اجتماعیبرگزیده های سایتجهانچندرسانه ای

زکام چیست؟ انفلوانزا چیست؟

در پی افزایش شیوع بیماری انفلوانزای مرغی در برخی کشورهای اروپایی مشمول آلمان، دانشمندان به فکر این افتادند که تفاوت‌های را میان انفلوانزا و زکام به مردم معرفی کنند.

برای خیلی‌ها تشخیص یا تفکیک این دو بیماری خیلی آسان نیست؛ اما باید دانست که چه علایمی از انفلوانزا و چه علایمی از زکام یا سرماخوردگی است.

ویروس انفلوانزا معمولاَ در ماه‌های سرد سریع‌تر و ساده‌تر شیوع می‌یابد.

در همین حال شمار مبتلایان به زکام یا سرماخوردگی نیز به دلیل هوای سرد افزایش می‌یابد و با این وجود برای کسانی که مثلاَ تب و ریزش دارند، مشکل است تشخیص دهند که دچار زکام شده اند یا انفلوانزا.

زکام چیست؟

ابتلا به زکام به صورت تدریجی آشکار می‌شود. زکام معمولاَ با یک نوع خارش گلو، ریزش آب بینی و یا بند شدن بینی و احتمالاَ تب خفیف شروع می‌شود.

و بلاخره زکام با التهاب شش و سرفه‌های خشک منتهی می‌‎شود و به شدت میزبان ویروس را آزار می‌دهد.

با وجود پیشرفت‌های علمی، مدرن شدن تداوی هنوز هم کمتر اثری بر این بیماری داشته است، که برای مداوای آن معمولا از دو روش خانکی یا سنتی یا علمی می‌توان استفاده کرد.

استفاده از اسپری بینی، شربت سرفه و همچنین تابلیت‌های گلودردی می‌تواند مفید باشد.

انفلوانزا

انفلوانزا کمی از زکام فرق دارد. انفلوانزا معمولاَ به صورت ناگهانی و آنی بروز می‌کند و می‌تواند با سرفه و تب همراه باشد.

فرد مبتلا در مدت زمان کوتاه خود را بسیار مریض احساس می‌کند. درجه تب می‌تواند خیلی بلند باشد و تا ۳۹درجه سانتی‌‌گراد برسد.

این بیماری می‌تواند با دردهای شدید مفاصل، سردردی و تهوع و استفراغ همراه باشد. فرد مبتلا به انفلوانزا ممکن است خود را چنان ضعیف احساس کند که نتواند ایستاد شود.

کاری که فرد مبتلا می‌تواند انجام دهد این است که بیشتر استراحت کند و تلاش کند با استفاده از ادویه ضد انفلوانزا از علایم آن نجات یابد.

انسان‌های کهن‌سال، نحیف و آن‌هایی که سیستم معافیت بدن شان ضعیف اند، بهتر است که به داکتر مراجعه کنند، چونکه انفلوانزا می‌تواند به سادگی تبدیل به سینه و بغل شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن