اخبار کوتاهافغانستاناقتصادیبازسازی

ساخت و ساز بندر چابهارختم شده است/ افغانستان به آب وصل می شود

اکبر ترکان، مشاور رییس جمهوری ایران اعلام کرده که کار ساخت و ساز بندر چابهار به مراحل نهایی خود نزدیک شده است و این بندر تا چند روز دیگر رسما به بهره برداری می رسد.

آقای ترکان در سفر به کابل و در دیدار با عبدالله عبدالله گفت که افغانستان از طریق بندر چابهار به آب های بین المللی راه پیدا می کند.
ترکان می گوید ایران علاقه مند است که روابط تجاری و ترانزیتی خود را با افغانستان بیشتر از ظرفیت و رقم موجود گسترش دهد.
او همزمان اعلام کرد که کار ساخت و ساز راه آهن ایران – هرات جریان دارد و قرار است که در آینده ای نزدیک این پروژه نیز به بهره برداری سپرده شود.
پیش از این، مقامات ایرانی گفته بودند که سومین بخش ساخت و ساز راه آهن خواف – هرات به طول ۶۲ کیلومتر که ایران را به ولسوالی غوریان هرات وصل می‌کند، تا پایان هفته‌ جاری تکمیل می‌شود.
جانب افغانستان نیز می گوید که مطالعات مقدماتی بخش چهارم این راه آهن که ولسوالی غوریان را به شهر هرات وصل می‌کند، به هزینه‌ نود میلیون دالر با کمک مالی کشور ایتالیا ساخته می‌شود.
با تکمیل شدن این پروژه افغانستان از طریق شبکه‌ راه آهن سراسری ایران، به شبکه‌ راه آهن ترکیه – اروپا و بندرهای ایران در خلیج فارس وصل می شود.
انتظار می رود با بهره برداری این پروژه صادرات و واردات کالاهای تجاری کشور به ایران و دیگر کشورها افزایش پیدا کند.
بندر چابهار
افغانستان درحال حاضر از طریق بندر کراچی و بندر عباس به آبهای بین المللی وصل می شود. این دو بندر، خصوصا بندر کراچی، به دلیل همکاری نکردن پاکستان، هزینه حمل و نقل و چالش های دسترسی به بازارهای جهانی را برای افغانستان افزایش داده است.
چابهار در مقایسه با بندر عباس ۹۰ کیلو متر و در مقایسه به بندر کراچی ۷۰۰ کیلو متر به افغانستان نزدیک تر است و هزینه هر کانتینر اموال از این مسیر، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دالر کاهش خواهد یافت.
جانب افغانستان می گوید که این مسیر ارزان ترین و نزدیک ترین راه ترانزیتی به آبهای بین المللی و وصل شدن به مسیرهای ترانزیت جهانی است.
وصل شدن به بندر چابهار وابستگی افغانستان به بنادر ترانزیتی پاکستان را به شکل چشم گیر کاهش خواهد داد.
کارشناسان اقتصادی می گویند که چابهار یک فرصت استثنایی برای بهبود وضعیت اقتصاد نا به سامان افغانستان را فراهم می‌سازد. درکنار این خوشبینی اما گفته شده که دسترسی به بازارهای ایران و در مواردی هند، برای افغانستان با محدودیت‌های فراوانی نیز مواجه است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن