اجتماعیافغانستان

دیده بان حقوق بشر: طالبان سیاست سرکوب خود را افزایش داده اند

دیدبان حقوق بشر در آستانه‌ی دوسالگی حکومت طالبان بر افغانستان، گفته است سیاست سرکوب این گروه تشدید شده است.
در بیانیه‌ی این نهاد که امروز (پنج‌شنبه، ۱۹ اسد) منتشر شده، آمده است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱، محدودیت‌های خود را بر حقوق زنان و دختران و رسانه‌ها شدت بخشیده‌اند.
در دو سال گذشته، طالبان زنان و دختران را از حق تحصیل، کار و گشت‌و‌گذار آزاد محروم کرده‌اند. همچنین این گروه سانسور گسترده‌ای را بر رسانه‌ها و دسترسی به اطلاعات اعمال کرده و دست به بازداشت روزنامه‌نگاران و دیگر منتقدان زده‌ است.
فرشته عباسی، پژوهشگر امور افغانستان در دیدبان حقوق بشر گفته است که «مردم افغانستان زیر حاکمیت طالبان در یک کابوس حقوق بشری و بحران بشری به‌سر می‌برند».
او تأکید کرده است رهبری طالبان باید فورا قوانین و سیاست‌های «ظالمانه»ی خود را لغو کند و جامعه‌ی بین‌المللی باید این گروه را در قبال بحران‌های کنونی پاسخ‌گو سازد. به‌گفته‌ی عباسی، دولت‌هایی که با طالبان در تعامل هستند باید این گروه را تحت فشار قرار دهند تا فورا مسیر خود را تغییر دهد.
به‌گفته‌ی دیدبان حقوق بشر، افغانستان به یکی از بدترین بحران‌های بشری جهان تبدیل شده‌ است و بیش از ۲۸ میلیون نفر، دو سوم جمعیت این کشور، نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند.
این نهاد افزوده است در کنار دهه‌ها جنگ، حوادث آب‌وهوایی شدید و بیکاری گسترده و محدودیت‌های شدید بر حقوق زنان و دختران از زمان تسلط طالبان از دلایل اصلی ناامنی غذایی بوده است.
به‌گفته‌ی این نهاد، با این محدودیت‌های طالبان، بسیاری از مشاغل از بین رفته و به‌ویژه منجر به اخراج بسیاری از زنان از کار و ممنوعیت فعالیت آنان در سازمان‌های بشردوستانه شده است.، حقو
در بیانیه‌ی دیدبان حقوق بشر آمده است با ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی داخلی و بین‌المللی در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۲، معیشت زنان آسیب جدی دیده است، زیرا در صورت عدم مشارکت زنان در فرآیندهای توزیع و نظارت، دانستن این‌که آیا زنان کمک دریافت می‌کنند یا خیر غیرممکن است.
عباسی گفته است: «سیاست‌های زن‌ستیزانه‌ی طالبان نشان‌دهنده‌ی بی‌توجهی کامل به حقوق اولیه‌ی زنان است. سیاست‌ها و محدودیت‌های آنان نه تنها به زنانی که فعال و مدافع حقوق بشر هستند، بلکه به زنان عادی‌ای که به‌دنبال یک زندگی عادی هستند نیز آسیب می‌زند.»
طالبان در تازه‌ترین فرمان‌شان علیه زنان، فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را منع کرده‌اند و این امر منجر به بیکاری ‌هزاران زن شده‌ است.
دیدبان حقوق بشر در ادامه تأکید کرده است که کشورهای کمک‌کننده باید راه‌هایی برای کاهش بحران بشری جاری بیابند؛ به نحویی‌که منجر به تقویت سیاست‌های سرکوبگرانه‌ی طالبان علیه زنان نشوند.
به‌تازگی اداره‌ی بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان یا سیگار در آخرین گزارش خود گفته است که ایالات متحده از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، بیش از ۲.۳۵ میلیارد دالر به این کشور کمک کرده است.
سیگار افزوده است که میزان مداخله‌ی طالبان در روند توزیع‌ کمک‌های بشری و ناتوانی سازمان ملل متحد در حفاظت از برنامه‌های این سازمان را نگران‌کننده می‌داند.
در پی نشر این گزارش، مایکل مک‌کال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در بیانیه‌ای گفته است که این نفرت‌انگیز است که «پول مالیه‌دهندگان امریکا به جیب گروه تروریستی‌ای مانند طالبان برود».

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن