اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایتجهان

زمینه بازگشت مهاجرین را به‌گونه آبرومندانه مساعد خواهیم ساخت

وزیر مهاجرین می گوید که دولت افغانستان مصمم است تا زمینه بازگشت مهاجرین افغان را به گونه داوطلبانه و آبرومندانه فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین که امروز در (دومین سیمینار علمی-تخصصی مهاجرت؛ فرصت‌ها و چالش‌ها) صحبت می‌کرد، گفت: مهاجرت به عنوان یک پدیده مهم بین المللی است و در افغانستان نیز نقش اساسی و تعیین کننده در مسایل دارد.

وی با بیان اینکه افغانستان بیش از هفت میلیون مهاجر در کشورهای منطقه و اروپایی دارد، گفت: مصمم هستیم که زمینه بازگشت مهاجرین را به گونه داوطلبانه و آبرومندانه فراهم کنیم.

آقای بلخی تصریح کرد: با وجود اینکه مهاجرت به قیمت جان هر مهاجر ختم می شود؛ اما باید این چالش به یک فرصت تبدیل گردد و مهاجرین به کشورشان برگردند.

وی با بیان اینکه روند بازگشت مهاجران از ایران و پاکستان به گونه چشمگیری افزایش یافته است،‌ گفت: «طی یک سال اخیر بیش از ۶۰۰ هزار مهاجر دوباره به کشور بازگشته اند».

انجنیر محمدخان معاون اول ریاست اجراییه نیز گفت: دولت افغانستان مکلف است تا در گام نخست عوامل مهاجرت را شناسایی و از میان بردارد؛ سپس زمینه بازگشت مهاجرین را فراهم کند.

وی علاوه کرد: «شهرودان افغانستان به دلیل ناامنی، بی‌عدالتی و فقر کشور را ترک می کنند. در گام نخست این عناصر باید از بین برده شوند و پس از آن زمینه بازگشت مهاجرین مساعد گردد».

محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه نیز طی سخنانی گفت: «ما باید با ایجاد زمینه کار مردم را تشویق کنیم تا دست از مهاجرت بردارند و افرادی که رفته‌اند نیز دوباره به کشور شان برگردند.»

وی افزود:‌ افغان‌ها از روی حوس کشورشان را ترک نکرده‌اند؛ بلکه حوادث تلخی که در این کشور دیده‌اند آنان را ناگزیر به ترک کرده است.

آقای محقق علاوه کرد: «کشورهای مدافع حقوق بشر باید از مهاجرین افغان پذیرایی نمایند و دولت افغانستان نیز وظیفه دارد تا از حقوق شان دفاع کند، تا پشت سیم های خار دار نمانند و به زندگی آبرومندانه دست یابند».

وی تاکید کرد: «موضوع بازگشت مهاجرین باید واقع بینانه مورد بررسی قرار گیرد. شرایط فعلی ایجاب نمی کند که مهاجرین برگردند. تنها امنیت مساله نیست، بلکه زمینه کار نیز باید مساعد شود. جهانیان باسرمایه گذاری زمینه کار ایجاد کنند و بعد از آن به بازگشت مهاجرین اقدام کنند. اگر بدون این شرایط آنها را برگردانیم ظلم بزرگی در حق آن‌ها خواهد بود، ‌زیرا تمام دارایی‌شان را از دست داده اند تا به امنیت نسبی دست یابند».

فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا نیز گفت: در گام نخست باید امنیت، عدالت و زمینه کار در کشور فراهم شود‌، بعد مهاجرین برگردند.

به گفته وی،‌ دولت در تامین خواسته‌های مردم‌اش ناتوان است و باید دست از شعار دادن‌های بیجا برداشته و عملا برای شکوفایی کشور تلاش نماید.

عرفان الله عرفان منشی مجلس نمایندگان نیز گفت: برگشتاندن بیش از ۷ میلیون مهاجر سرمایه هنگفتی نیاز دارد

وی با انتقاد از اتحادیه اروپا گفت: «اروپا چرا زمانیکه به کادر تخصصی نیاز دارند مرزها را باز می گذارند و مردم را تحریک به ترک وطن شان می‌کنند، اما زمانیکه نیروی کارشان را تکمیل کردند خواستار بازگشت مهاجرین می‌شوند. اتحادیه اروپا خود باعث ایجاد بحران مهاجرین شده است».

بانو مایا مراتونگا رییس کمیشنری ملل متحد در امور پناهندگی گفت: «در سال جاری شاهد کاهش میزان مهاجرت بودیم؛ اما آرزو رفتن همچنان پابرجاست. پنجاه هزار تن به دلیل مسدود شدن سرحدات کشورهای اروپایی نتوانستند خودشان را به کشورهای مورد علاقه شان برسانند.»

وی افزود: تاکنون ۵۰ درصد از افرادی که وارد کشورهای اروپایی شده اند شرایط پناهندگی را دارند؛ اما متباقی شان به دلیل نداشتن شرایط و اسناد کافی باید به افغانستان برگردند.

وی همچنین خاطر نشان ساخت: باید زمینه بازگشت داوطلبانه پناهجویان مساعد گردد تا قوانین حقوق بشری پایمال نشود.

بانو مراتونگا گفت: در مصاحبه هایی که با مهاجرین داشتیم، اکثرا گفتند مدت ها در داخل کشورشان بیجا بوده اند و به دلیل رنج هایی که متحمل گردیدند، مجبور به ترک افغانستان شده اند.

رعایت اصل داوطلبانه بازگشت بنیاد اساسی حقوق مهاجرین را تشکیل می دهد و به هر اندازه ای که عودت داوطلبانه و انسانی صورت گیرد، بحران مهاجرت کاهش خواهد یافت.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن