می بخشد)

سید سعادت منصور نادری یکی از جوان ترین وزرای کابینه دولت وحدت ملی در افغانستان است .

وی با پیشینه ی بازرگانی، درماه ثور سال۱۳۹۴، پس از ایراد یک سخنرانی منظم و تاثیرگذار درمجلس نماینده گان، با کسب بیشترین آراء (۲۰۲) رای که تا آن زمان سابقه نداشت، به حیث وزیر برگزیده شد وبرکرسی یکی از وزارتخانه های تخصصی و تخنیکی( شهرسازی و مسکن) تکیه زد.

آقای نادری شخص سحرخیز است. پس از نماز بامداد، به باشگاه خصوصی اش رفته تمرینات بدن سازی انجام می دهد.

صبحانه اش معمولاً ساعت ۶ صبح روی میز غذاخوری آماده است وراس ساعت ۷ بامداد، به دفتر کارش می رسد و مطابق تقسیم اوقات منظم برنامه های کاری روزانه خود را دنبال می نماید.

Minister-of-Urban-Develpment-and-Housing-Sadat-Naderi-665x443

-ایجاد مسکن قابل استطاعت (ارزان قیمت)؛

– مبارزه علیه فساد اداری؛

-سروسامان بخشیدن به وضعیت نا به هنجارشهرهاو ریفورم و ظرفیت سازی؛ از جمله مهمترین تعهدات وی در مجلس نماینده گان برشمرده شده بود.

درست یک روز بعد از قرارگرفتن در کرسی وزارت؛ آقای نادری این حقیقت تلخ را دریافت که وی ، وزارتی را به ارث برده ، که بنا برعملکردهای سؤ درگذشته، وجهه و اعتبار آن در جامعه کاملا آسیب دیده است.

فساد اداری، پروژه های نا تمام و عدم اعتماد مردم از کارکرد این وزارت، در صدر اخبار قرارداشت و چالشهای دیگری؛چون:

-تشکیل ناسازگار با اهداف؛

-روابط صدمه خورده وزارت با مردم ؛ متشبثین و تمویل کننده گان بین المللی؛

-رقابت و ناسازگاری درسکتورشهری؛

-افول اقتدارقانونی و جایگاه وزارت ازلحاظ تصمیم گیری؛

– عدم شناسایی ظرفیتها و هدررفتن استعدادهای جوان؛

-احیای اعتماد از دست رفته وزارت شهرسازی و …

هرکدام به عنوان موانع مهارناشدنی درمقابل او صف آراسته بودند.

ولی ؛ از آنجا که به پندار آقای نادری :«چالش ها ی موجود نباید مانع زمامداران برای یک گام به جلورفتن گردد» وی با اقتدار و متانت ظاهرشد.

نادری، بدون دچارشدن به یاد فراموشی های سیاست ورزان، که معمولا درکشورهایی مانند افغانستان، برخی ازکاندیدان وزارتها ، بعد از اخذ رای نماینده گان ، تعهدات خود به ملت را، به طاق نسیان می سپارند، در آغازین هفته های کاری خود، دست به مبارزه ی گسترده علیه فساد اداری زد .

او دریک اقدام بی بدیل و شجاعانه ۶ تن از کارمندان ارشد وزارت شهرسازی و مسکن را که به سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی، اختلاس و رشوه ستانی متهم بودند، به دادستانی کل معرفی نمود.

متهمان افراد پرقدرت بوده، و سرمایه های هنگفتی را در دوره کاری شان به دست آورده بودند؛ آنها ، مالک خانه های مجلل ، اپارتمانهای رهایشی گران قیمت و دارایی های باد آورده زیادی بودند.

با معرفی کارمندان یادشده به دستگاه عدلی، شیرازه ی فساد و رشوه ستانی دروزارت شهرسازی و مسکن تا حدودزیادی از هم پاشید ؛ اما به تلاش های خسته گی ناپذیر زیادی، برای ریشه کن سازی این پدیده نفرت انگیز نیاز بود.

نادری ازپا ننشست و مبارزه خسته گی ناپذیر خود را همچنان ادامه داد ، تا اینکه پس از ایجاد فضای ناامن برای فساد پیشگان، ۶ تن دیگر نیز؛ یکی پی دیگر افشاء شدند، برخی بازداشت وتعدادی فرار را برقرار ترجیح دادند.

Afghan-Minister-Sadat-Mansoor-Naderi-1-665x443یک منبعی که نمی خواهد نامش فاش گردد، به خبرنگار خامه پرس گفت:« تقریباً ۹۰٪ از افرادی که به فساد آغشته بودند، از وزارت شهرسازی و مسکن بیرون گردیده اند، آنها یا دستگیر شده ، یا هم فرار نموده و یا اینکه؛ از طریق تطبیق پروسه ریفورم از تشکیل وزارت حذف شده اند.»

به قول همین منبع:« اکنون تاحدود زیادی فضای سالم کاری در وزارت حکمفرما است واگر هیات رهبری سایر ادارات نیز در برابر فساد نه بگویند و با قاطعیت ایستادگی کنند، ایجاد فضای اینچنینی در آنجا نیز دوراز تصورنخواهد بود.»

آقای نادری مفکوره مسکن قابل استطاعت (سرپناه های ارزان قیمت با اقساط طولانی مدت که افراد کم درآمد بتوانند از آن مستفید گردند) را که تاقبل از حضورش در کرسی وزارت شهرسازی و مسکن وجود نداشت؛ مطرح ساخت و برای تحقق آن به اقدامات مهمی چون: تغییر نام وزارت که واژه «مسکن» در آن علاوه شد، ایجاد معینیت مسکن در تشکیل وزارت ومفاهمه با کشورهای مختلف روی حمایت از طرح مسکن قابل استطاعت دست یازید، که درنتیجه چنین فرآیند، کشورهایی ؛ نظیر چین و قطر حاضر به همکاری در این بخش گردیدند ؛ کشور چین ساخت ده هزار واحد مسکونی قابل استطاعت و کشور قطر نیز ساخت یکهزار واحد مسکونی اجتماعی را به دولت افغانستان تعهد نمود .

برعلاوه؛ او توانست رقابت ناسالم درسکتورشهری را به رفقت و یکدلی تغییرجهت داده و وجهه و اقتدار قانونی وزارت متبوعش را به عنوان رهبری کننده سکتورشهری تسجیل نموده و اعتماد متضرر شده مردم،سرمایه گذاران ،کشورها و مجامع جهانی تمویل کننده را تا حدود زیادی احیا نماید.

به همت این وزیر پرتحرک؛ کارتعداد زیادی از پروژه های ناتمام در آستانه تکمیل شدن می باشد، ریفورم تشکیلاتی مثبت درحال تطبیق شدن بوده ومطابق تعهدات وی، در کنفرانس خبری که به مناسبت ارایه گزارش کارکردهای سال۱۳۹۴ و پلان های کاری سال۱۳۹۵ وزارت شهرسازی و مسکن اعلام نمود؛ برنامه های عمرانی و توسعوی زیادی درعرصه های مختلف ازجانب او رویدست گرفته شده اند؛که با تطبیق آنها دگرگونی های مثبتی را درعرصه های شهرسازی و مسکن شاهد خواهیم بود.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن