اجتماعیاخبار کوتاهافغانستان

دو چهره جنجالی انتخابات کشور سفیران افغانستان در اسپانیا و استرالیا می شوند

براساس اسناد که در اختیار خبرگزاری بخدی قرار گرفته، قرار است که یوسف نورستانی و ضیا الحق امرخیل از مقامات ارشد پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به عنوان سفیران در خارج از کشور تعیین شوند.

از امرخیل به عنوان بدنام ترین چهره انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ نام برده می شود.
در این اسناد حکم مقرری نورستانی به عنوان سفیر در اسپانیا و ضیا الحق امرخیل منحیث سفیر در استرالیا نهایی شده است.
خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجه کشور به خبرگزاری بخدی گفت که آنان از این تقرری ها اطلاع ندارند و در این مورد او چیزی گفته نمی تواند.
این دو تن از چهره های جنجالی انتخابات گذشته ریاست جمهوری بودند که ضیا الحق امرخیل، رییس دارالانشا پیشین کمیسیون انتخابات به دلیل تقلب گسترده در جنجالی ترین مرحله انتخابات از سمت خود استفعا داد.
او از سوی عبدالله عبدالله در آنزمان به دست داشتن در تقلب متهم ش۰٫٫د و نوارهای صوتی از جریان صحبت او با عوامل این تقلب منتشر شد.
از امرخیل به عنوان بدنام ترین چهره انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ نام برده می شود.
یوسف نورستانی در سال روان از سمت ریاست کمیسیون مستقل انتخابات کنار رفت.
یک منبع در کمیسیون مستقل انتخابات در گفت و گو با خبرگزاری بخدی، حکم مقرری نورستانی و امرخیل به عنوان سفیران افغانستان در اسپانیا و استرالیا را تایید کرد.
او که خواست نامش در خبر ذکر نشود می گوید، کارهای اداری ابتدایی در این مورد تمام شده و قرار است در آینده نزدیک اعلام شود.
حکومت وحدت ملی پس از جنجال های گسترده با میانجیگری امریکا شکل گرفت و قرار بود که تا دو سال پس از تشکیل آن تصمیم های مهمی گرفته شود.
در بند اول موافقت نامه دولت وحدت ملی آمده است: “تشکیل لویه جرگه در مدت دو سال تا پست صدراعظم اجرایی را مورد مداقه قرار دهد. رئیس جمهور متعهد است تا لویه جرگه را به منظور بحث روی تعدیل قانون اساسی و ایجاد پست صدر اعظم اجرایی دایر نماید.”
اما در حالیکه نزدیک به دو سال از عمر این حکومت می گذرد، هنوز هیچ گامی عملی برای اجرایی شدن این بند موافقت نامه برداشته نشده است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن