افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

رهبر حزب اسلامی کیست؟

 

جدال بر سر رهبری حزب اسلامی پس از انتشار اعلامیهء مبنی بر اخراج آقایان ارغندیوال ، انجینر محمد خان و انور عمر از سوی آقای حکمتیار بالا گرفت .

حزب اسلامی در گذشته منحیث یک حزب ساختار مند و پر نفوذ / نفوس جهادی ساحهء فعالیت گستردهء در کشور داشت که تحولات پس از پیروزی مجاهدین در ۱۳۷۱هجری شمسی این جایگاه را به مرور ازین حزب قدرتمند گرفت .

به دنبال کنفرانس بن و پایان حاکمیت طالبان بر کشور ، اعضای ارشد حزب اسلامی به استثنای آقای حکمتیار وارد سیستم و ساختار سیاسی گردیدند هرچند لخضر ابراهیمی نمایندهء سازمان ملل در امور افغانستان باری نقیصهء عمدهء اجلاس بن را عدم حضور و اشتراک طالبان و حکمتیار در آن گفته بود .

اعضای ارشد حزب اسلامی در غیاب آقای حکمتیار این حزب را به رهبری عبدالهادی ارغندیوال ثبت و راجستر وزارت عدلیهء کشور کردند، هرچند شاخه ها و نحله های دیگر به محوریت سباوون، فاروقی و قطب الدین هلال نیز اینجا و آنجا مصروف فعالیت بودند.

یکسال قبل وقتی مذاکرات حکومت با آقای حکمتیار به نتیجه رسید ، ایشان منحیث رهبر حزب اسلامی افغانستان به پروسهء صلح پیوست و قانون اساسی افغانستان را پذیرفت.

در روز های نخستین ورود او به کابل همهء اعضای حزب اسلامی بلا استثنا از او استقبال کردند و آمدن او را به پایتخت به فال نیک گرفتند اما آهسته آهسته عده یی از اعضا به نحوی آن دلچسپی روزهای نخست نزد شان باقی نماند و به خصوص آقای ارغندیوال و تیم اش علنا حزب اسلامی را متعلق به خود دانسته و ادعای حکمتیار مبنی بر رهبری این حزب را بی اساس و غیر قانونی خواندند .

حالا که نزاع بر سر رهبری این حزب بالا گرفته است گاه گاهی دوطرف به جانب یکدیگر تاخته و در صدد از خود کردن نام حزب اسلامی هستند .

یکطرف از قانونیت حرف می زند و از مدرک رسمی که برای رهبری این حزب در دست دارد و طرف دیگر که به صورت عرفی و سنتی خود را صاحب این حزب تلقی میکند .

در شرایطی که کشور به سمت انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در حرکت است این کشیده گی می تواند ضربهء محکمی بر نتیجهء کار این حزب در انتخابات های پیش رو وارد کند . به خصوص به شخص آقای حکمتیار که ادعای بلند بالایی را درین عرصه مطرح کرده است .

به هر شکل من فکر میکنم به شمول حکومت و شخص ریس جمهور عده یی این روند را تبانی میکنند و در نهایت در صدد حد اقل دو پارچه کردن این حزب جهادی پیشین به رهبری هردو جناح رقیب یعنی جناح ارغندیوال و جناح آقای حکمتیار هستند .

نویسنده: برنا صالحی

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن