اجتماعیبرگزیده های سایتتحلیل

سرطان، سالانه جان ۱۵هزار تن را می گیرد

مقامات وزارت صحت عامه می گویند که سالانه حدود ۲۰ هزار تن در کشور به سرطان مبتلا می شوند و حدود ۱۵ هزار تن از این افراد در نتیجه این بیماری جان می دهند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه امروز در مراسمی که به مناسبت تجلیل از روز جهانی مبارزه با سرطان برگزار شده بود، گفت: سالانه در جهان حدود ۸ میلیون و در افغانستان حدود ۱۵ الی ۲۰ هزار نفر به خاطر امراض سرطانی جان خود را از  دست می دهند.

وی افزود که بیماری سرطان قابل پیشگیری است و اگر در مراحل ابتدایی تشخیص شود، قابل درمان نیز می باشد.

آقای فیروز تصریح کرد که بیماری سرطان در شفاخانه های داخلی قابل تشخیص است و زمینه تداوی دارویی آن نیز در شفاخانه جمهوریت انجام می شود.

وی خاطر نشان ساخت که زمینه تداوی دارویی بیماری سرطان تا چند وقت دیگر در شفاخانه استقلال نیز انجام خواهد شد؛ اما تداوی با شعاع در داخل کشور انجام نمی شود و برای این روش نیز تلاش ها بخاطر گرفتن مجوز از سازمان اتمی جهان جریان دارد.

وزیر صحت عامه گفت که هم اکنون داشتن شرایط تشخصیه بیماری سرطان یکی از پیش شرط ها برای اخذ مجوز شفاخانه های خصوصی در افغانستان گذاشته شده است.

وی خاطر نشان ساخت: استعمال دخانیات، زیاده روی در مصرف گوشت سرخ و غذاهای بریان شده، اضافه وزنی، عدم استفاده از سبزیجات و میوه جات، عدم فعالیت فیزیکی و ورزش از جمله اسباب مساعد کننده امراض سرطانی شناخته می شوند.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، افغان ها سالانه حدود سه صد میلیون دالر را در راستای تداوی شان در کشورهای خارجی بخصوص هند و پاکستان به مصرف می رسانند.

محمد عرشیا گوهری/کابل

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن