افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

تا روز پنجشنبه فرصت دارید بامیان را به عنوان مسیر پروژه توتاپ اعلان کنید

جمعی از استادان دانشگاه، احزاب سیاسی، اعضای مجلس نمایندگان، فعالین مدنی و متنفذان، امروز در اعتراض به تغییر مسیر خط برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان(توتاپ)، نشستی را تشکیل داده و این عمل دولت را خلاف منافع ملی عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ محمد نبی احمدی، استاد دانشگاه امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که انتقال خط برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان(توتاپ)، از مسیر بامیان-میدان وردک به نفع مردم و مطابق منافع ملی است.

وی افزود:‌ “شرکت برشنا که تبدیل به یک باند مافیایی شده است، در سال های قبل ماستر پلان افغانستان را تغییر داد و برخلاف نظر شرکت‌های بین‌المللی مسیر خط برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان(توتاپ) را تغییر داد و مسیر دیگری بر آن پیشنهاد کرد”.

آقای احمدی تصریح کرد: “آنانی که استدلال می کنند، با انتخاب مسیر بامیان-میدان وردک پروژه با تاخیر مواجه می‌شود، اشتباه می کنند. همه می‌دانیم که فاصله بین مزار شریف تا پلخمری هنوز در مرحله داوطلبی نرسیده است”.

وی گفت: شرکت برشنا بر خلاف نظر کارشناسان شرکت آلمانی فیشنر گفته است که با انتخاب مسیر بامیان، پروژه با تاخیر مواجه می شود.

این استاد دانشگاه علاوه کرد: “اظهارات شرکت برشنا و نشست خبری مشترکش با وزارت انرژی و آب، ارایه معلومات غلط است و خلاف تمام مطالعات فنی و اقتصادی انجام شده است. با انتقال برق از مسیر بامیان، علاوه بر تحقق عدالت اجتماعی، دو کارخانه تولید برق ارزان از معادن ذغال سنگ برای کارخانه های آهن حاجیگگ و مس عینک لوگر نیز ایجاد خواهد شد”.

مصون بودن شبکه برق، بالا رفتن اعتبار شبکه برق  و انتقال آسان برق به جنوب کشور از دیگر مزایای مسیر بامیان ذکر شده است.

در همین حال تقی احمدی، یکی دیگر از اشتراک کنندگان این نشست با تایید سخنان ذکر شده خاطر نشان ساخت که عبور برق از مسیر سالنگ به هیچ ولایتی فایده نمی‌رساند، اما از مسیر بامیان علاوه بر انکشاف متوازن، منافع ملی نیز تامین خواهد شد.

وی با انتقاد از اظهارات شرکت برشنا و وزارت انرژی و آب در نشست خبری روز گذشته، گفت که طرح شرکت برشنا یک اشتباه محض است.

شرکت برشنا و وزارت انرژی و اب روز گذشته در نشستی خبری گفته بود که در بدل پروژه توتاپ یک لین برق از پشته سرخ خواهیم کشید.

احمدی این ادعای شرکت برشنا را اشتباه محض خواند و گفت که این خط برق کفاف نیازمندی‌های ولایات‌ مرکزی را ندارد.

در قطعنامه ای که از سوی برگزار کنندگان این نشست تدویر و به خوانش گرفته شد، چنین آماده است: ما مردم مناطق مرکزی به منظور تحقق عدالت اجتماعی و انکشاف متوازن و حمایت از منافع ملی کشور اعلان می کنیم که عبول این لین برق از مسیر بامیان-میدان‌وردک به هیچ وجه قابل معامله و برخورد سیاسی نیست.

بر اساس این قطعنامه: حکومت وحدت ملی تا روز پنجشنبه ۱۶ ثور فرصت دارد که تا با توجه به ماستر پلان برق افغانستان، ‌با در نظر داشت اصول تخنیکی و اقتصادی و به خاطر رعایت انکشاف متوازن و حفظ منافع ملی، بامیان-میدان وردک را رسما به عنوان مسیر انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت اعلان نماید.

در قطعنامه نگاشته شده است: در صورتیکه حکومت وحدت ملی به درخواست و فریاد عدالت خواهانه ما پاسخ مثبت ندهد، ما به ادامه فعالیت‌های دادخواهانه خویش ادامه می دهیم و تمام گزینه ها به شمول تظاهرات مسالمت آمیز و خروج نمایندگان مردم در حکومت را باز می گذاریم.

در قطعنامه آمده است،‌ همچنین از تمام احزاب و اقوام و گروه ها و انجمن ها و افراد حق طلب تقاضا می‌کنیم که ما را در این حرکت حق طلبانه برای تطبیق عدالت اجتماعی و حفاظت از منافع ملی یاری رسانده و به ما بپیوندند.

حجاز احسانی/کابل

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن