برگزیده های سایتتحلیل

داعش به زودی به هزاره‌جات حمله می‌کند

–هزاران جنگجوی داعش در ولسوالی های مختلف غزنی و زابل جابجا گردیده و پلان حمله گسترده بر مناطق مرکزی را دارند. این نیروها می خواهد با حمله گسترده بر ولسوالی های جاغوری، مالستان و ارزگان خاص، مسیر رفت و آمد خود را از جنوب به سمت شمال کشور باز نمایند.

به گزارش خبرگزاری رشد، اطلاعات و اسنادی تازه که خبرگزاری مرکزی به آن دست پیدا کرده است نشان می دهد  که هزاران جنگجوی داعش با پول هنگفت و تجهیزات نظامی و لوجیستیکی پیشرفته از چندماه بدینسو در چندین ولسوالی غزنی و زابل جابجا گردیده اند.

برخی مسئولین حکومتی، بزرگان محلی و شماری از مسئولین محلی گروه طالبان گفته اند که نیروهای داعش در ولسوالی های ناوه و گیلان غزنی و ولسوالی های دای چوپان، ارغنداب، میزان و نوبهار ولایت زابل جابجا گردیده اند

داعش به زودی به هزاره‌جات حمله می‌کند

–هزاران جنگجوی داعش در ولسوالی های مختلف غزنی و زابل جابجا گردیده و پلان حمله گسترده بر مناطق مرکزی را دارند. این نیروها می خواهد با حمله گسترده بر ولسوالی های جاغوری، مالستان و ارزگان خاص، مسیر رفت و آمد خود را از جنوب به سمت شمال کشور باز نمایند.

به گزارش خبرگزاری رشد، اطلاعات و اسنادی تازه که خبرگزاری مرکزی به آن دست پیدا کرده است نشان می دهد  که هزاران جنگجوی داعش با پول هنگفت و تجهیزات نظامی و لوجیستیکی پیشرفته از چندماه بدینسو در چندین ولسوالی غزنی و زابل جابجا گردیده اند.

برخی مسئولین حکومتی، بزرگان محلی و شماری از مسئولین محلی گروه طالبان گفته اند که نیروهای داعش در ولسوالی های ناوه و گیلان غزنی و ولسوالی های دای چوپان، ارغنداب، میزان و نوبهار ولایت زابل جابجا گردیده اند و پلان دارند که در بهار آینده با حمله گسترده بر مناطق مرکزی، راه خود را به سمت شمال کشور باز نمایند.

این گزارش طی مصاحبه با چندین تن از مسئولین حکومتی، باشندگان محل، بزرگان قومی و مسئولین گروه طالبان تهیه شده و براساس خواست مصاحبه کنندگان، در این گزارش از آنها نام برده نمی شود.

استقرار هزاران جنگجوی داعش در غزنی و زابل

پس از عملیات ارتش پاکستان علیه گروه های تروریستی در وزیرستان شمالی و جنوبی و مناطق قبایلی آنسوی سرحد، هزاران تروریست مسلح با خانواده های شان از وزیرستان شمالی و جنوبی فرار کردند و وارد افغانستان شدند. بیشتر آنها شهروندان خارجی اغلب اوزبیک، اویغور و چچینی هستند که سابقه عضویت در شبکه های القاعده و حقانی را دارند. اکثر آنها وابسته به گروه جندالله و تحریک اسلامی ازبکستان می باشند. تمام آنها مسلح و بیشتر شان با خانواده های شان هستند. بخشی از این نیروها در ولایت های شرقی افغانستان از جمله ننگرهار، پکتیا و پکتیکا مستقر شدند؛ اما بخش عمده آنها از مرز بدنی وارد ولایت های زابل و غزنی در جنوب افغانستان گردیدند.

داعش در غزنی

محمد علی احمدی معاون سابق والی غزنی گفت که پس از عملیات ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی، در مرحله اول در حدود ۵۰۰ جنگجوی مسلح از مرز بدنی در جنوب کشور وارد شدند و در چند ولسوالی زابل و غزنی جابجا گردیدند اما بعدا این رقم چندین برابر افزایش یافت. آقای احمدی می گوید: «در ابتدا تعداد آنها در حدود ۵۰۰ تن برآورد شده بود، اما بعدا این رقم افزایش یافت و تا ۵۰۰۰ تن را ما را پور داشتیم». این مقام سابق ولایت غزنی می گوید که آنها این موضوع را چندین بار به ریاست جمهوری و شورای امنیت گزارش داده، اما هیچگاهی در ارتباط با این موضوع توجه نشده است.

یکی از بزرگان قومی در ولسوالی گیلان ولایت غزنی نیز می گوید که در این ولسوالی صدها خانواده اوزبیک و چچینی جابجا گردیده اند که با سلاح های سبک و سنگین و وسایط نقلیه بسیار قوی مجهز هستند. همچنان صدها خانواده دیگر آنها در ولسوالی های دای چوپان و ارغنداب ولایت زابل مستقر شده اند. وی می گوید «قبلا در حدود ۳۰۰ خانه اوزبیک در این سه ولسوالی بود، اما حالا این رقم افزایش یافته و به بیش از یک هزار خانه رسیده است». این بزرگ قومی می گوید «آنها موتر های هایلکس، فور یو نر و لندکروزر های نو و بسیار قوی دارند و با جنگ افزار های سبک و سنگین مجهز می باشند».

این گروه ها پول های هنگفت و امکانات قوی در اختیار دارند. در اکثر قریه ها و محلات، بزرگان قومی و مردم منطقه را از طریق توزیع پول تطمیع می کنند. آنها برخلاف گروه طالبان که نان و جای شان را بالای مردم حواله می کردند، با خرید گاو و گوسفند و مواد خوراکه از مردم منطقه، خودشان برای خود غذا فراهم می کنند و حتی گاهی به مردم محل نیز غذای آماده توزیع می کنند.

یکی از باشندگان ولسوالی گیلان می گوید «افراد و خانواده های خارجی که در این ولسوالی آمده، خیلی پول دار هستند. آنها پول زیادی برای مواد غذایی و وسایل مورد ضرورت شان می پردازند و حتی گاه گاهی در میان مردم محل نیز مواد غذایی توزیع می کنند».

خانواده های داعشی که در این ولسوالی ها مستقر شده، بیشتر مواد غذایی خود را از طریق مردم منطقه فراهم می کنند. آنها به فروشندگان و تاجران محلی، مواد غذایی و دیگر اجناس مورد ضرورت شان را سفارش می دهند و آنها از بازار های مقر، غزنی و قندهار با قیمت بالاتر این اجناس را فراهم می کنند. یکی از باشندگان محلی می گوید در ولسوالی های گیلان، ارغنداب و دایچوپان، از وقتی خانواده های داعشی جابجا شده اند، در هرقریه چندین دکان باز شده که خانواده های داعشی و جنگجویان مسلح آنها از این دکان ها خرید می کنند. این باشنده ولسوالی گیلان می گوید به دلیل رونق گرفتن تجارت های کوچک با خانواده های داعش و نیز توزیع مواد غذایی و غذای آماده توسط آنها در میان مردم، این گروه در بین مردم طرفدار پیدا کرده است.

اطلاعاتی که به ما رسیده نشان می دهد که این گروه در ولسوالی های

جاغوری، مالستان و اجرستان نیز ریشه دوانده و برخی افراد و حلقه ها از این سه ولسوالی نیز با داعش در ارتباط هستند. آنها به شکل پنهان در میان مردم به نفع داعش تبلیغ و سرباز گیری می کنند و در برخی برنامه های آنها نظیر گروگان گیری ها و انتقال افراد و جنگ افزار های داعش به سمت ولسوالی های اجرستان و ارزگان خاص همکاری می نمایند.

طالبان در گیلان

مسیر ورود داعش از کویته به ازغنداب و گیلان

افراد و خانواده های داعشی از کویته پاکستان از مرز بدنی در ولایت زابل وارد افغانستان می شوند. آنها اغلب به شکل گروه های چند نفری و حتی گاهی در کاروان های طولانی با موتر ها و وسایط خرد و کلان با خانواده های شان و تجهیزات نظامی و ترانسپورتی حرکت می کند و از مسیر ولسوالی های نوبهار زابل و ناوه غزنی، عبور می کنند.

این افراد از مرز بدنی در قریه «برج جنگی» در ولسوالی نوبهار ولایت زابل وارد افغانستان می شوند. از آنجا به منطقه «خان قلا» رفته و سپس از مسیر قریه «ادیزی» به قریه «پوتی» ولسوالی «نوبهار» ولایت زابل می روند و از قریه پوتی از مسیر قریه های «سینزی» و «زالی» ولسوالی نوبهار به منطقه «آنگو» و «کلا خان» و «زرین خیل» ولسوالی ناوه ولایت غزنی می رسند.

آنها گذشته قریه «پوتی» به عنوان پایگاه اصلی فرماندهی خود کار استفاده کرده و ساحه امنی برای تجمعات خود ایجاد کرده اند. قریه «پوتی» تا چند ماه پیش به عنوان پایگاه اصلی و مقر فرماندهی این گروه بکار گرفته می شد و بیشتر فرماندهان و افراد برجسته این گروه در همین قریه بود؛ اما از چندماه بدینسو گفته می شود، این مرکزیت را در منطقه «زرین خیل» ولسوالی «ناوه» ولایت غزنی منتقل کرده اند. یک منبع آگاه محلی از ولایت زابل می گوید که در حال حاضر مرکزیت اصلی داعش در منطقه زرین خیل ولسوالی ناوه است و بیشتر فرماندهان و افراد مهم این گروه در همین قریه می باشند.

بخشی از افراد و جنگجویان داعش از ولسوالی ناوه به سمت ولایت پکتیکا می روند؛ اما بیشتر شان از مسیر «جنده» وارد ولسوالی گیلان غزنی و ولسوالی های دای چوپان و ارغنداب ولایت زابل می شوند. تاکنون بیش از هزار خانواده اوزبیک، چچینی و اویغوری که وابسته به گروه داعش می باشند، در ولسوالی های گیلان، دای چوپان و ارغنداب جابجا گردیده اند.

یک منبع از ولایت زابل گفت که بیشتر افراد این گروه در گیلان، دای چوپان و ارغنداب هستند اما در ولسوالی های شینکی، شاه جوی و میزان ولایت زابل نیز دیده شده اند. این منبع می افزاید که آنها خود را نشان نمی دهند که عضو داعش است و از بالا کردن پرچم سیاه داعش، خودداری می کنند؛ ولی در برخی موارد پرچم های سیاه آنها دیده شده است.

یک منبع دیگر از ولایت زابل می گوید که افراد داعش به شکل گروهی و حتی کاروانی بسیار به راحتی در مناطق تحت کنترل طالبان گشت و گذار می کنند. به باور این منبع، داعش از طریق توزیع پول فرماندهان طالبان، بزرگان محلی و مردم محل را تطمیع می کنند و راه عبور و مرور خود را بدون هیچگونه مزاحمتی در این مناطق باز می نمایند.

این گروه ها نخست ولسوالی های قره باغ و اندر ولایت غزنی را انتخاب کرده بودند؛ اما به دلیل توجه نیروهای امنیتی در این ولسوالی ها، از آن انصراف داده اند. یک منبع دولتی از ولایت غزنی می گوید «این گروه ها در ابتدا می خواستند در ولسوالی های قره باغ و اندر غزنی جابجا شوند؛ اما چون در این دو ولسوالی نیروهای امنیتی زیاد هستند و از ترس اینکه با نیروهای امنیتی درگیر نشوند، به ولسوالی های گیلان، دای چوپان و اندر رفتند».

داعش و پلان باز کردن کریدور جنوب – شمال

هزاران جنگجوی داعش در این مناطق جابجا شده و پلان دارند که در بهار سال آینده با حمله گسترده بر مناطق مرکزی، راه خود را از مسیر ولایت های مرکزی به سمت شمال کشور باز نمایند. افراد این گروه در ولسوالی گیلان ولایت غزنی و ولسوالی های ارغنداب، دای چوپان و میزان ولایت زابل در قالب خانواده های بیجاشده اوزبیک، چچینی و اویغوری جابجا شده اند و از طریق توزیع پول به بزرگان محلی و توزیع مواد غذایی در میان مردم، با مردمان محل رابطه خوب برقرار کرده اند.

 

این افراد با هیچ گروهی خود را در گیر نمی کند و از هرگونه برخورد و حرکتی که باعث جلب توجه مردم و افکار عمومی به آنها شود ، خود داری می کنند. یکی از بزرگان قومی از ولسوالی گیلان می گوید با اینکه آنها نیروی نظامی زیاد و امکانات قوی در اختیار دارند، اما با طالبان و مردم محلی خود را درگیر نمی کنند. این منبع می گوید «آنها آرام در خانه های خود هستند، همیشه مسلح می گردند و به کسی کار نمی گیرند». به گفته باشندگان محل بیشتر آنها به زبان های بیگانه حرف می زنند و زبان های دری و پشتو را نمی فهمند.

از یکی از فرماندهان سابق طالبان که اطلاعات دقیق از جریانات منطقه دارد پرسیدم که بیش از هزار خانواده خارجی در ولسوالی های گیلان، دای چوپان و ارغنداب چه می کنند و چه

می خواهند؟ وی در پاسخ گفت که آنها میخواهند در بهار سال آینده بر مناطق مرکزی خصوصا ولسوالی های جاغوری، مالستان و ولایت غزنی و ارزگان خاص ولایت ارزگان حمله کنند. این منبع می گوید که افراد داعش در ولسوالی های گیلان، دای چوپان و ارغنداب آمادگی حمله بر مناطق مرکزی را گرفته اند و پلان دارند که با حمله گسترده در بهار سال آینده از طریق ولسوالی های جاغوری، مالستان و ارزگان خاص به دایکندی و بامیان رفته و از آنجا به سمت ولایت های سمنگان، سرپل و دیگر ولایت های شمالی افغانستان راه باز نمایند. وی می گوید: «این جنگ که پایانش را هیچ کسی نمی داند، تازه دارد شروع می شود. فعلا این جنگ در منطقه ما است، ولی از بهار سال آینده سرهزاره ها هم می آید. آنها روزهای بدی را شاهد خواهند بود».

این منبع می گوید که هدف اصلی طالبان باز کردن کریدور از جنوب به شمال از طریق مناطق مرکزی افغانستان می باشد. یک منبع حکومتی از ولایت غزنی نیز می گوید که هدف اصلی تجمع افراد داعش در ولسوالی های گیلان، دای چوپان و ارغنداب، حمله بر مناطق مرکزی و باز کردن دهلیز عبور و مرور و قاچاق و ترانزیت تریاک از جنوب به شمال کشور از طریق مناطق مرکزی می باشد.

این منبع می گوید که نیروی اصلی جنگی داعش در غزنی و زابل جابجا گردیده اند. وی می افزاید که افراد داعش در این مناطق به مراتب بیشتر و مجهز تر از افراد این گروه در شرق کشور می باشند. یک منبع آگاه دیگر نیز می گوید که حضور و درگیری های داعش در شرق کشور خصوصا ننگرهار و سر و صداهایی که ایجاد می کند، همه در حقیقت مصروف کردن افکار عمومی و توجه دولت در این مناطق است. به گفته این منبع، داعش می خواهد افکار عمومی و توجه دولت را در شرق کشور مصروف کند تا توجه مردم و دولت از نیروی اصلی آنها که در غزنی و زابل مستقر شده اند را منحرف کنند.

و پلان دارند که در بهار آینده با حمله گسترده بر مناطق مرکزی، راه خود را به سمت شمال کشور باز نمایند.

این گزارش طی مصاحبه با چندین تن از مسئولین حکومتی، باشندگان محل، بزرگان قومی و مسئولین گروه طالبان تهیه شده و براساس خواست مصاحبه کنندگان، در این گزارش از آنها نام برده نمی شود.

استقرار هزاران جنگجوی داعش در غزنی و زابل

پس از عملیات ارتش پاکستان علیه گروه های تروریستی در وزیرستان شمالی و جنوبی و مناطق قبایلی آنسوی سرحد، هزاران تروریست مسلح با خانواده های شان از وزیرستان شمالی و جنوبی فرار کردند و وارد افغانستان شدند. بیشتر آنها شهروندان خارجی اغلب اوزبیک، اویغور و چچینی هستند که سابقه عضویت در شبکه های القاعده و حقانی را دارند. اکثر آنها وابسته به گروه جندالله و تحریک اسلامی ازبکستان می باشند. تمام آنها مسلح و بیشتر شان با خانواده های شان هستند. بخشی از این نیروها در ولایت های شرقی افغانستان از جمله ننگرهار، پکتیا و پکتیکا مستقر شدند؛ اما بخش عمده آنها از مرز بدنی وارد ولایت های زابل و غزنی در جنوب افغانستان گردیدند.

داعش در غزنی

محمد علی احمدی معاون سابق والی غزنی گفت که پس از عملیات ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی، در مرحله اول در حدود ۵۰۰ جنگجوی مسلح از مرز بدنی در جنوب کشور وارد شدند و در چند ولسوالی زابل و غزنی جابجا گردیدند اما بعدا این رقم چندین برابر افزایش یافت. آقای احمدی می گوید: «در ابتدا تعداد آنها در حدود ۵۰۰ تن برآورد شده بود، اما بعدا این رقم افزایش یافت و تا ۵۰۰۰ تن را ما را پور داشتیم». این مقام سابق ولایت غزنی می گوید که آنها این موضوع را چندین بار به ریاست جمهوری و شورای امنیت گزارش داده، اما هیچگاهی در ارتباط با این موضوع توجه نشده است.

یکی از بزرگان قومی در ولسوالی گیلان ولایت غزنی نیز می گوید که در این ولسوالی صدها خانواده اوزبیک و چچینی جابجا گردیده اند که با سلاح های سبک و سنگین و وسایط نقلیه بسیار قوی مجهز هستند. همچنان صدها خانواده دیگر آنها در ولسوالی های دای چوپان و ارغنداب ولایت زابل مستقر شده اند. وی می گوید «قبلا در حدود ۳۰۰ خانه اوزبیک در این سه ولسوالی بود، اما حالا این رقم افزایش یافته و به بیش از یک هزار خانه رسیده است». این بزرگ قومی می گوید «آنها موتر های هایلکس، فور یو نر و لندکروزر های نو و بسیار قوی دارند و با جنگ افزار های سبک و سنگین مجهز می باشند».

این گروه ها پول های هنگفت و امکانات قوی در اختیار دارند. در اکثر قریه ها و محلات، بزرگان قومی و مردم منطقه را از طریق توزیع پول تطمیع می کنند. آنها برخلاف گروه طالبان که نان و جای شان را بالای مردم حواله می کردند، با خرید گاو و گوسفند و مواد خوراکه از مردم منطقه، خودشان برای خود غذا فراهم می کنند و حتی گاهی به مردم محل نیز غذای آماده توزیع می کنند.

یکی از باشندگان ولسوالی گیلان می گوید «افراد و خانواده های خارجی که در این ولسوالی آمده، خیلی پول دار هستند. آنها پول زیادی برای مواد غذایی و وسایل مورد ضرورت شان می پردازند و حتی گاه گاهی در میان مردم محل نیز مواد غذایی توزیع می کنند».

خانواده های داعشی که در این ولسوالی ها مستقر شده، بیشتر مواد غذایی خود را از طریق مردم منطقه فراهم می کنند. آنها به فروشندگان و تاجران محلی، مواد غذایی و دیگر اجناس مورد ضرورت شان را سفارش می دهند و آنها از بازار های مقر، غزنی و قندهار با قیمت بالاتر این اجناس را فراهم می کنند. یکی از باشندگان محلی می گوید در ولسوالی های گیلان، ارغنداب و دایچوپان، از وقتی خانواده های داعشی جابجا شده اند، در هرقریه چندین دکان باز شده که خانواده های داعشی و جنگجویان مسلح آنها از این دکان ها خرید می کنند. این باشنده ولسوالی گیلان می گوید به دلیل رونق گرفتن تجارت های کوچک با خانواده های داعش و نیز توزیع مواد غذایی و غذای آماده توسط آنها در میان مردم، این گروه در بین مردم طرفدار پیدا کرده است.

اطلاعاتی که به ما رسیده نشان می دهد که این گروه در ولسوالی های

جاغوری، مالستان و اجرستان نیز ریشه دوانده و برخی افراد و حلقه ها از این سه ولسوالی نیز با داعش در ارتباط هستند. آنها به شکل پنهان در میان مردم به نفع داعش تبلیغ و سرباز گیری می کنند و در برخی برنامه های آنها نظیر گروگان گیری ها و انتقال افراد و جنگ افزار های داعش به سمت ولسوالی های اجرستان و ارزگان خاص همکاری می نمایند.

طالبان در گیلان

مسیر ورود داعش از کویته به ازغنداب و گیلان

افراد و خانواده های داعشی از کویته پاکستان از مرز بدنی در ولایت زابل وارد افغانستان می شوند. آنها اغلب به شکل گروه های چند نفری و حتی گاهی در کاروان های طولانی با موتر ها و وسایط خرد و کلان با خانواده های شان و تجهیزات نظامی و ترانسپورتی حرکت می کند و از مسیر ولسوالی های نوبهار زابل و ناوه غزنی، عبور می کنند.

این افراد از مرز بدنی در قریه «برج جنگی» در ولسوالی نوبهار ولایت زابل وارد افغانستان می شوند. از آنجا به منطقه «خان قلا» رفته و سپس از مسیر قریه «ادیزی» به قریه «پوتی» ولسوالی «نوبهار» ولایت زابل می روند و از قریه پوتی از مسیر قریه های «سینزی» و «زالی» ولسوالی نوبهار به منطقه «آنگو» و «کلا خان» و «زرین خیل» ولسوالی ناوه ولایت غزنی می رسند.

آنها گذشته قریه «پوتی» به عنوان پایگاه اصلی فرماندهی خود کار استفاده کرده و ساحه امنی برای تجمعات خود ایجاد کرده اند. قریه «پوتی» تا چند ماه پیش به عنوان پایگاه اصلی و مقر فرماندهی این گروه بکار گرفته می شد و بیشتر فرماندهان و افراد برجسته این گروه در همین قریه بود؛ اما از چندماه بدینسو گفته می شود، این مرکزیت را در منطقه «زرین خیل» ولسوالی «ناوه» ولایت غزنی منتقل کرده اند. یک منبع آگاه محلی از ولایت زابل می گوید که در حال حاضر مرکزیت اصلی داعش در منطقه زرین خیل ولسوالی ناوه است و بیشتر فرماندهان و افراد مهم این گروه در همین قریه می باشند.

بخشی از افراد و جنگجویان داعش از ولسوالی ناوه به سمت ولایت پکتیکا می روند؛ اما بیشتر شان از مسیر «جنده» وارد ولسوالی گیلان غزنی و ولسوالی های دای چوپان و ارغنداب ولایت زابل می شوند. تاکنون بیش از هزار خانواده اوزبیک، چچینی و اویغوری که وابسته به گروه داعش می باشند، در ولسوالی های گیلان، دای چوپان و ارغنداب جابجا گردیده اند.

یک منبع از ولایت زابل گفت که بیشتر افراد این گروه در گیلان، دای چوپان و ارغنداب هستند اما در ولسوالی های شینکی، شاه جوی و میزان ولایت زابل نیز دیده شده اند. این منبع می افزاید که آنها خود را نشان نمی دهند که عضو داعش است و از بالا کردن پرچم سیاه داعش، خودداری می کنند؛ ولی در برخی موارد پرچم های سیاه آنها دیده شده است.

یک منبع دیگر از ولایت زابل می گوید که افراد داعش به شکل گروهی و حتی کاروانی بسیار به راحتی در مناطق تحت کنترل طالبان گشت و گذار می کنند. به باور این منبع، داعش از طریق توزیع پول فرماندهان طالبان، بزرگان محلی و مردم محل را تطمیع می کنند و راه عبور و مرور خود را بدون هیچگونه مزاحمتی در این مناطق باز می نمایند.

این گروه ها نخست ولسوالی های قره باغ و اندر ولایت غزنی را انتخاب کرده بودند؛ اما به دلیل توجه نیروهای امنیتی در این ولسوالی ها، از آن انصراف داده اند. یک منبع دولتی از ولایت غزنی می گوید «این گروه ها در ابتدا می خواستند در ولسوالی های قره باغ و اندر غزنی جابجا شوند؛ اما چون در این دو ولسوالی نیروهای امنیتی زیاد هستند و از ترس اینکه با نیروهای امنیتی درگیر نشوند، به ولسوالی های گیلان، دای چوپان و اندر رفتند».

داعش و پلان باز کردن کریدور جنوب – شمال

هزاران جنگجوی داعش در این مناطق جابجا شده و پلان دارند که در بهار سال آینده با حمله گسترده بر مناطق مرکزی، راه خود را از مسیر ولایت های مرکزی به سمت شمال کشور باز نمایند. افراد این گروه در ولسوالی گیلان ولایت غزنی و ولسوالی های ارغنداب، دای چوپان و میزان ولایت زابل در قالب خانواده های بیجاشده اوزبیک، چچینی و اویغوری جابجا شده اند و از طریق توزیع پول به بزرگان محلی و توزیع مواد غذایی در میان مردم، با مردمان محل رابطه خوب برقرار کرده اند.

 

این افراد با هیچ گروهی خود را در گیر نمی کند و از هرگونه برخورد و حرکتی که باعث جلب توجه مردم و افکار عمومی به آنها شود ، خود داری می کنند. یکی از بزرگان قومی از ولسوالی گیلان می گوید با اینکه آنها نیروی نظامی زیاد و امکانات قوی در اختیار دارند، اما با طالبان و مردم محلی خود را درگیر نمی کنند. این منبع می گوید «آنها آرام در خانه های خود هستند، همیشه مسلح می گردند و به کسی کار نمی گیرند». به گفته باشندگان محل بیشتر آنها به زبان های بیگانه حرف می زنند و زبان های دری و پشتو را نمی فهمند.

از یکی از فرماندهان سابق طالبان که اطلاعات دقیق از جریانات منطقه دارد پرسیدم که بیش از هزار خانواده خارجی در ولسوالی های گیلان، دای چوپان و ارغنداب چه می کنند و چه

می خواهند؟ وی در پاسخ گفت که آنها میخواهند در بهار سال آینده بر مناطق مرکزی خصوصا ولسوالی های جاغوری، مالستان و ولایت غزنی و ارزگان خاص ولایت ارزگان حمله کنند. این منبع می گوید که افراد داعش در ولسوالی های گیلان، دای چوپان و ارغنداب آمادگی حمله بر مناطق مرکزی را گرفته اند و پلان دارند که با حمله گسترده در بهار سال آینده از طریق ولسوالی های جاغوری، مالستان و ارزگان خاص به دایکندی و بامیان رفته و از آنجا به سمت ولایت های سمنگان، سرپل و دیگر ولایت های شمالی افغانستان راه باز نمایند. وی می گوید: «این جنگ که پایانش را هیچ کسی نمی داند، تازه دارد شروع می شود. فعلا این جنگ در منطقه ما است، ولی از بهار سال آینده سرهزاره ها هم می آید. آنها روزهای بدی را شاهد خواهند بود».

این منبع می گوید که هدف اصلی طالبان باز کردن کریدور از جنوب به شمال از طریق مناطق مرکزی افغانستان می باشد. یک منبع حکومتی از ولایت غزنی نیز می گوید که هدف اصلی تجمع افراد داعش در ولسوالی های گیلان، دای چوپان و ارغنداب، حمله بر مناطق مرکزی و باز کردن دهلیز عبور و مرور و قاچاق و ترانزیت تریاک از جنوب به شمال کشور از طریق مناطق مرکزی می باشد.

این منبع می گوید که نیروی اصلی جنگی داعش در غزنی و زابل جابجا گردیده اند. وی می افزاید که افراد داعش در این مناطق به مراتب بیشتر و مجهز تر از افراد این گروه در شرق کشور می باشند. یک منبع آگاه دیگر نیز می گوید که حضور و درگیری های داعش در شرق کشور خصوصا ننگرهار و سر و صداهایی که ایجاد می کند، همه در حقیقت مصروف کردن افکار عمومی و توجه دولت در این مناطق است. به گفته این منبع، داعش می خواهد افکار عمومی و توجه دولت را در شرق کشور مصروف کند تا توجه مردم و دولت از نیروی اصلی آنها که در غزنی و زابل مستقر شده اند را منحرف کنند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن