افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

رهبران حکومت مسئول افزایش فساد در کشور

دولت بریتانیا امروز پنجشنبه میزبان رهبران سیاسی و تجاری جهان در لندن است و با هدف بررسی ضرورت مبارزه با فساد گردهم می‌آیند.

نخست وزیر بریتانیا، چندی قبل دو کشور افغانستان و نیجریه را “احتمالا فاسدترین کشورها در جهان” عنوان کرد، اما رهبرانشان را به خاطر حضور در نشست ضد فساد در لندن مورد ستایش قرار داد.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در جریان حضور در مراسمی در کاخ باکینگهام گفت:‌ ما میزبان حضور رهبرانی از کشورهای مختلف در نشست ضد فساد در لندن هستیم. این نشست امروز پنجشنبه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: رهبرانی از نیجریه و افغانستان که احتمالا فاسدترین کشورهای جهان هستند در این نشست حضور خواهند داشت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور و محمدو بوهاری همتای وی از نیجریه در این نشست حاضر می‌شوند.

در همین حال اسدالله سعادتی نماینده ولایت دایکندی در ولسی جرگه، اظهارات اخیر نخست وزیر برتانیا را به جا دانسته و مسئول ریشه دوانی فساد در ادارات افغانستان را رهبرانی عنوان می کند که در راس حکومت قرار دارند.

وی در گفتگو با خبرگزاری رشد، در این مورد‌ می گوید: “فعلا بحث رهبران افغانستان مطرح است،‌ بحث یک کشور فاسدی مطرح است که فساد در تار و پودش ریشه دوانده و از چندی به این سو افغانستان را در رده های فاسد ترین کشور های جهان قرار داده است”.

آقای سعادتی تصریح کرد: در همچو حالتی طبیعی است که هم در قاعده‌ فساد وجود دارد و هم در رهبری؛ رهبرانی که در راس حکومت قرار دارند مسئول چنین وضعیتی هستند.

وی در مورد نشست بروکسل که کشورهای عضو جامعه جهانی در آن گرد هم آمده و در مورد ادامه کمک‌هایشان به افغانستان بحث می کنند نیز چنین گفت: “تعهدات مالی برای افغانستان مطرح است، افغانستان توقع دارد که ضمانت های مالی بیشتر از کشور های غربی بگیرد؛ اما زمزمه های فساد و موضوع توتاپ در فضای بروکسل سایه خواهد انداخت و اگر افغانستان یک راه حلی پیدا نکند نشست بروکسل هم پر دست آورد نخواهد بود”.

در همین حال محمد آصف صدیقی عضو مجلس سنا نیز در این زمینه چنین دیدگاهی دارد: “حکومت وحدت ملی دو موضوع اساسی را به جامعه جهانی وعده سپرده بود، ‌یکی برگزاری انتخابات ولسی جرگه و دیگری محو فساد اداری، محو فساد در ادارات مشکل خواهد بود، اما باید با فساد مبارزه جدی صورت گیرد، وگرنه خود به خود همکاری جامعه جهانی را از دست خواهیم داد”.

وی خاطرنشان ساخت: افغانستان به غیر از همکاری جامعه جهانی، زیربنای دیگری ندارد و اگر این همکاری را هم از دست بدهد،  با چالش های زیادی مواجه خواهد شد.

آقای صدیقی تاکید کرد: ‌حکومت افغانستان مکلف است با فساد به گونه جدی مبارزه کند و مفسدین را از طریق مطبوعات افشا سازد تا این هم درس عبرتی باشد برای دیگران که دست به فساد نزنند، و هم اعتبار خویش را نزد جامعه جهانی بالا ببرد.

این عضو مجلس سنا می افزاید: “فساد همیشه از بالا به پایین می‌آید، اگر کارفرما فساد نکند، کارمند فساد نخواهد کرد، تا کنون هیچ مقام بلند پایه ای در افغانستان به خاطر اخذ رشوه یا فساد مورد محاکمه قرار نگرفته است؛‌ ما قانون را بالای افراد پایین رتبه تطبیق کرده ایم، ‌قانون باید یکسان تطبیق شود،‌ زمانیکه ما یک مقام بلندپایه ای که در فساد دست داشته را محاکمه کنیم، جامعه جهانی متوجه موضوع می‌شود و ملت روحیه می‌گیرد و فساد کم تر خواهد شد”.

این در حالی است که سفارت افغانستان در لندن در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر بریتانیا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات دیوید کامرون بی‌انصافی است.

در بیانیه این سفارت نگاشته شده است که اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان و دولت کابل از زمان روی کار آمدن، گام‌های بزرگی در راستای مبارزه با فساد برداشته و مبارزه با فساد در کنار مسائل امنیتی یکی از اولویت‌های مهم این کشور است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن