اقتصادیبرگزیده های سایت

رکود معاملات تجارى با پاکستان بعد از آغاز راه لاجورد

 مقامات وزارت تجارت و صنائع کشور گفته است، راه لاجورد با مصرف کمتر و مصئونیت بیشتر توانسته است، جاگزین خوب براى راه کراچى و ارتباط کشور از اینطریق به اروپا میباشد.

به گفته وزارت تجارت انتقال أموال تجارى از طریق راه لاجورد نسبت به راه کراچى، به مراتب مسونتر، با هزینه کمتر و در وقت کمتر میتواند أموال و لوازم تجارى أفغانستان را به اروپا برساند.

در سال هاى گذشته تجاران در بندر کراچى با مشکلات زیاد روبرو بودند. أموال و کالا هاى تجارى افغانستان از طریق بندر کراچى به اروپا بیشتر از ٢٠ روز را در بر میگرفت و اما راه لاجورد این رقم را به ١۶ روز رسانیده است.

محمد یحىٰ اخلاقى، ریس بخش انتقالات وزارت تجارت و صنائع گفته است، أموال تجارى أفغانستان در جریان راه از حمایت و کمک هاى خوب کشور هاى عضو بهره مند میباشد.

اتاق هاى تجارت و صنائع بین المللى گفته است با توجه به مشکلات تجارى در سال هاى اخیر میان أفغانستان و پاکستان وجود داشت.إیجاد جاده لاجورد یک جاگزین خوب براى افغانستان بوده است.

عبدالمتین بهمن عضو CEO گفته است، راه لاجورد از مزیت ها و برترى هاى زیاد بر خوردار است. قبلا راه کراچى منحیث یک جاده مسون و خوب براى کشور بود، بدبختانه مشکلات که چندپیش از طریق این راه إیجاد شد باعث زیان میلیون ها دالر سرمایه گذاران کشور شد.

در روز جمعه اولین کاروان تجارى کشور به ترکیه رسید که أموال آن شامل ١٧۵ تُن پنبه، میوه خشک و کنجد میباشد. و سفر این کاروان الى مقصد اروپا ادامه دارد.

راه لاجورد بعد از سه سال مذاکره و گفتگو بلاخره در هفتمین نشست همکارى هاى تجارى منطقه براى افغانستان در عشق آباد ترکمنستان به امضاء رسید.

بر بنیاد إحصائیه اتاق هاى تجارت و صنایع کشور میزان واردات سالانه کشور از ترکیه و اروپا به ٩٠٠میلیون دالر میرسد،و میزان صادرات افغانستان به اروپا و ترکیه سالانه به بیش از ۶ میلیون دالر میرسد.

راه لاجورد افغانسان از طریق ترکمنستان، آذربایجان به بحیره سیاه و از طریق ترکیه به بحیره مدیترانه وصل شده و بلاخره به اروپا میرسد.

قدامت تاریخى این جاده به ٢٠٠٠ سال قبل میرسد که از این طریق لاجورد افغانستان از طریق بدخشان به اروپا میرسید.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن