افغانستانبرگزیده های سایت

شبکه های مدیریتی هنوز در انحصار مردان است

از هشتم مارچ روز جهانی زن امروز در ارگ ریاست جمهوری با حضور مقامات بلند پایه حکومتی و زنان تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در این مراسم گفت: «در یک و نیم دهه گذشته مقدمات یک تعهد فراهم آمده است و فعالیت تشکل های زنان سبب گردیده است تا صدای دادخواهی زنان به خوبی شنیده شود و برای تامین حقوق آنان گام های مهمی برداشته شود؛ مهم ترین دستاورد زنان این است که امروز زن افغان از خود نمایندگی می کند و نه ضرورت به مشاور مرد دارد و نه مشاور خارجی».

وی افزود: زمان آن رسیده است که با در نظرداشت اهداف بلند در قانون اساسی که برای تامین حقوق زنان در نظر گرفته شده است برنامه های کوتاه مدت و میان مدت مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.

رییس جمهور غنی تصریح کرد: دوره گذار از بحث‌های نظری به فعالیت‌های عملی و بسترسازی برای حضور موثر و همه جانبه زنان در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی رسیده است و اگر ما در این مدت فعالان حقوق زن را داشتیم در مرحله آینده باید شاهد ظهور رهبران زن در تخصص ها و مسلک های مهم دیگر باشیم.

وی، با اشاره به اینکه فرهنگ اصیل اسلامی همواره مشوق حضور و فعالیت زن بوده است و مادر مومنان، حضرت خدیجه اهل تجارت بود اظهار کرد: نقش زنان در زندگی آن حضرت از مسجد تا میدان جنگ گسترش یافته بود.

رییس جمهور در همین مورد ادامه داد: «در دوره‌های طلایی تمدن اسلامی زنان نام‌آور از خراسان تا بغداد و از مصر تا تبت در فرهنگ و سیاست نقش آفرینی کردند. منابع اوقاف گوهر شاد در حمایت از مساجد و مدارس و فعالیت های هنری را فراهم کرده بود بعد از چند قرن هنوز وجود دارد، در آن زمان فرهنگ ما دچار هراس و تزلزل نشده بود و فعالیت زنان خطری برای هویت و ارزش ها تلقی نمی شد. عبور از این هراس و تزلزل لازمه عبور از بحران هایی است که امروز گریبانگیر جوامع مسلمان است».

اشرف غنی با اشاره به اینکه شریعت اسلامی در به رسمیت شناختن حق ملکیت برای زنان پیش قدم بوده و در این زمینه نسبت به بسیاری از فرهنگ ها و نظام های کلاسیک پیشگام و پیشتاز بوده است تصریح کرد: «فرقه اسلامی از آغاز برای زن شخصیت حقوقی قایل شده که دستاوردهای مهمی هم داشته است. ما می توانیم با تکیه بر آن گنجینه حقوقی و همچنان با استفاده از تجارب بشر در عصر جدید راهکارهای مناسبی را برای فعالیت زنان در عرصه های اقتصادی مدیریتی و اجتماعی تدوین نماییم و اراده محکم داریم که این آرزو را عملی کنیم.»

وی خطاب به زنان افغان گفت: از زنان کشور توقع داریم تا دفاع از قانون اساسی و حاکمیت قانون و مبارزه با فساد را بخشی از وظیفه خود بدانند، زیرا مصونیت قانونی فهم و سهم زنان را در دفاع از حاکمیت قانون تامین می کند و باید به یاد داشته باشیم که پروسه دولت سازی و ملت سازی بدون احیای نقش زن افغان به سرانجام نخواهد رسید.

رییس جمهور به نقش مهم زنان در خود کفایی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: با آنکه زنان در تولید و ارایه خدمات سهم دارند و از این نظر هم زنان شهر و هم زنان قریه تولید کننده و مصرف کننده هستند اما زنجیره ای که اینها را به هم پیوند می دهد هنوز مفقود است و هنوز جایگاه زن در زنجیره تولید تعریف نشده و شبکه های مدیریتی هنوز در انحصار مردان است.

وی گفت: تشکیل اتاق های تجارت زنان می تواند یک گام موثر برای شریک سازی زنان در چرخه تولید و مدیریت آن باشد که کمیسیون تدارکات زمینه این مهم را فراهم خواهد کرد که تولید کنندگان زن ترجیح داده شوند و کالایشان مستقیما خریداری شود.

وی افزود: «هم اکنون نمونه های موفقی از فعالیت های زنان در کشور داریم و می توانیم این نمونه ها را در سطح کشور تکثیر کنیم. زنانی هستند که در باغداری کشور سهم دارند و از این راه فعالیت اقتصادی می کنند.با توسعه این نمونه ها در سطح کشور خود را از وابستگی اقلام زراعتی دیگران نجات دهیم؛ زنان می توانند در این زمینه قهرمانان خودکفای کشور باشند».

رییس جمهور لازمه افزایش نقش زنان در جامعه را ایجاد فضای امن برای آنان دانست و تصریح کرد: «باید مصونیت زنان هم به کمک لوایح قانونی و مقررات و هم به کمک فرهنگ و عرف مصونیت شان از هر نظر تامین شود. هم اکنون به زنانی که در بیرون از خانه کار می کنند به چشم شکار نگریسته می شود و نگاه های هرزه فرصت می یابند تا حرمت و کرامت زنان را نادیده بگیرند و این به پدیده ای می انجامد که زن ستیزی و زن آزاری و تصرفات ناشایست به دنبال می آورد که باید این پدیده را از جامعه ریشه کن سازیم. زنی که در بیرون از خانه کار می کند و در رشد و ترقی کشور سهم می گیرد موجب افتخار ملت است و کارشان به یک اندازه با کار مردان ارزش دارد».

رییس جمهور غنی همچنین در خصوص نقش زنان در مبارزه با هراس افکنی گفت: مقابله با پدیده های افراطیت و ترویج اعتدال و میانه روی از موضوعاتی است که زن می تواند نقش موثر داشته باشد، باید نقش مادران را برجسته بسازیم. زیرا نخستین خشت های بنای شخصیت هر طفل در خانه و بدست مادر گذاشته می شود؛ کودکی که در آغوش مادر رشد یافته باشد به دشواری دربزرگ سالی به خشونت و تحوش روی می آرود و زندگی دیگران را به تاراج می برد و تمام زنان باید با یک آواز و یک صدا در این راستا همت بورزند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن