افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

سیاف در شرف تکیه زدن به کرسی برهان الدین ربانی

اطلاعات مؤثق حکایه دارند که استاد سیاف از متحدان قبلی خود تقاضا کرده است که برای خروج کنونی باید او را به حیث رهبر جمیعت اسلامی انتخاب کنند.

سران جمیعت با این پیشنهاد کنار نیامده اند و از سویی هم نگرانی هایی در  مورد هم پیوندی حزب اسلامی و جمیعت اسلامی در میان حلقات ضد حکمتیار بروز کرده است.

گزارش شده که حکمتیار در یک هفته اخیر سه مرتبه با دکترغنی در ارگ ملاقات کرده و تمامی اسناد رسمی را امضاء کرده اند و از صحنه های ملاقات به طور کامل فیلم بردارشده است.

بعد از امضای موافقت نامه، دکترغنی از طریق سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نامه یی ویژه برای سازمان ملل متحد ارسال کرده است که به زودی، نام حکمتیار را از فهرست سیاه آن سازمان حذف کند.

درین حال،  سیاف که محور اصلی مخالفت با حضور حکمتیار در حکومت و دولت است، تهدید کرده است که در غیر این صورت، در تنظیم جمیعت اسلامی ( خصوصن تشکیلات جنوب غرب) به رهبری امیراسماعیل خان انشعابی روی خواهد داد.

این وضعیت، ناملایمت هایی را در درون جمیعت دامن زده است. افزون برین، کنگره جمیعت اسلامی که قرار بود به زودی برگزار شود، با مشکل درون ساختاری برخورده است. همسر استاد برهان الدین ربانی خواستار ابقای صلاح الدین ربانی به حیث رهبر سنتی جمیعت است. وی در توجیه این نظر گفته است که اگر به کشورهای منطقه نگاه کنید، محور های قدرت سیاسی، عمدتن خاندانی است و این ترکیب، برای حفظ منافع ملی یک کشور سودمند می تواند تمام شود.

سران جمیعت در توضیح عدم توافق شان با سیاف این استدلال را پیش می کشند که تا کنون هیچ مرجعی از چهارچوب اعتقادات «مذهبی» سیاف به درستی مطلع نیست و جمیعت اسلامی که مذهب «حنفی» دارد، دشوار است که استاد سیاف که ( به قولی وهابی یا حنبلی) است، را به حیث رهبر و زعیم خویش قبول کند. علاوه برین، ملاحظات دیگری نیز درین رابطه وجود دارد؛ ازجمله این که حامد کرزی با استاد سیاف در یک ائتلاف کامل قرار دارند و فراز آیی سیاف به معنی راه بازکردن به قدرت دو باره برای کرزی است.

گزارش نامه افغانستان

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن